Heb bij de kringloop een leuk powered mengtafeltje gescoord. Was wel het één en ander mis mee, maar niets wat niet eenvoudig te repareren was. Er bleken ook een aantal printbanen van de eindtrap compleet doorgebrand. Heb dat gerepareerd en het mixertje doet het weer prima. De gesmolten printbanen blijken te zijn gekomen doordat de koelventilator niet altijd start. Ik had een goedkoop vervangende ventilator gekocht (Sunon EB60251S1) en geplaatst. De ventilator zit echter heel dicht op het mengtafel gedeelte en het Sunon ventilatortje stoort hier vreselijk op. Heb nu voorlopig de oude ventilator teruggeplaatst, maar ben op zoek naar een vervangende ventilator die niet stoort en altijd opstart. Ook op slechts 2 cm van een microfoon versterker print.

De originele ventilator is een 12 V 60 x 60 x 25 mm, ca. 1,6 W en heeft een airflow van ongeveer 25 cfm. Wie weet welke ventilatoren passen en zeker geen storing zullen veroorzaken?

b.v.d. Pim

Handigst is een zelfde te bestellen die er nu in zit. Dan weet je zeker dat het goed gaat.
Gesmolten printbanen komt echt niet door een stilstaande fan. (koper smelt pas boven de 1000 graden... :) )

Printbanen die wegfikken omdat een fannetje niet draait ?

Zou me verbazen ...

Lijkt me eerder een gevalletje zekering stuk door willen draaien dus dan maar zilverpapier.;-)
Overigens wel vreemd dat de fan stoort er zitten vaak Sunon fans in audio toepassingen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (32%)]

Tja,
't is ook wel een heel erg goedkoop gevalletje (nog geen 2 euro... :) )
http://www.tme.eu/en/details/eb60251s1-999/dc12v-fans/sunon/eb60251s1-…

Ben d'r zelf niet bij geweest, zal misschien ook nog wel een gevalletje kortgesloten uitgangen zijn geweest ofzo. Zijn Jackaansluiting daarmee kan dat nog wel eens gebeuren. Maakt verder ook niet uit. Uitgangen zijn overigens niet gezekerd. Eindtrap is verder prima in orde. Heb het ding nu al een aantal keren een hele avond op vol vermogen bij een bandje gebruikt zonder enig probleem. De fan blijft mij echter wel zorgen baren. Moest hem gisteravond aan het begin van het optreden met een philipsklopje (apparaat even 5 cm laten vallen) op gang brengen. Ben bang dat ik het een keer ga vergeten om te controleren of de fan wel draait. Het type/merk ventilator dat er inzit kan ik verder nergens krijgen vandaar mijn vraag.
groet.

Fan er even uithalen en het stickertje voorzichtig eraf halen.
Dan kan je een druppeltje olie in het lagertje doen.
Is geen permanente oplossing maar waarschijnlijk zal hij tot je een andere hebt het wel weer even doen.
Merk en type mixer?
Misschien kunnen we aan de hand daarvan achterhalen wat er in moet.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (17%)]

Op 1 november 2015 15:57:44 schreef pjimmie:
Ben d'r zelf niet bij geweest, zal misschien ook nog wel een gevalletje kortgesloten uitgangen zijn geweest ofzo. Zijn Jackaansluiting daarmee kan dat nog wel eens gebeuren. Maakt verder ook niet uit. Uitgangen zijn overigens niet gezekerd. Eindtrap is verder prima in orde. Heb het ding nu al een aantal keren een hele avond op vol vermogen bij een bandje gebruikt zonder enig probleem. De fan blijft mij echter wel zorgen baren. Moest hem gisteravond aan het begin van het optreden met een philipsklopje (apparaat even 5 cm laten vallen) op gang brengen. Ben bang dat ik het een keer ga vergeten om te controleren of de fan wel draait. Het type/merk ventilator dat er inzit kan ik verder nergens krijgen vandaar mijn vraag.
groet.

