Hallo
Ik besef dat dit al veel gevraagd is, maar wou het op een iets andere manier op lossen.
Ik ben bezig met een draagbare speaker te maken (met bluetooth & usb uitgang).
Nu hebben we gemerkt dat als we een bron gebruiken we met een soort digitale ruis zitten. blijkbaar komt dit omdat we een ground loop creeren.
De enige oplossingen hiervoor zijn dan:
- het isoleren van de spanning voor de bluetooth & usb
- het isoleren van de spanning op de versterker (niet echt praktisch)
- het 1 op 1 transformeren van het audio signaal
omdat ik niet veel ruimte heb, kan ik niet zo maar de audio transformator steken.
zou dit lukken met deze DC/DC isolator?
of zijn hier eventueel goedkopere alternatieven voor? http://www.conrad.be/ce/nl/product/676176/DCDC-converter-print-Recom-I…
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
het zal dan waarschijnlijk ook nodig zijn om voor de usb ook een isolator te plaatsen. kent iemand een DC-DC 5W of meer van rond de 5 euro of minder?
of andere alternatieven?
Stel ik een domme vraag als ik vraag of het niet gewoon mogelijk is de massa van de Bluetooth en GSM dingen op de aarde van de versterker aan te sluiten? Zijn de onderlinge afstanden groot?
Om eerlijk te zijn snap ik de situatie niet helemaal, heeft hij een Bluetooth uitgang? Niet een ingang? In je tekst spreek je van USB, maar op het plaatje staat GSM, wat bedoel je met USB/GSM? Gaat het hier om data of laadstroom? Waarschijnlijk stel ik domme vragen hoor, maar ik snap de situatie niet helemaal.
Groet,
Kruimel
de bluetooth is een module: http://www.ebay.com.au/itm/USB-Bluetooth-Music-Audio-Stereo-Receiver-3…
De GSM/USB is in principe een gewone usb uitgang, waar in de veronderstelling een gsm me opgeladen wordt, en diezelfde gsm dan aangesloten via een aux kabel met dezelfde speaker (opnieuw een ground loop).
het feit dat ik de massas niet kan verbinden met de aarde van de versterker is omdat de versterker zelf ook gevoed wordt met dezelfde batterij voor de bluetooth & usb oplader uitgang.
groetjes
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Ok, duidelijk. Ik denk dat het te maken heeft met het opladen, want dat is de enige route waardoor veel stroom kan komen die de aarde zwaar kan storen. Ik heb namelijk geprobeerd in mijn auto een aardlus te maken en daar last van te hebben, maar met een gecombineerde draadlengte (jack+usb) van 1,5m heb ik geen effecten kunnen bemerken. Ik vermoed dat de converter 12V/5V hier de schuldige is en sterke stroompieken genereert. Probeer het eens met een lineaire regelaar en check of het dan nog steeds is. Je zou ook even kunnen kijken of het probleem blijft als je de massa wel aangesloten laat, maar de +5V even los maakt. De telefoon is dan wel aangesloten op de massa, maar kan niet laden (en zou dus geen storing moeten geven).
Voor een verdere diagnose hebben we wel wat meer info nodig, want het is niet duidelijk wat "digitale ruis" is en wanneer het nu precies optreedt. Misschien straalt de Bluetooth module wel je schakeling in, de golflengte van de 2,4GHz frequentie (12,5cm) kan best wel eens (een veelvoud van) een lengte van een spoor in je versterker zijn en zo ingekoppeld worden. Daar moet je zelf even mee experimenteren. Welke van de combinaties van verbindingen zorgen voor de digitale ruis? In dit geval is het best goed te doen deelsystemen uit te schakelen.
Groet,
Kruimel
edit: Probeer ook verschillende telefoons trouwens, niet elk model is even storingsvrij. Ik heb modellen gehad die ruisen als de interne versterker in stand-by gaat (als in, geen signaal aangeboden krijgt).