Ik heb een NAD T741 met een bromtoon erin.

De bromtoon komt en gaat, soms zijn er momenten dat hij een paar seconden helemaal stil is. Omdat er nogal wat oud/los soldeerwerk in zat heb ik het complete apparaat doorgesoldeerd. Ik heb nog geen verbetering vastgesteld ;)

-De brom is op alle luidsprekers even sterk aanwezig
-in de mute functie is er nog steeds een brom op de speakers (een stuk zachter maar nog altijd goed hoorbaar)
-op de pre-outs zit de brom ook

Het toestel speelt verder prima, zodra het volume hoger staat, hoor je het niet. Je wordt er alleen gek van zodra de input stil is.

Het klinkt als een losse-massa-brom. Ik heb alles al beklopt en aangedrukt terwijl het toestel aanstaat, maar nergens kan ik de oorzaak localiseren.

Wie kan me helpen?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op (15%)]

http://elektrotanya.com/nad_t741_sm_3.pdf/download.html Hier staat het service manual.

Heb je de voedingspanningen en rimpel gemeten ? Mogelijk een rotte elco.

Als het goed is zit er links in de receiver een print met daarop de dsp van het surround gebeuren.
Daarop zit een kleine ronde bruggelijkrichter. Die wil wel eens gaan lekken, waardoor je een brom op alle kanalen krijgt.
Ook de elko direct na deze gelijkrichter wil wel eens defect gaan.

Dank voor jullie beide reacties. Ik ga er vanmiddag weer eens mee verder. Met name de ervaringstip ben ik blijk mee. Die print had ik nog niet in het verdacht.

Bjokal, ik ben je heel veel dank verschuldigd!

De print heb ik uit de receiver gehaald, en het werd me duidelijk dat de gelijkrichter het niet zo naar zijn zin had gehad. De verkleuring op de print wees eral op dat hij goed warm is geweest, en het soldeerwerk was bijna losgeraakt.

Ik heb een "nieuwe" gelijkrichter en een nieuwe condensator erin gezet, en ik moet de eerste brom nog horen. Nogmaals heel veel dank.