Hallo lezer,
Ik ben redelijk nieuw met diy audio projecten.
Mijn idee is om een draagbare boombox te maken welke een 2.1 speaker systeem heeft. Een accu, on/off switch, tenminste twee geluids knoppen heeft (bass en volume) en opgeladen kan worden.
Wat ik heb
1x Subwoofer: 6Ω / 15W
2x speakers: 8Ω / 3w
Mijn vraag is: wat is een geschikt schema voor de versterker en volume regeling. Elke speaker op 1 aansluiting
Welke accu ik het beste kan nemen. (brommer?) hoeveel volt en welke capaciteit
Ik heb al tientallen topics doorgelezen maar komner echter niet uit
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb nog even een blokschema getekend, je hebt de volgende onderdelen nodig:
- Volumeregeling
- Subwoofer filter
- 3x versterker
Een stereo versterker zijn gewoon twee versterkers. De volumeregeling kan gewoon een stereo potmeter zijn, neem een logaritmische potmeter (verkocht als 'log taper' of 'audio taper').
Ook is het handig om nog een extra volumeregeling voor je subwoofer te maken, die kan je bijvoorbeeld direct na de 'gewone' volumeregeling zetten, voor het subwoofer filter dus; na het subwoofer filter kan ook, maar in ieder geval zet je dat ding niet na je versteker.
O ja: je kunt de 2 kanalen samen nemen met twee weerstanden, mij is zo'n tien jaar geleden door Fuzzbass aangeraden om twee weerstanden van 1Kohm te gebruiken:
Links O----------|weerstand|------+
+-------O Mono
Rechts O----------|weerstand|------+
Massa O-----------------------------------O Massa