Hallo allemaal,

Ik moest toch iets in de titel schrijven, denk dat dit het beste de lading dekt... ;-)
Ik heb me al gek zitten piekeren en het blijkt toch maar weer dat ik behoorlijk roestig begin te worden.
Daarom zou ik jullie willen vragen eens mee te denken over het volgende:

Ik wil een pulsgestuurde audiomixer maken. Stel je voor twee versterkers waarbij ik de versterking kan varieren d.m.v. de spanning.
Ik dacht eraan om hiervoor de LM13700 te gebruiken.
Het gaat uiteindelijk om het mixen van 2 audiosignalen. Dit mixen wilde ik doen door van versterker A de spanning (= versterking) naar beneden te brengen en tegelijkertijd de spanning (= versterking) van versterker B naar boven te brengen...
Dat is het idee.

Ik probeer het nog wat verder te beschrijven.
Het mixmoment wordt door een puls bepaalt.

Laten we aannemen dat de ingangspuls laag is, dan staat versterker A vol open en versterker B is dicht.
Als de puls nu hoog wordt dan wil ik dat versterker A gaat zakken en tegelijkertijd versterker B opkomt, ergens halverwege kruisen ze elkaar. Een soort van geinverteerd spanningsverloop zeg maar, maar dan tussen 0V en 15V.
Ik wil ook de tijd in kunnen stellen die voor het mixen nodig is. De stijgtijd lijkt mij dan hetzelfde als de daaltijd van de andere versterker.
Maar... dit met één potmeter regelbaar.

Als de puls nu weer afvalt dan wil ik hetzelfde als hierboven maar dan qua spanningen natuurlijk andersom. De ene zakt, de andere komt op.
Maar... deze tijd wil ik ook in kunnen stellen maar dan los van de bovengenoemde tijd, ook weer met één instelpot.

Dus, puls van 0V naar 15V heeft een andere "mixtijd" dan het wisselen van 15V terug naar 0V.
Snappen jullie het nog??

Zat al te denken aan het laden van een C met een constante stroom maar dan moet ik anderzijds iets verzinnen om tegelijkertijd een C te ontladen met een constante stroom. Beide met één pot regelbaar...
Een integrator wellicht?

Ben erg benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen.
Bedankt alvast!

Groetjes,

Arne.

Ik zie iets voor me met een crossfader en een servo ;)

[edit] is al bedacht : https://www.google.nl/search?q=crossfader&biw=1455&bih=712&amp…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (64%)]

Ik gebruik meestal opamps of versterkers voor zoiets die een analoge volumeregelingsinput hebben. (bijv. de LM4865 of de TDA7056AT)
Die kun je met een micro/pwm aansturen en precies tweaken zoals je ze hebben wilt...

Je kunt uit gaan van één ramp en daar beide stuursignalen van afleiden met wat opamp's.
Als je die signalen beschaafd vast laat lopen kun je door gain en/of 'clip' level aan te passen gelijk ook verschillende curves instellen.
Dus A -> A+B -> B danwel A -> A+B/2 - B of A -> 0 -> B etc. Je zou inspiratie op kunnen doen in de schakelingen van crossfaders in VCA DJ mixers.

Als audiokwaliteit belangrijk is en je wilt het analoog houden dan zou ik voor een echte VCA gaan zoals de THAT 2181, zijn regelingangen werken exponentiëel, dus je stelt gelijk dB's in. Je kunt dan met een lineaire ramp werken.
Overigens hebben deze IC's van huis uit al twee regelingangen: een inverterende en een niet-inverterende.

Wees bij VCA's wel beducht voor rommel op de regelingang, deze mix je met het signaal.
Een PWM signaal als sturing kan allicht, maar dan moet het voldoende ver van audio zitten zodat het goed genoeg weg te filteren is.

Hoi Hoi,

Aai, maak ik nu reclame?... ;-)

Hmmm, snap wat je bedoeld met een crossfader en servo maar zou het liever niet mechanisch willen oplossen.
Wel bedankt voor het meedenken... ;-)

Ja Arco, daar heb ik ook al naar zitten kijken. Eerlijk gezegd zou ik het het liefst met een PIC doen. Heb die weg ingeslagen en probeer het dan zoveel mogelijk toe te passen.
Ik zal er nog eens naar kijken, bedankt!

Als je digitaal gaat kun je ook een voor audio bedoelde I2C potmeter overwegen :)

Hoi Aart,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Mooi chipje zeg die THAT 2181 maar het hoeft geen super hifi te worden.

Okay, weer wat om op te snuffelen... ;-)
Thanks Aart!

Edit: Waar ik het voor nodig heb is eigenlijk gewoon een gemiddelde kwaliteit analoog audiosigaal...

@Arco,

Die chipjes die jij noemde, die werken toch ook met een spanning om het volume te regelen?

Ik heb echter geen idee, omdat ik een PIC beginner ben, hoe ik uit één PIC verschillende stijgende en dalende spanningen kan toveren.
Eerste wat in me opkomt is het genereren van een blokspanning al dan niet met verschillende pulsbreedte en dit "afvlakken" met een RC netwerkje.

Of zijn er mooiere oplossingen Arco?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Ik gebruik voor de TDA7056 een 3.3v pic pwm uitgang, via een RC netwerkje ertussen. (pwm frequentie 10 of 20kHz)
Bij andere voedingsspanningen moet je de waardes van de weerstanden iets aanpassen.
Je hoeft dan alleen de duty-cycle van de pwm te wijzigen om het volume te veranderen.

,------,
pwm  >-----|      |------o-----o-----> TDA7056   
           '------'      |     |
             22K        .-.    |
                   22K  | |   ---
                        | |   --- 1uF MLCC
                        '-'    |
                         |     |
                      ---o-----o--- GND  

Hoi Arco,

Thanks, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Maar ik zou dan twee uitgangen moeten hebben met het tegenovergestelde signaal/spanningsverloop.

Dus als de spanning oploopt om het volume van versterker A te verhogen, dan zou tegelijkertijd de spanning van versterker B moeten zakken.
Dan zou ik ook de tijd van het opkomen en dalen van de spanning willen kunnen instellen.

Dan werkt het zoiets: de ingangspuls wordt hoog, dan wordt bovengenoemde in werking gezet.
Wordt de puls weer laag dat hetzelfde verhaal maar met een andere, afzonderlijk instelbare tijd...

Mooi zou zijn om de potmeter uit te lezen en, ik denk, daar de duty-cycle mee aan te passen. Afhankelijk hoe de puls eruit ziet Pot1 of Pot2.

Dan begeef ik me direct op een voor mij nieuw gebied. Twee pulsbreedte variërende signalen en inlezen van de pots... ;-)