Hallo,
Ik heb een vraag betreft een rolluik (electrische) die op de groep van de woonkamer zit aangesloten net zoals mijn tv. Als de tv aanstaat en ik wil de rolluik bedienen dan zie ik een storing op het scherm door zichtbare vervorming van het beeld. Deze tv is nu een week oud. Maar er zijn bij mij op 2 jaar tijd meer dan 15 defecten geweest aan tv' s. Nu is dit mijn 3de tv. De rest van mijn apparatuur werkt gewoon. Mijn vraag is wat hier aan te doen??
Groet Ricardo
Je geeft weinig informatie. Heb je de spanning al gemeten tijdens het bedienen van de rolluik?
Wat is die zichtbare vervorming?
[Bericht gewijzigd door Evarist op (15%)]
Nee ik heb niks gemeten maar het komt door het rolluik dat weet ik zeker omdat er een monitor van een camerasysteem eventjes aan en uit gaat bijhet bedienen van een ander rolluik dat op dezelfde groep zit als die monitor. Dit betreft een ander rolluik. Ik heb dit met alle rolluiken en alleen de rolluiken.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hi, ik lurk hier al een tijdje mee en nu geregistreerd om hier te kunnen reageren.
Jouw probleem heb ik ook gehad maar dan anders, Ik had keer op keer blokjes in beeld (Kijk digitaal) en heb 6 maanden me de blubber gezocht ernaar.
Wat bleek uiteindelijk. De kabel van mijn muuraansluiting naar mijn digitale ontvanger was "lek" hierdoor kon het signaal van mijn zonsensor van mijn zonnescherm op 433 MHZ binnenkomen en dit stoorde het ontvangst.
Check dus op welke frequentie je rolluik zit en op welke frequentie je tv staat voordat je gaat roepen dat je tv defect is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De TS vertelt helaas niet of zijn rolluik RF afstandsbediening heeft. Als zijn TV ervan stuk gaat zal dat wel niet het probleem zijn.
Ik denk eigenlijk aan slechte lassen in de electrische instalatie of zelfs een zwevende nul. Op een andere groep zetten helpt dan wel, maar neemt misschien het mankement niet weg (als iemand een keer op die groep gaat stofzuigen kan de TV ook sneuvelen, of als het een losse nul is kan een belasting op een andere groep ook voor problemen zorgen).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Zoiets ook meegemaakt bij mijn ouders thuis, uiteindelijk bleek het een brakke Nul aan sluiting van de 3fase te zijn.
Waarom zou zulke storing helpen door op een andere groep te zetten?
een smeltveiligheid/schakelaar is praktisch een kortsluiting. Dit houdt toch geen storing tegen.
Etienne
Nee ik bedien de rolluik door middel van een schakelaar op de muur. Dus geen rf. Met de stofzuiger heb ik dit probleem niet. En ik bedoel met de tv stuk. Dat het moederboard het begeeft en de tv gewoon stuk is. Zo heb ik meerdere defecten aan mijn tv's gehad. Het backlight sprong vanzelf aan terwijl de tv in stanby stand staat dus net alsof de tv aanstaat maar geen beeld nog geluid. Pixels die niet meer meekleurde. Dan was weer de wifi ontvanger kapot of hij werd traag in het menu en ga zo maar door. Of ik heb ontzettende pech of het ligt hier aan de electro ik weet het niet zeker allemaal. Wat denken jullie? Ik heb tot nu toe alles onder garantie gerepareerd gekregen. Dus dat is dan een geluk. Mag een tv überhaupt wel zo snel kapot gaan??
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dat een TV snel stuk gaat kan natuurlijk gebeuren.
Misschien eerst eens een vakman de installatie laten nakijken.
Want als daar iets mis mee is kan er nog veel meer fout gaan o.a. brand.
Op 2 november 2015 12:47:02 schreef mississippi:
Dan ontstoorfilters bij de bron plaatsen, of, rolluikmotoren kopen die niet storen.
Waar kan ik deze kopen of opzoeken? Misschien handig een linkje te plaatsen mits dat is toegestaan?
Op 2 november 2015 13:13:40 schreef pa3gws:
Dat een TV snel stuk gaat kan natuurlijk gebeuren.
Misschien eerst eens een vakman de installatie laten nakijken.
Want als daar iets mis mee is kan er nog veel meer fout gaan o.a. brand.
We wonen hier inmiddels 34 jaar (ouderlijk huis in onveranderde staat)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
mvdk
Golden Member
Wat voor soort aansluiting zit er in de meterkast ?
