beertje_01
My Tube is bigger then yours
Hey, weer even geleden hier.
Ik ben op deze moment een bx454a buizenradio van philips aant opknappen.
Grootste probleem is zo goed als geen ontvangst op FM
Eerst heb ik de gelijkrichtbuis moeten vervangen want die was simpelweg stuk.
Voeding is ook aangepakt. Volledig nieuwe elco's
Koppel condensator naar de eindtrap is ook aangepakt en nog een paar andere teer condensators.
Van de HF secties ben ik afgebleven.
AM werkt nu al terug echter FM blijft stil.
Als ik de volume volledig opendraai dan hoor ik soms af en toe iets als ik vlakbij de luidspreker mijn oor leg.
Nu dacht ik misschien is de ECC85 op. Ik heb nog 2 van deze buisjes liggen maar deze geven geen verandering.
De volgende stap is afregelen van de HF trappen hiervoor heb ik de service manual http://www.aman-nai.be/BX454A.pdf
Op blz 3 voor het afregelen van het fm gedeelte staat S34 en S44 kortsluiten.
Daarna staat er kortsluiten S43 en S44 opheffen.
Dus hier is al een fout lijkt me.
Omdat bij de eerste afregelprocedure S34 ook wordt afgeregeld kan ik moeilijk aannemen dat deze kortgesloten moet worden.
Dus dan is het S43 en S44
Ik heb me zot gezocht op het schema en ik kan deze dus nergens vinden... Mij lijken het sperkringen welke kort moeten omdat deze de 10.7Mhz bij de eerst afregelprocedures anders blokkeren.
Dus als iemand mij een stapje in de goede richting kan geven dan kan ik hiermee verder.
Ik heb als test de meetzender een keer op de antenne ingang gezet. Bij een vrij groot signaal is er "ontvangst" maar de afstemming is foutief dus de fm zal zowiezo toch moeten worden afgeregeld
220k aan pin 2 van de ECC85 gechecked? Hoogohmige kool R's hebben de vervelende eigenschap zomaar in waarde te kunnen stijgen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De volgende stap is afregelen van de HF trappen
Nee, dat is de allerlaatste stap.
Eerst alle gelijkspanningen op de anodes, schermroosters en kathodes controleren.
Teercondensatoren waar hoge spanningen op staan en weerstanden komen veel eerder in aanmerking dat ze het defect veroorzaken dan een mogelijke foutieve afregeling.
Tenzij er al eerder aan geprutst is.
Je beschikt over een meetzender, dan kan je controleren of de radio wel geluid geeft als op de antenne-ingang een signaal van 10,7 MHz wordt gezet.
Edit:
Er staan inderdaad fouten in de documentatie.
Haal bij http://www.nvhr.nl de documentatie op van de BX545A BX454A, daar staan wel de juiste nummers van de spoelen in.
Nog een punt van aandacht is het correcte typenummer; er bestaat een BX454A en een BX454A-90.
Daar zitten enkele verschillen in. In de documentatie van de BX454A-90 worden de verkeerde spoelnummers genoemd.
beertje_01
gelijkspanningen leken vrij ok te zijn.
Kga eerst nog alle grote weerstandswaardes na denk ik. Die 220k leek inorde heb die wel vervangen maar gaf ook geen verschil.
Als dat ten slotte geen uitkomst bied zal het toch afregelen worden.
10.7Mhz in geeft zo goed als geen ontvangst tenzij je redelijk veel instuurt.
Ik neem aan dat ze met D.V diodevoltmeter bedoelen die een hoge impedantie heeft? is dat met een digitale multimeter niet te doen? (ingangsimpedantie van 10Mohm)
Schermrooster en anode weerstanden in de MF strip gecontroleerd?
Het FM doosje zo lang mogelijk dicht laten. Component verbuigen in dat doosje is bijna altijd opnieuw afregelen wat zonder goede HF meetzender niet lukt.
SK F3 bij S27 schakelt goed mee? Meestal is het touwtje wat uitgerekt.
C56 10µF elkotje in de FM discriminator uitgedroogd.
beertje_01
hmm die schakelaar is misschien nog wel een goed punt
C56 heb ik al vervangen. dat heb ik al meerdere malen aan de hand gehad
De weerstanden ga ik nu verder controleren alsook die schakelaar.
Moest het nodig zijn de meetzender is een HP8660C dus dat is wel inorde.
Het is idd wel beter als het niet moet natuurlijk
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
10.7Mhz in geeft zo goed als geen ontvangst tenzij je redelijk veel instuurt.
Als de meetzender met 10.7 MHz is aangesloten op de antenne-ingang is de gevoeligheid vrij gering. Het signaal moet immers door de FM-tuner heen die is afgestemd op 87 tot 100 MHz.
De juiste afregelprocedure staat in de documentatie van de BX454A. De procedure in de documentatie van de BX454A-90 bevat fouten.
Met een digitale voltmeter kan worden afgeregeld in plaats van een diode voltmeter, hoewel een digitale voltmeter wat trager reageert dan een draaispoelmeter.
Ontkoppelcondensatoren van de schermroosters kan ook een bron van fouten zijn.
De elco van de ratiodetector C56 moet met de positieve pool aan het chassis worden aangesloten. Daar worden regelmatig fouten mee gemaakt.
Je kan controleren of de oscillator van de FM-tuner werkt door er een andere radio naast te zetten.
De 'testradio' moet de oscillator van de BX454A ontvangen op een frequentie die 10.7 MHz boven de de afgestemde frequentie van de BX454A ligt.
Als de BX454A is afgestemd op 89 MHz is de oscillatorfrequentie 99.7 MHz.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (17%)]
beertje_01
Ok er is terug ontvangst.
Er was een weerstand defekt aan het schermrooster van de EF85 (56k)
Deze was volledig open.....
Verder wel wat waardes in waarde omhoog vooral de 220k weerstanden. Mohm waardes zijn nog vrij goed.
Alles wat buiten spec viel heb ik gewoon vervangen.
Er is dus terug ontvangst wel niet super gevoelig (wijnig beweging op het "oog") en soms ook dubbel ontvangst dus misschien dat ik toch de meetzender is ga aansluiten.
Soms ook een beetje vervormt.
ratiodetector C56 is juist gemonteerd.