Gewoon een goede kopen en niet voor de goedkoopste gaan.
eventueel nog een ontstoorcondensator over de fan plaatsen, elektrisch gezien zo dichtbij de fan als mogelijk is.
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=Axiaalventilator+12v+60+x+…

Druppeltje olie heb ik inderdaad al gedaan, maar heeft weinig uitgehaald. Het betreft hier een FBT Pe 122 powermixer. ik kan op internet er weinig over vinden. Is niet heel bijzonder. Eindtrap met twee stk modules, maar klinkt verder prima en is in een kroeg een stuk handzamer dan een complete PA. Daar gaat de vraag echter ook niet over. De enige vraag is eigenlijk: "hoe weet ik voor dat ik 30 a 40 euro uitgeef aan bijvoorbeeld een Papst fan of die fan niet stoort op mijn voorversterker deel. Wordt dit op één of andere manier aangegeven in de specificaties, of is het een kwestie van een dure fan kopen en hopen dat hij niet stoort?

groet Pim

Dat 'ie stoort ligt waarschijnlijk eerder aan het mengpaneel/voeding dan aan de fan zelf...
Wat is het merk/type van de originele fan?

Heb je geen lokale elektronica boer?
Die heeft misschien wel een fan die je even kan proberen.

dit zijn toch motortjes met permanente magneten die ronddraaien in een magnetisch veld,soort papstsysteem maar dan de magneet als rotor binnen het veld.?
dit stoort toch niet?tding heeft alleen een zwak magnetisch veld en dan ook nog bijna alleen binnen de spoel?
tenminste ik ben nog nooit koolborstels tegengekomen bij deze dingen.

tja, als je maar 2 cm van een microfoontrap weg zit kan de plastic kap van de fan nog te veel storing doorlaten. die dingen zijn pwm geregeld doorgaans.

je kunt een plaatje ijzer over de ronde middenkern maken wat je aan massa hangt, zo onderdruk je de storing als deze van de print komt. komt deze van de voeding terug is het condensatoren over de fan zetten..

Hij zou tijdelijk even een metalen platje aan aarde ertussen kunnen hangen om te kijken of het storing is wat in de mic versterker gestraald wordt, of dat het wellicht via de voeding komt.

dat zijn 2 mogelijk stoorbronnen.

Bij straling werkt de tip van testman. Bij voeding kun je wellicht met filters PRIMA uit de voeten....

De voorgestelde oplossingen heb ik allemaal geprobeerd. afscherming en condensator plaatsen. Blijkt allemaal bij de Sunon niet te werken. Terwijl deze ook koolborstelvrij is. De orginele fan stoort echter niet. Het ligt m.i. dus aan de nieuwe Sunon fan. Het is ook duidelijk dat het een stralingsprobleem is. Het versterkerdeel zit vast in de bodem terwijl het mengtafelgedeelte de deksel is. Ligt het versterker gedeelte los van de mixer (wel aangesloten) dan is er geen storing. Pas als je het geheel weer in elkaar probeert te zetten, merk je, als de bovenkant weer op de onderkant wil zetten, dat in de laatste 5 cm de storing weer ontstaat.
De vraag blijft simpel hoe weet ik, als ik een nieuwe fan koop, van te voren of die fan stoort of niet.

[Bericht gewijzigd door pjimmie op (41%)]

Dat weet je niet. Blijft dat het eigenlijk een probleem van de mixer is. Die zou daar geen last van mogen hebben.

bij straling zou het met een afgeschermd plaatje gewoon weg moeten zijn. Plaatje toch wel aan aarde gelegd elektrisch?

en eventueel zou je met een geaard fijnmazig roostertje dus ook een heel eind moeten komen!

Ik heb dit eerder gezien, ik kan mij het merk niet meer herinneren maar het was een 9 Volt maglev fan die verscrikkelijke emissie problemen veroorzaakte.
De kabels waren parallel aan alle anderen en het koppelde naar de geisoleerde voeding.
Een common-mode filter was effectief aan de fanzijde natuurlijk(een enkele condensator deed niets)
Deze fans hebben meestal een hallsensor met comperator en de stroomconsumptie is zowat een blokgolf, het probleeem ligt echter in de snelle rijs-tijd als je bekabeling netjes gebundeld is kan dit problemen opleveren.