Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 29 september 2015 09:00:03 schreef DJSmiley:
1x 35A zou ik eigenlijk al geen reeele optie noemen.
Als het voor mezelf was zou ik voor 3x25A kiezen, maar ik kan niet in de portemonnee van TS kijken en dat 1x35A geen reële optie is voor TS gaat me te ver. De 2x16A kookgroep is populair in Nederland en dus zijn er hele volksstammen die electrisch koken op een 1x35A aansluiting. En dat is dus blijkbaar voldoende voor een niet al te groot huishouden. Mijn indruk is dat TS een bescheiden appartement heeft.
Met je 'normale' verbruik hierbij zit je al aardig aan de max. Een boiler, frituurpan, oven, wasdroger, vaatwasser.. Allemaal voldoende om al (kort) over de 35A heen te gaan.
Als ie dat allemaal heeft en allemaal tegelijk aan zet, zou die 25A hoofdzekering die hij nu heeft er al wel eens uitgegaan zijn...
Je argumenten om voor 3x25A te gaan snijden hout, maar ik wil niet zo ver gaan dat ik zeg dat 1x35A voor TS geen reële optie zou zijn.
Dat klinkt als een goede oplossing testman!
Ik heb daarnet bij Liander al een gratis 'upgrade' aangevraagd van 1x 16A naar 1x 35A, dit gebeurd over 4 weken.
Ik was helaas nog niet aan de beurt om die meter uit 1965 te laten vervangen (pas ná 2016), maar misschien gaan ze hem wel vervangen i.v.m. de upgrade (omdat deze meter maar tot 16A is gespecificeerd).
Daarna ga ik een nieuwe meterkast bestellen (met aardlek!) en proberen die groepen zo evenwichtig mogelijk te verspreiden.. ik denk dat het met 35A wel gaat lukken.
Omdat de keuken om de hoek is van de meterkast zal ik gewoon een gat door de muur boren en een PVC buis plaatsen met een 5 draden, nu wel 2x fase en 2x nul.
De oplossing met 3x 25A zou mij tussen de € 200 - € 800 extra kosten volgens Liander.
Ik denk dat dit de meest goedkope en veilige oplossing is..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
mvdk
Golden Member
Waarom zet nou niet iemand even die plaatjes in uploadarchief zodat iedereen ze kan zien ?
Ongezien het goedkoopste advies: plaats als extra een kookgroepkastje, verplaats die leiding naar dat kastje, of vervang die driefase smeltpatronenkast.
Sluit het ding dan aan 2 fasen en twee nullen, met zo'n kookgroep automaat.
Er zijn nog zat huishoudens in nederland die op een 25A zitten, soms omdat er van de meter een stalen buisje naar de tweegroepsverdeler loopt. En in dat stalen buisje zitten dan 2,5qmm draden..
Mocht onverhoopt de hoofdzekering toch doorgaan, dan kost je dat de storingsmonteur. Je kan dan de man vragen een 35A in te draaien. Dat mogen ze doen, als de bedrading in dit geval dik genoeg is.
Edit:
Ik heb daarnet bij Liander al een gratis 'upgrade' aangevraagd van 1x 16A naar 1x 35A
dit is natuurlijk de betere oplossing.
Goede stap om naar 35A te gaan icm een nieuwe kast.
Uiteraard KAN 35A wel, het draait bij genoeg mensen zo.
Ik was misschien wat heel zwartwit met stellen dat 35A te weinig is, er zit idd ruime nuance in met name door gelijktijdigheidsfactor.
Ook kun je een smeltpatroon relatief 'zwaar' overbelasten (een automaat zal sneller afschakelen).
Uiteraard heeft alles een prijs. persoonlijk zou ik niet besparen op de eenmalige kosten van 3-fasen, zeker omdat de kast toch vervangen wordt en de meerprijs dan beperkt is, terwijl je er wel een stuk extra vermogen (flexibiliteit) voor terugkrijgt.
Maar goed, het blijft extra kosten.
Maar kast vervangen is een hele verstandige optie, ook als je nu naar 1x35A gaat. Dan is je installatie weer fatsoenlijk en vooral veilig (met name door de aardleks, maar ook doordat je van de oude bende af bent).
Zorg wel dat de nieuwe kast eerst geplaatst is voordat je de verzwaring doet: Ik meen dat een geschikte kast wel een eis is voor het uitvoeren hiervan.
