Hey allemaal,

ik ben een oude cadeau TV aan het op knappen en inmiddels doet bijna alles het weer, behalve de audio versterker. Ik heb het probleem kunnen isoleren tot de losse versterker print, omdat de ingangen van de versterker zijn zeer envoudig, voeding (12V in, check) audio signalen, (gecheckt op de scope op de ipnut pins, check) en een 'mute'/audio enable 3.3 signaal (check, gaat netjes op en neer als ik de tv mute).

Dus alle binnen komende draden zijn goed en de signalen komen binnen.

Het schema van de audio module (3139 123 5970.2) is te vinden in de PDF van de LC4.31E AA chassis (hier te vinden, http://elektrotanya.com/philips_lc4.31e-aa.pdf/download.html), de 26" variant, op pagina 115.

Toegevoegd is een PNG waar ik gemeten waardes in het schema heb geplaatst. Ik heb dit allemaal gemeten met mijn scope aan de zelfde slow als de tv, zonder randaarde (dus floating?) en had de GND pin van de probe aan het chassis. De Audio print had ik los gemaakt van het chassis en 'zweefde' dus ook, wat inhoud dat de enige GND verbinding was via de kabel.

Volgens de datasheet van de tda8931 zou deze moeten opereren minimaal 12.0 en max 35V met een typical van 22V. De PSU speced voor de audio voeding 12V en ik zie zelfs 13V binnen komen, dus aan de lage kant, maar zo is die designed dus dat zal wel goed zijn. Tenminste, men heeft het over een symetrical en asymtrical operational voltage. De symetriacl operational voltage is zelfs maar van +-6V tot max 17.5, dus dat is dan helemaal prima?

Het eerste wat opvalt, is dat de 'enable' pin (G) veels te laag is, 0.5V. De datasheet zegt > 3V is pas een power on.

Nu vaalt mijn aller meest basis electronica kennis, maar volgens mij krijg je toch niet een voltage drop van 95% van een 10k (R3039) weerstand? Volgens mij zit die weerstand daar om de stroom te onderdrukken zodat er geen onnodig hoge stromen gaan lopen. Dus waarom meet ik dan maar zo weinig? Dit lijkt de redenen dat de versterker niet meer werkt, hij krijgt nooit de enable. Ik kan proberen direct 3.3V opde standby pin te zetten (de weerstand overbruggen) om de versterker aan te zetten.

Hetzelfde geld trouwens ook voor de power-on. Deze is 'maar' 2.3V! Komt dit door R3003 (22k) Zo een grote voltage drop? Dit is te weinig om een power on te triggeren.

Enig idee wat ik hier kan proberen en verder nog kan meten?

Alvast dank

Die lijn zit zo te zien ook aan de uitgang gekoppeld van de versterker (beveiliging?). Meet de spanningen bij dei weerstanden ook even, en probeer met de spanningen de stromen en richtingen te bepalen. Daar zie je wellicht aan wat er gebeurd.

die voeding zou 18v2 moeten zijn volgens de tekst bij het ic. de 13v is dus al te laag. gezien de spannings waarden die niet kloppen allemaal met het versterker ic te maken hebben zou het kunnen dat deze tda 8931 is overleden..

Hallo beiden en bedankt voor de reacties

@elmowww,

wat bedoel jeprecies? De 'OUT' is gewoon 0, dus snap niet precies wat ik waar moet meten?

@testman,

daar ben ik ook bang voor, maar alle 2 de TDA's meten exact dezelfde waardes, dus zouden ze beide de zelfde dood zijn gestorven? Vind ik ook weer verdacht.

De spanningen op de datasheet kloppen idd niet, maar wat ik zo raar vind, is dat 1J03 dan wel weer gespecificeerd is p 12.0V exact. De PSU heeft een dedicated 'analog audio voltage' van exact 12V, dus de VPN en VP_SGN kan toch ooit meer zijn dan die 12V (zonder dat er boost converters zitten, wat niet het geval is). Ook in de rest van de datasheet staat hier niets over.

Maar kan het zo zijn dat een defecte TDA ervoor kan zorgen dat de 3.3 'sound_enable' lijn en de 13V VP_SGN op de power-u naar een hele lage spanning gaat? Al klopt dat volgens mij wel exact, want bij de VP_SGN zit een voltage devider, (R3003/R3002) en als ik deze even uit reken, 13V in, 2.3V uit klopt dat precies. Al is ook dit te weinig om de TDA functioneel te krijgen.

Ik zal nog eens de spanningen na kijken om te checken of de 1J03 ook 'echt' 12V hoort te zijn, maar ik meen dat dit een 1:1 connectiie met de 12V audio output van de PLC1701. Als de audio ingang inderdaad hoger zou zijn, dan komt er ineens genoeg op de powerup en zou alles zomaar ook kunnen werken?

Het probleem is veel simpeler, er zijn twee voedingen die in deze serie tv's passen, de PLCD170P1 en de PLCD170P2. Ik heb per ongeluk een P1 in deze tv gestopt echter hoort hier een P2 in. Nou maakt dit voor alles niets uit, behalve de audio spanning, op de P1 is deze 12V en op de P2 is deze 18V, omdat er nu dus maar 12V de versterker in komt, is dit te weinig om hem te laten functioneren. Dus dat is alles :)