Hallo lezer,
Ik ben redelijk nieuw met diy audio projecten.
Mijn idee is om een draagbare boombox te maken welke een 2.1 speaker systeem heeft. Een accu, on/off switch, tenminste twee geluids knoppen heeft (bass en volume) en opgeladen kan worden.
Wat ik heb
1x Subwoofer: 6Ω / 15W
2x speakers: 8Ω / 3w
Mijn vraag is: wat is een geschikt schema voor de versterker en volume regeling. Elke speaker op 1 aansluiting
Welke accu ik het beste kan nemen. (brommer?) hoeveel volt en welke capaciteit
Ik heb al tientallen topics doorgelezen maar komner echter niet uit
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb nog even een blokschema getekend, je hebt de volgende onderdelen nodig:
- Volumeregeling
- Subwoofer filter
- 3x versterker
Een stereo versterker zijn gewoon twee versterkers. De volumeregeling kan gewoon een stereo potmeter zijn, neem een logaritmische potmeter (verkocht als 'log taper' of 'audio taper').
Ook is het handig om nog een extra volumeregeling voor je subwoofer te maken, die kan je bijvoorbeeld direct na de 'gewone' volumeregeling zetten, voor het subwoofer filter dus; na het subwoofer filter kan ook, maar in ieder geval zet je dat ding niet na je versteker.
O ja: je kunt de 2 kanalen samen nemen met twee weerstanden, mij is zo'n tien jaar geleden door Fuzzbass aangeraden om twee weerstanden van 1Kohm te gebruiken:
Links O----------|weerstand|------+
+-------O Mono
Rechts O----------|weerstand|------+
Massa O-----------------------------------O Massa
Voor je accu: een brommer-accu zal wel werken, maar zo'n ding is niet bedoeld om volledig ontladen te worden. Doe je dat wel, dan heeft het ding een korte levensduur (weinig cycli). Je zou eens kunnen kijken naar deep-cycle loodaccu's; alhoewel die minder goed te vinden zijn. Een andere optie is om gewone NiMH Penlights te gebruiken. LSD (low self discharge en dus niet het hallucinerend middel) accu's zijn goed. Je hebt er wel een berg nodig, als ik even een getal mag verzinnen zeg ik dat je er minstens 10 nodig hebt.
Tsja, welke capaciteit heb je nodig... ligt aan het vermogen van je versterker! Wil je het ding binnen gebruiken dan heb je aan een paar Watt al genoeg, geloof me. Voor buiten, vooral op een grote, openruimte is wat meer vermogen wel handig, mogelijk red je het niet meer met penlights.
Wat ook nuttig kan zijn: klasse-D of Klasse-T versterkers in plaats van 'gewone' versterkers. Deze verspillen minder energie.
HaLlo bedankt voor de reactie.
Ik vond div schema's
Waaronder deze
http://www.amplifiercircuit.info/2014/07/8w8w15w-triple-amplifier.html
http://www.seekic.com/uploadfile/ic-circuit/201321804348332.gif
En ik vraag me af als dat handig is
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik zou, zelfs met de ervaring die ik heb op dit gebied, gewoon op Ebay een complete versterkermodule kopen. Bijvoorbeeld bij Sure-hifi. Versterkermodules van 1 tot 2500 watt, kant en klaar opgebouwd, en het meeste is digitaal, dus je accu gaat ook nog eens veel langer mee.
Okey, bedankt voor de tip dat zal ik dan doen en eentje selecteren, zodat ik verder kan kijken naar het aansluiten, en welke voeding. Ik bericht hier morgen weer over
voor je zomaar selecteerd, begin eerst eens te zoeken achter
-een goeie versterker print
-de nodige accu capaciteit
-de accu lader.
als je iets draagbaar maakt, en er zit 'lood' in de accu, dan werken beide elkaar tegen.
met loodaccu's heb je teneerste al het gewicht tegen u, hetgeen het weinig draagbaar maakt, alsook een beperkte capaciteit (tenzij je veel lood accu steekt).
een kleine brommer accu is bv 6V 4Ah = 24Wh (zo een klein blokje).
ik heb er zo eentje gesloopt en 6x 18650 li-ion cellen in gestoken
6x 3,7V x 2,6Ah = 57,72Wh of MEER dan het dubbele van de loodaccu in dezelfde behuizing. en nog eens een pak lichter.
als je voor li-ion accu's gaat (zoek maar eens op hobbyking achter bepaalde cellen, gewichten en afmetingen), dan moet je ook een li-ion lader inbouwen alsook een beveiligingsprint tegen diepontladen en eventueel nog een DC/DC converter. niet echt dure stukken, maar wel mee rekening houden in je ontwerp
Ik heb deze amplifier gevonden zie foto.
En deze loodaccu http://www.bax-shop.nl/batterij-overig/hq-bat-lead-15-12v-universele-l…
12v x 5aH = 60Wh
De versterker module levert 2*25W en voor de subwoofer 1*50W
En werkt op DC 12-24V
En deze oplader voor de accu https://www.conrad.nl/nl/h-tronic-al-300-pro-loodaccu-lader-2-v-6-v-12…
Ik vraag me af als deze producten wel op elkaar aansluiten en hoe ik de accu dan op dit board zou moeten aansluiten.
Alvast bedankt voor het meedenken
Op 12 augustus 2015 15:00:37 schreef DiyAv:
De versterker module levert 2*25W en voor de subwoofer 1*50W
En werkt op DC 12-24V
Zo te zien een klasse D inderdaad. Ga er wel van uit dat hij het gespecificeerde vermogen alleen haalt bij de hoogst opgegeven spanning.
Groet,
Kruimel