blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi hardbass,
Tot nog toe kan ik zeggen dat ik deze voor een beginnende hobbyist kan aanbevelen.
Ik denk dat deze een stuk beter is dan veel van de USB scoops die onder de 200 Euro te koop zijn.
En hij is ook geisoleerd, vergeet dat niet voor dat bedrag.
René
Er is gekozen voor eeen 1nF condensator tussen de USB afscherming en de massa van de scoop.
Ik ga nog kijken of dit wat lager te maken is.
Voor de gene die nu denken: isolatie kan ik ongelimiteerd aan primaire geschakelde voedingen gaan meten...
Niet zo wijs!
Denk aan de 1nF koppelcondensator, verder zijn de BNC aansluitingen wel van plastic maar de probe massaklemmetjes kan je gewoon aanraken.
Hang je één massa klemmetje aan je primaire zijde van je schakeling en de andere ingang van de scoop hang je aan de secundaire zijde,
is je schakeling niet geaard op een af andere manier, dan heb je 50% kans dat de hele handel onder 230V staat.
Hoe dan ook, voor je het weet zit je haar in de war...
Dus, de scoop heeft wel een galvanische scheiding maar geeft geen bescherming tegen onnadenkend gedrag en stommiteiten!
Mijn toepassing is ondermeer voor metingen aan secundaire deel van voedingen met niet meer dan ongeveer 100V DC op die punten en niets aan de 230V kant.
Morgen wat metingen over de signaal kwaliteit en het triggeren, wat ik al gezien heb is niet slecht.
Gegroet,
Blackdog
Ik heb dit gekocht bij een actie van samenkopen.net een jaar of twee, denk ik, terug.Ik gebruik dit meestal als ik dicht tegen mijn PC met iets elktronisch bezig ben. Neemt niet te veel plaats in en is ook via de de usb poort geisoleerd.
Bij mij is op het Utility scherm onder Multi wel de knop scpi console niet te zien
Blackdog, is er ook galvanische scheiding tussen de massa's van CH1 en CH2?
Is het mogelijk de ingangsmassa aan de -300V te hangen van een switchmode voeding?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
etienne_on4eg
Dat is mooi dat je de knop nu ook hebt, weet niet of we er ook echt iets aan hebben.
Gisteren nog even gezocht naar hoe je het windows dat je in beeld krijgt als je op de SCPI drukt kan gebruiken.
Als je een ander poortnummer inklikt als wat er staat zegt hij OK.
Maar verder krijg ik er geen beweging in, *IDN? werkt in ieder geval niet.
Waarschijnlijk is er meer software nodig of deze functie wordt niet ondersteund in deze scoop.
Als er iemand meer weet hierover hoor ik het graag.
Evarist
Dat zou wel erg mooi zijn Evarist, dat allemaal voor de 156 Euro...
In mijn ogen kan dat niet, ik vraag me nu al af hoe ze het doen om de gebruikte onderdelen, kastje, software en marge voor de verkoper te regelen voor dat bedrag.
Dus, alle drie de BNC massa's en de 1Khz blok uitgang massa hangen aan elkaar.
Ik heb hierboven al een stukje geschreven over de situatie waar je naar vraagt.
Het komt op het volgende neer:
Gij zult als uw leven uw lief is, niet met deze scoop aan 230V netten meten of andere hoge spanning, hoge energie systemen meten!
Dit is geen "Low Cost" oplossing voor een ontwerper van primaire geschakelde voedingen.
Zie het als een galvanische scheiding voor het oplossen van commonmode problemen bij spanning gescheiden van het energie net en beneden zeg de 100V.
OWON heeft het in de datasheet over Max. 400V Piek to Piek, maar is onduidelijk over de omschrijving.
Vooral TI is heel duidelijk waar hun DC/DC voeding voor bedoeld is.
www.bramcam.nl/Diversen/Owon-1022i/ADuM3160.pdf
www.bramcam.nl/Diversen/Owon-1022i/dcp020505.pdf
Later meer info over deze scoop, en hieronderde link naar EEVBLOG voor wat foto's
http://www.eevblog.com/forum/testgear/owon-vds1022i-quick-teardown-%28…
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
Hieronder nog wat plaatjes en de afsluiting.
Voor de timing gevoelige types kan je in de volgende plaatjes behalve de frequentie karakteristiek ook het fase verschil zien tussen de twee kanalen.
De meetopstelling
Generator: HAMEG HMF2525 (gaat tot 50Mhz, echt vlak tot 40Mhz)
MiniCircuits Power Splitter ZFCS-2-1
HP regelbare verzwakker 355D
2x MiniCircuits 6dB BNC verzwakker
2x gelijke lengte BNC kabel 50Cm
Het generator signaal komt uiteindelijk op de MiniCircuits splitter aan en gaat dan met twee gelijke kabels naar de OWON USB scoop.
Aan de ingangen van de OWON USB scoop bevind zich ieder een -6dB verzwakker.