Beetje lullig als de monteur komt, de huidige kast (nog) ziet en dus het niet mag aansluiten....
mvdk
Golden Member
Dat maakt voorde monteur niks uit. Die heeft een werkopdracht bij zich, en voert uit wat daarin staat. Hooguit heeft de afdeling verkoop, dat is de afdeling waar je je wijziging aanvraagt, op je aanvraagformulier een vakje waarin gevraagd word wie de installateur is. Daar vul je een naam in, verkieslijk van de installateur die ooit, misschien 60 jaar geleden, dat huis gedaan heeft. Dat is meestal wel OK.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je pech hebt wordt het omzetten van 1 naar 3 fasen wel duur. er zijn nog best wat huizen waar de voeding bij 1 huis binnenkomt en de buren met gespiegelde meterkast daar zijn afgetakt. als het huis zonder eigen voedingskabel dan geen 3 fasen binnenkrijgt, gaat de netbeheerder dit niet bij de buren aanpassen, maar komt er een nieuwe eigen kabel naar de straatkabel. dat geeft heel wat meer graafwerk en rommel, en kosten doorgaans. 1 fase heb je toch al en zal nergens een probleem zijn om van 1x25A naar 1x 35A te gaan (afgezien van bepaalde oudere flatgebouwen)
hier in de stad zijn er ook nog huizen die nog 10A groep zekeringen hebben uit de 60's. met dito gammele bakkeliet haf groepenkast uiteraard.
ik sprak pas nog een kennis die zijn hoofdzekering in een flat eruit had liggen, daar bleek al meer als 1 jaar een trage 16A zekering in te zitten wat blijkbaar al die tijd goed was gegaan..
ze hoeven om van 1x 25A naar 1x35A te gaan niets aan te passen in de hoofdkast. er wordt dan een speciale zekering ingezet die 35A is en in een KII coupe past. normaal gaan die zekeringen maar tot 25A namelijk..
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 29 september 2015 11:11:57 schreef dvdk94:
Ik heb daarnet bij Liander al een gratis 'upgrade' aangevraagd van 1x 16A naar 1x 35A, dit gebeurd over 4 weken.
Je hebt nu 16A? Nu ja, maakt niet uit, het is een goede oplossing. Als het een gratis upgrade naar 35A is, dan is dat alleen het vervangen van de zekering. Dus de monteur sluit niks "aan", dus kan ie ook niet weigeren het weer aan te sluiten.
Toch is het wel handig het advies van DJSmiley te volgen en te zorgen dat de nieuwe kast er al zit voordat de de 35A zekering er in gaat. Je moet namelijk ook de hoofdschakelaar vervangen. Die is niet geschikt voor 35A, en al was ie dat wel, hij is wel erg oud.
Maar ja, als de hoofdschakelaar vervangen wordt is het toch wel heel erg prettig als de spanning er even helemaal af gaat en dus moet het zegeltje dan even tijdelijk van de kast van de hoofdzekering af. Dat kan dan beter gebeuren vóórdat die zekering vervangen wordt. Het verhaal zou dan kunnen zijn dat de monteur die het gedaan heeft zijn zegeltang was vergeten. Omdat er toch een paar dagen later een monteur voor de zekering zou komen, die er toch weer een nieuw zegeltje op zou zetten, is hij er niet voor terug gekomen. Of zo iets, ik noem maar een theoretische mogelijkheid. 
Denk er wel om dat je minmaal twee ALSen moet hebben. De regel is maximaal vier groepen per aardlek. De 2x16A kookgroep telt voor één groep, maar zelfs als je niet boven de vier groepen komt (onwaarschijnlijk) is minimaal twee ALSen tegenwoordig de norm, zodat niet alles weg is als er een aardlekfout optreedt. Verdeel de groepen zo mogelijk zodanig over de ALSen dat je altijd nog ergens licht hebt als er één uitvalt.
Je zou ook met alamats kunnen werken, maar dat is wel duurder en niet iedereen is er van gecharmeerd. Het neemt ook iets minder ruimte in, maar aan de fotos te zien heb je geen ruimtegebrek in de meterkast.
Ik was helaas nog niet aan de beurt om die meter uit 1965 te laten vervangen (pas ná 2016), maar misschien gaan ze hem wel vervangen i.v.m. de upgrade (omdat deze meter maar tot 16A is gespecificeerd).
