Ik heb vandaag een car audio versterker gekregen, een Eyebrid T100.4. Het probleem met deze versterker is dat deze al inschakeld wanneer enkel de plus 12v en massa zijn aangesloten. Hij staat dus altijd aan, ongeacht of er wel of geen signaal op de remote staat. Da´s natuurlijk niet zoals het hoort 
Voordat de vraag komt; ik weet hoe het werkt en ja, het is echt goed aangesloten.
Hieronder in de bijlage enkele afbeeldingen. Aan de linkerkant van de overzichtsfoto (bovenste foto) zie je linksonder de aansluiting voor de voeding. De onderste is massa, de middelste remote en de bovenste de plus.
Het is dus net alsof de remoteschakelaar altijd op 'aan' staat. Er is een oneindige weerstand tussen de remote en plus aansluiting.
Wie weet waar ik het moet zoeken?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De remote zal wel een FET of iets dergelijks aansturen.
Als die stuk is en in sluiting ligt gaat de amp altijd aan.
Zit er aan de andere kant van de print niet het een en ander?
Wat bedoel je met andere kant van de print? Ik heb beide zijden op de foto staan. En de vraag; welke FET zou ie aansturen dan? 
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Wat zijn de typenummers van de twee ICs in het midden van de print (een SOIC8 en een SOIC14/16 zo te zien)?
Tommyboy
Jep, die bedoelde ik. De SOIC16 is een TL494, die stuurt hoogstwaarschijnlijk de voeding aan. Zo te zien is die al eens vervangen door iemand die niet bijzonder goed is met een soldeerbout. Het zou me niks verbazen als de fout daardoor veroorzaakt wordt. Ik ga de foto en datasheet even bestuderen, ik kom erop terug.
Edit 1: Strakke foto, mijn complimenten! Daar kunnen veel mensen nog wat van leren.
Edit 2: Aan Q19 lijkt ook gesoldeerd te zijn...
Edit 3: Het lijkt er ten zeerste op dat het remote signaal naar bovenstaande Q19 loopt, welke op zijn beurt Q3 (rechtopstaande ding) aanstuurt. Die twee onderdelen zijn mijn hoofdverdachten, mede doordat er al een keer aan Q19 beiden gesoldeerd is.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Overigens.. op zo'n foto ziet het er best wel ernstig uit. Met het blote oog kijkend leek het wel ok..
Tommyboy
Mijn tip: Probeer te achterhalen wat de oorspronkelijke types waren die op Q3 en Q19 zaten, en vervang die. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Handige Harrie een P-FET vervangen heeft door een PNP tor.
Ook de TL494 even netjes vast solderen kan geen kwaad. Wat flux erop, even met de bout erlangs, en de flux weer verwijderen met een wat(tenstaaf)je met IPA of aceton.
Vooral q3 lijkt het mij al erg zwaar te hebben gehad. Dat is toch zo'n plastic behuizing?
Volgens mij heeft die flink te lijden gehad, warmte ontwikkeling...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
q3 valt wel mee, is voornamelijk reflectie van de andere componenten.. schakelt de versterker wel uit als je een 1 k weerstand naar massa legt? kan zijn dat de remote ingang niet uitzichzelf laag wil worden, alleen als deze naar massa wordt getrokken..
Ik heb online gezocht naar service manuals of datasheets, maar niets kunnen vinden. Ik heb de fabrikant een mailtje gestuurd, maar ik verwacht er niet veel van...
Ik heb nog geen schema gekregen/gevonden. Zonder schema verwacht ik hem niet te kunnen repareren. Bestaat er misschien ook een relais, waardoor ik de remote functie alsnog kan gebruiken? Dus een relais plaatsen buiten het apparaat. Ingang continu en geschakelde voeding, uitgang ook weer de continu voeding? Contact uit, continu voeding onderbroken. Contact aan, continu wordt ingeschakeld. Bestaat dat en kan dat? Liefst natuurlijk waar je ook een aardig vermogen doorheen kunt laten lopen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een 12V auto relais wil dat wel http://www.auto-onderdelen-totaal.nl/fabrikanten/hella/relais-arbeidss…
de vraag is echter of je remote uit die stroom aankan. anders het relais met de spoel achter het contact van de auto zetten, aka de acc lijn die de radio ook heeft..
