Hallo iedereen,
Na lang zoeken op het internet zonder resultaat, dacht ik het maar zelf is te vragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
In mijn auto zit een subwoofer CLimax 500w RMS met een Bullit 3000 Climax versterker.
De auto is nu een half jaar in mijn bezit en dus ook geen problemen gehad met de sub of versterker, sinds 2 weken geleden komt er geen geluid meer uit mijn subwoofer, alleen nog uit mijn ''tweakers''.
Alles is doorgemeten, overal staat mooi (ongeveer) 12volt op, behalve naar de subwoofer. Als ik de draden naar de subwoofer doormeet heb ik een constante piep van de +/- maar zodra ik de poten verwissel (dus ik laat de zwarte kant op - staan en verzet de rode kant naar de andere +) dan krijg ik een haperende piep?
Misschien dat er intern iets niet klopt bij de versterker?
Hij staat overigens niet in 'protection'
Hopende snel iets te horen!
Met vriendelijke groet,
Robijn (:
Lastig te zeggen wat er mis is, want in een versterker zitten best grote capaciteiten die altijd een kortsluiting zullen lijken voor je meter. Dat de piep intermitterend wordt in één richting is wel gek. Dat doet vermoeden dat er ergens een slecht contact is. De plek dat dit gebeurt zou je echter redelijk goed moeten kunnen vinden bij een 500W 12V versterker. Dik kans dat er een soldeerverbinding op de print is losgesmolten, ik heb dat bij relais ook wel gehad. Ik zou zeggen: schroef je versterker eens open en controleer de verbindingen even! Maak ook foto's (zo scherp mogelijk) en post die hier, want er zijn soms mensen die fouten kunnen herkennen die niet voor iedereen zichtbaar zijn.
Groet,
Kruimel
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Maak de aansluiting van de speaker eens los en pak een gewone 1,5 volt batterij. Daarmee tikken we de aansluitingen van het snoer aan en wat hoor je dan? Duidelijk moet er een tik hoorbaar zijn. Is deze er niet, kan er sluiting in de spoel zitten of een onderbreking. Subwoofers hebben een vrij grote conusuitslag, dus die draden aan de conus krijgen het zwaar te verduren en niet zelden zit daar dan een breuk in.
Groetjes Hans.
@12vhifi
Ik dacht toch netjes in alinea's getypt te hebben, mocht er iets niet duidelijk zijn, ik sta open voor vragen.
@kruimel
Het is voor mij zeker ook een raadsel die me de afgelopen 2 weken bezighoud.
Als er dit weekend tijd is zal ik de versterken is loshalen en open schroeven en wat foto's maken. Hopelijk meer duidelijkheid.
@zoefdehaas
Met de speaker bedoel je de sub neem ik aan?
Zo ja zal ik het een poging geven.
------
Ik heb trouwens op het werk te horen gekregen dat als je de voedingskabel ff loshaalt van je accu.. Een paar minutjes wacht... En hem er weer opzet het probleem mss zichzelf verhelpt. Hoe plausibel is dit?
Bedankt voor de suggesties (:!
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dat kan als er een digitale kanaalscheiding op zit en dan geeft het ontkoppelen van de spanning een reset aan het systeem. Ik meen dat het zo is, dat linker en rechter kanaal worden vergeleken en het verschil in laag wordt dan via een aparte speaker, subwoofer, weergegeven. Sorry als ik bepaalde systemen met elkaar heb verward, het is tenslotte meer dan 12 jaar geleden dat ik ermee ben gestopt.
Groetjes Hans.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Op 5 oktober 2015 23:44:27 schreef robijnw:
@12vhifiIk dacht toch netjes in alinea's getypt te hebben, mocht er iets niet duidelijk zijn, ik sta open voor vragen.
"tweakers" zijn waarschijnlijk tweeters?
Wat voor sub heb je, met ingebouwde versterker of aparte versterker?
Andere bron geprobeerd op de versterker? (ipod etc.)