Wat voor soort huis is het ? Rijtjeshuis, appartement, (meerdere appartementen boven elkaar) ? Zouden we een fotootje van de elektriciteitsmeter en de groepenkast mogen zien ?
1F , dus niet gevoelig voor een rammelende Nul.
Maar gezien hoe de grijze kabel en de 2 losse zwart en blauwe draden zitten belooft dit niet veel goeds 
Is er een aarde bij de rolluikmotoren voorzien (van de sturing van de motoren) en is deze ook aangesloten? Ik gok maar even, geen aarding, aardig netfilter, nullijn die niet helemaal in orde is en je krijgt ook rare dingen. Wel veel voorwaarden om hieraan te voldoen uiteraard...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Moederbord stuk is niet direct voordehandliggend bij een mankement in de stroomtoevoer of bij stoorpieken of brownouts op het net. Kun je aangeven welke externe aansluitingen gebruikt zijn op je laatste 3 tv's?
Verder valt de zwevende nul af gezien het om 1 fase gaat. Wat je wel nog kunt controleren is of er in de stroomtoevoer van het rolluik misschien een slechte lasdop zit. Die zou in elk geval voor pieken of eventueel brownouts kunnen zorgen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
MGP
LDmicro user.
Een netfilter zal volgens mij niet voldoende zijn aangezien dat rolluik stoort over gans de looptijd.
Het zijn dan nog motoren zonder koolborstels, heel eigenaardig.
Moest het nu enkel bij de start zijn dan zou je de diameter van de toevoerleidingen kunnen verdenken.
Nu zou ik eerder denken dat de automatische zekering teveel inwendige weerstand heeft en dat kun je meten tijdens de werking op spanningsschommelingen.
Maar je kunt proberen, en als je er iets voor over hebt, plaats er 2, één zo dicht mogelijk bij de rolluiken en één aan de tv.
maartenbakker
Golden Member
Ik zou er vooral eentje bij de TV plaatsen en de rolluikinstallatie eens heel goed nakijken.
Maar het zit me nog steeds niet lekker. Om een mainboard van een TV op te blazen moet er een fors spanningsverschil zijn in de signaalleidingen of antenneleiding naar de TV. Vandaar ook mijn vraag naar welke apparatuur in die periode steeds op de TV's is aangesloten geweest.
Als dat rolluik buiten de aardlekschakelaar om is aangesloten en een flink aardprobleem heeft (geklapte condensator, sluiting tussen motor en huis) dan zou dat misschien iets verklaren als er een geaard apparaat (computer?) aan de TV hangt.
Een alternatieve verklaring zou zijn dat een van de aangesloten apparaten gewoon zelf, of in samenwerking met opzich nog niet fatale storing uit het rolluik, het moederbord van de TV opblaast. Zijn er details beschikbaar over de defecten van de televisies? Bijvoorbeeld steeds de HDMI opgeblazen of de tuner, of ...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoekwoning uit 1993, geen ijzeren buizen iig. echter zou een aardprobleem ook mogelijk zijn hier. huiskamers hebben geen aarding in die tijd, maar het rolluik wil dat wel hebben. als je dan het rolluik met een stekker op de stekkerblok van de tv hebt zitten kan dat problemen geven omdat de ontstoring via de cai gaat lopen die wel is geaard op de EV in de wijk..
Op 2 november 2015 13:44:09 schreef Shiptronic:
1F , dus niet gevoelig voor een rammelende Nul.Maar gezien hoe de grijze kabel en de 2 losse zwart en blauwe draden zitten belooft dit niet veel goeds
De grijze kabel gaat naar de kelder voor de wasmachine droger en diepvries. Die andere is van de verlichting muurkast. Dus zoveel kwaad kunnen deze niet, is een andere groep.
Op 2 november 2015 14:20:00 schreef MGP:
Een netfilter zal volgens mij niet voldoende zijn aangezien dat rolluik stoort over gans de looptijd.
is enkel bij het bedienen van de schakelaar. Als ik deze na een tijd los laat dan krijg ik het zelfde storingseffect.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Op 2 november 2015 13:16:39 schreef llrico:
[...] We wonen hier inmiddels 34 jaar (ouderlijk huis in onveranderde staat)
Niet helemaal. De grijze kabel en twee draden zijn niet aangelegd door een erkend installateur. Dus zijn ze aangelegd na oplevering van de woning.