Area_Tum
veni vidi secretum
Beste CO'ers,
Mijn AKAI AM-UD2 versterker heeft mij recent in de steek gelaten.
Eerst knipperde het display en brandde het 'clipping' ledje, maar zelfs dat is nu over. De zekeringen die ik kon vinden zijn allemaal nog OK.
Iemand ervaring met een soortgelijk probleem?
Gr. Henk
Thevel
Golden Member
ik vermoed dat de stk 461 overleden is.
Kun je lang zoeken, maar die zit er dus niet in 
Er zit 2 keer STK-0030 in.
Omdat het display al eerder knipperde en het nu ook niet meer doet kan het wel eens een voedings probleem zijn.
Om te beginnen kun je deze eens nameten, op de EMITTER van transistor TR10 (2SD612) moet je +20V meten en op de EMITTER van transistor TR11 (2SB632) -20V
Beide transistoren zitten vlak bij zekering F6 op een koelprofiel.
Omdat de transistoren nogal warm worden kunnen deze ook los zitten, dus ook de solderingen controleren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
was een verkeerd schema van elektrotanya blijkbaar.
de stk0030 kan evengoed dood zijn, maar als het display ook niks doet zou ik ook aan een los contact denken of een niet werkende hulp voeding, miss zo'n dikke weerstand overleden voor de hulpvoeding.
als je het ding open hebt is het aan te raden om hem op 240V te zetten, dat is beter voor de stk die vaak op z'n max staat te draaien..
Thevel
Golden Member
Er zit twee keer STK0030 in, elk heeft zijn eigen voeding, wel toevallig als beide tegelijk stuk gaan.
Ook de -35V op de EMITTER van TR7 (2SA608) nameten, deze zit vlak bij zekering F8.
En i.d.d solderingen nalopen.
Ben benieuwd wat er bij je uitkomt.. Zelf heb ik nog een AM-U06 staan die eveneens niet meer aan wil. Wat is dat toch met die krengen??
Ik draaide ermee op mijn test tafel, waarop toen een Revox A-77 bandrecorder stond. Snelheid wisselen van dat ding gebeurt door de netschakelaar van links naar rechts (of vice versa) te draaien, waardoor de netschakelaar even langs de "OFF" stand komt.
Een plop uit de speakers en opeens stond mijn AM-U06 uit. Zekeringen doorgemeten, OKE!
Zelf verdenk ik de brugcel die erin zit. Die gaan bij wel meer Akai machines uit die tijd stuk.
testman
de revox A-77 heeft toch een randaarde netaansluiting? als je dan werkt op een ongeaarde stekkerblok krijgt de versterker met omschakelen een spanningspiek op z'n ingang omdat de netontstoring niet via aarde weg kan. ik zou de ingang van de akai dan verdenken van overlijden..
ik zou de stk ook niet zomaar uitsluiten, een brandend clipping ledje kan het beruchte doorslaan van de stk zijn welke dc op de uitgang heeft veroorzaakt..
je kunt met het schakelen van spoelen rare verschijnselen krijgen. hier al vaker gehad dat het uitschakelen van de aircopomp de geluidskaart liet vastlopen. hetzelfde met uitzetten van het soldeerstation. sinds daar een ontstoring condensator over het contact zit is dat achterwege gebleven..
Op 28 september 2015 22:30:53 schreef testman:
de revox A-77 heeft toch een randaarde netaansluiting? als je dan werkt op een ongeaarde stekkerblok krijgt de versterker met omschakelen een spanningspiek op z'n ingang omdat de netontstoring niet via aarde weg kan. ik zou de ingang van de akai dan verdenken van overlijden..
Nee, de Revox heeft een eigen standaard 2-polige stekker, net als de oude Marantz apparatuur en Philips MFB speakers.
De Akai versterker heeft wel een randaarde aansluiting, en volgens mij was het stekkerblok ook geaard.
Wat bedoel je eigenlijk met de ¨ingang¨ van de Akai versterker?
Ik moet er nog eens induiken. En misschien ook wel niet. Ik heb er eens in gekeken, en het ziet er van buiten wel heel gaaf uit, maar aan de binnenkant....
Als ik alleen al die STK zie zitten, word ik al een beetje zenuwachtig!
[Bericht gewijzigd door p.lankhaar op (14%)]
testman
een beetje speakerplop kan de eindtrap wel opstoken, heb dat ook eens met een 100V versterker gehad die open stond. er kan dus wel 1 stk plak uitliggen..
Thevel
Golden Member
Als ik alleen al die STK zie zitten, word ik al een beetje zenuwachtig!
Valt wel mee hoor, die STK's zijn makkelijk te vervangen.
Ze zijn niet echt goedkoop, zie ze op eBay staan voor 10 tot 20 euro.
Er zit ook nog een power pre-amplfier in (STK3042) deze kan ook nog stuk zijn en kost ook 10 tot 20 euro.
Moet je alleen wel zeker weten dat ie kapot is...
Is er trouwens een mogelijkheid om die dingen te meten?