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Even de remote ingang volgen richting de TL494, meestal ligt er een tor in sluiting die zou moeten schakelen op deremote spanning.
Oké, hoe meet ik zo'n tor? Ik heb Q3 (dat is toch zo'n tor?) er wel uitgehad en gemeten op weerstand, maar op alle pencombinaties krijg ik oneindige weerstand. Is dat goed, of juist niet?
Meet je een tor op weerstand? Of spanning? Meet je hem zonder spanning of met spanning?
Die 'torren' langs de buitenkant, aan de lange zijden, die hebben niets te maken met de voeding, toch?
Probeer eens uit te vinden waar deze printbaan uitkomt:
En welke spanning meet je op de remote aansluiting ? Tets met de weerstand naar massa al geprobeerd ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (42%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De tor van Q3 zal dan goed zijn, want tussen B-E en B-C meet ik een waarde van ca 820, en dit maar 1 kant op. Stekkers andersom is waarde oneindig.Tussen C-E meet ik oneindig. Mag ik dan aannemen dat deze tor goed functioneerd?
Omdat ik toch mijn twijfels bleef houden bij Q3, heb ik hem omgewisseld met een andere B649a die op de print te vinden was, maar dit gaf hetzelfde resultaat. Helaas, bij het terugplaatsen brak 1 van de pennen af, waarschijnlijk vanwege het vele 'wiebelen'. Daar heb ik nieuwe voor besteld, eBay, lekker goedkoop, wel ff wachten.
Dan blijft TL494l nog verdacht, omdat ie er zo slecht uit ziet. Ik heb hem aan een elektronica reparateur laten zien en hij gaf aan dat ie 'lelijk' gesoldeerd was maar dat ie er niet kapot uitzag. Om het zeker te weten moest ie gaan meten en dan gat de meter tellen. Aangezien de marktwaarde van dit ding zo'n 30 euro is wil ik dat niet, dat is het me niet waard. Weggooien is zonde, als ik hem met een kleine investering op kan lappen heb ik natuurlijk wel eer van m'n werk.
Maargoed, zo'n TL494l, is die makkelijk te vervangen? Op Google zie ik een chip met pootjes, maar op de print lijkt het alsof ie met 'soldeerspoortjes' vastzit. Hoe moet ik dit zien? Zelf te doen? Ik heb een Velleman instelbaar soldeerstation, niet al te dikke tip, we verwisselbaar, dus zou een dunnere kunnen plaatsen.
Mocht het allemaal niet lukken, dan overweeg ik om er een relais tussen te zetten. Goedkope oplossing, niet mooi, wel effectief 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedankt voor je snelle antwoord! Als de TL494l dus niet goed is, zou ie het überhaupt niet moeten doen? Want in dat geval kan ik hem uitsluiten en verder zoeken.
Arco
Special Member
<IC vervangen>
Het IC is te verwijderen met zuiglitze. Dat leg je op het soldeer en dat verwarmen met de bout. Als het goed is is het IC dan los. Even checken of het goed gedaan is bij alle aansluitingen want anders beschadigd het printspoor.
http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1564_Zuiglint.html
Oke, ik ga D14 doormeten. Hier heb ik gelezen hoe dat moet: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Diode-Test.html
Wat ik mij nog afvraag, ze hebben het bij het meten over een waarde van ongeveer 600mV, maar geldt dit voor alle diodes? Het lijkt me dat verschillende diodes verschillende waardes doorgeven. Of gaat het er puur om dat ie kortsluiting geeft, of niet naar 1 maar 2 kanten signaal doorlaat?
Het gaat om de kniespanning waarbij de diode gaat geleiden reken op 600 a 700mV bij een standaard Si diode. Een unimeter op de diodestand laat het zien.