Die 16A is de waarde waarvoor hij gecalibreerd is, niet de waarde waarbij hij stuk gaat.
Maar je hebt kans dat de gelegenheid wordt aangegrepen om de meter te vervangen en dan wordt het als je niks zegt waarschijnljk een slimme meter. Denk er vast over na of je dat wel wilt. Er is op dit forum heel wat te vinden over slimme meters en waarom je dat niet zou willen, of juist wel.
Omdat de keuken om de hoek is van de meterkast zal ik gewoon een gat door de muur boren en een PVC buis plaatsen met een 5 draden, nu wel 2x fase en 2x nul.
De oplossing met 3x 25A zou mij tussen de € 200 - € 800 extra kosten volgens Liander.
Ik denk dat dit de meest goedkope en veilige oplossing is..
Ik denk ook dat je een goede oplossing gekozen hebt.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Roetzen! naast m'n schakelaar staat er in het plastic gedrukt "25A - 380V"
Even terzijde: Dat is wat de schakelaar aankan.
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (24%)]
testman
een aardlek en automaten vreet meer ruimte? dacht het toch niet! in een 220x330 kastje kun je met 1 hoofdschakelaar 40A 2polen, 11 alamatjes/groepen kwijt. in diezelfde kast met hoofdschakelaar kun je met aardlekjes en automaten 14 groepen kwijt!
edit, roetzen heeft gelijk, als je ipv6 uitzet in de router werken de foto's wel op ipv4!
de linkerkast op de foto's is uit de 60's nog, ronde hoeken en draaischakelaars. 70's was al wipschakelaars. de rechterkast is uit medio 90's. voldoet beiden al niet meer, geen aardlek aanwezig. tenzij de keuken en badkamer ook origineel uit de 60's zijn nog, had dit allang vervangen moeten zijn toen die vervangen zijn en achter een 30ma aardlek horen te zitten.
de hoofdschakelaar zou ik ook vervangen, 40A schakelaar erin zetten. 220x330mm kastje erin zetten met een kastje 110x220mm eronder, je hebt daar 440mm hoogte tussen meter en afgaande buizen.
het is wel een frotboel zeg. aarde en nuldraad met kroonsteen, die aarde is nog te dun ook nog ( 1,5mm2 ) meerdere groepen hebben 2 draden onder 1 klem zitten omdat daar de fornuisgroep vanaf is getakt zo te zien.
[Bericht gewijzigd door testman op (53%)]
Ik ben ooit van 25A (oude, originele zekering) naar 35A gegaan. Toen werd er bij de aanvraag gezegd dat de kast geschikt moest zijn voor 35A, en dat de monteur dat ter plekke beoordeelde. Zo niet, dan ging die zwaardere zekering er niet in. Vandaar mijn advies om de kast vantevoren klaar te hebben.
Later ben ik naar 3x25 gegaan (iets van 180 eur). Mijn meterkast lijkt aardig op die van TS: Ook links 1 stijgleiding. In mijn geval waren daar alle 3 fases aanwezig en was ik dus voor die 180 eur klaar.
Wel had ik al een geschikte kast voor 3-fasen. (bewust op voorbereid. Kwestie van een paar draadbruggen weghalen en ik kon zo om van 1-naar-3)
Ik heb bewust wel voor 3-fasen gekozen, zodat ik me nergens druk over hoef te maken als ik bv mijn ovens of vw ook nog aanzet tijdens het koken. Ik heb 2 ovens, vaatwasser, droger, inductiekookplaat enz. Kans dat t tegelijk aanstaat (of op max vermogen) is klein maar toch... Ik hou van overkill.
Maar in het geval van TS is de upgrade naar 1x35 een veilige en goedkope optie. Als er geen budget of (toekomstig) noodzaak is voor 3-fase dan is dit veruit de verstandigste optie.
Ik wil die prachtige hoofdschakelaar graag van je overnemen inclusief kastje. Als je nieuwe spullen krijgt.
testman
het is een vrij weinig voorkomend model haf schakelaar, maar toch niet echt museumwaardig verder..
er zit een bakelieten schakelaar onder met de schroeven in het bakkeliet verwerkt net als nu standaard is met aanraakveiligheid. paar jaar later had haf de duco schakelaars al welke de aansluitingen buiten de schakelaar had zitten, die waren 32A standaard..