Het hele path is dus goed afgesloten 50 Ohm met gelijke kabel lengtes .
Het eerste plaatje is niet van de USB scoop maar van mijn andere OWON scoop de DS7102.
Deze wordt even als referentie gebruikt om te laten zien dat de meetopset zelf weinig fouten heeft.
Dit is een 40Mhz sinus signaal uit de generator en je kan de amplitude en de fase zien.
Of eigenlijk de fase zie je bijna niet, deze is dus bij 40Mhz nihil in deze opset,
geel dit is kanaal twee, loopt iets achter.
We beginnen bij 1Mhz voor de Owon-1022i.
Dit is 10Mhz en het signaal niveau is ongeveer 0,2 a 0,3dB gezakt.
20Mhz, beide kanalen zitten hier rond de -1dB
25Mhz, de verschillen tussen de kanalen worden groter,
maar er is niets aan de hand, valt erg ruim binnen de specificaties, we zijn hier ongeveer -1,3dB down.
We zijn aangekomen bij 30Mhz en hier worden de verschillen groter.
Het rode kanaal is hier -1,83dB down en het gele kanaal is -1,4dB down
35 Mhz, het rode kanaal is nu 2,7dB down, geel doet het nog steeds wat beter en is hier 2,15dB down.
Nu gaat het hard want we zitten hier nu op 40Mhz.
Rood is nu -4,4dB en het gele kanaal is hier 3,6dB down.
Wat mij betreft ziet het er goed uit, het frequentie bereik is ruim binnen de specificaties.
Het fase verschil tussen de kanalen wordt snel overtroffen door een verkeerde afregeling van de probes.
Of als je verschillende merken/types probes gebruikt, ook als zijn ze goed afgeregeld hebben de verschillende probes
andere kabellengte dus hierdoor ook een andere looptijd.
Zie je wel dat veel problemen bij de gebruiker zitten als je niet oplet 
Conclusie
De liefde blijft 
René heeft al een voorzet gegeven betreffende de conclusie, dit is de mijne.
Pluspunten
Prijs, was 156 Euro incl BTW en verzendkosten
Basis galvanische scheiding (in mijn ogen niet geschikt voor ontwikkeling primaire geschakelde voedingen)
Laag ruis niveau
Goede triggering
Er is mij geen DC shift opgevallen door temperatuur effecten
Ruim frequentie bereik, beter dan de specificaties
Handig formaat
Goede probe set voordeze prijs
Goed werkbare software, geen enkel crash gehad onder W7 en W10, beide 64 bit
Wat beter kan
Kleine software fouten "Home" menu, maar is met één klik verholpen.
Wel SCPI Console, tot op heden niet werkend gekregen (er is geen info over te vinden)
Minpunten
De blok weergave kan beter als aan de scoop flank stijlheden worden aangeboden die sneller zijn dan 20nSec.
Hierdoor treed een kleine voor echo op, zie mijn plaatjes.
Deze effecten zijn vooral zichtbaar bij korte tijdbasis instellingen.
Als de stijgtijd van de aangeboden flanken trager zijn dan 20nSec dan is het probleem niet zichtbaar/aanwezig.
De hierboven aangehaalde abberaties worden al snel overschaduuwd door verkeerde probe techniek.
met een scoop massa touwtje een Mhz blok meten geeft vaak al veel meer fouten in het beeld.
Daar zijn de handige veertjes voor die bij de probe set zitten.
De BNC aansluitingen zijn van plastic en zouden van een betere kwaliteit moeten zijn.
De ontkoppel condensator tussen de twee massa is 1nF, dat zou wat kleiner moeten zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------
Dit was mijn mini review, en er is erg veel tijd in gaan zitten, vooral als je verkeerde metingen doet...
Rotte coax kabel gebruikt, ja die verblijft nu in de vuilnisbak.
Twee kanalen voed uit verschillende generatoren (fase verschillen en verschillen in vlakheid) de muts die ik ben!
Veel koppijn hebt...
De onbegrijpelijk zinnen leest waar je zelf helemaal niets meer van kan maken *grin*
Ondanks de grote ervaring in meten die ik heb, heb ik van dit USB scoopje weer voldoende geleerd!
Er zijn zaken die ik helemaal niet heb aangetipt, b.v. ik heb de video triggring niet getest.
Ik heb het niet gehad over het zoeken naar "runt" pulsen (koop daar maar een scoop voor die daar voor geschikt is)
Dit is een leuke basis geisoleerde scoop, voor mijn toepassingen als ontwikkeling van voedingen, Dummy Loads enz.
Dit om af te zijn van de vele commonmode problemen die bij het meten hieraan optreden.
Als portable en hobby scoop in mijn ogen zeer geschikt, wil je meer (zonder isolatie) dan zit je snel aan 350 Euro voor een redelijk scoop en ik denk dat het voor beginnende hobbyist de kleine 160 Euro nog net te doen is.
Tijd voor een broodje!
Gegroet,
Blackdog