Beste,
Ik heb een 4 kanaals versterker ingebouwd en ik heb last van een dynamoruis. Massaprobleemje dus, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.
Setup:
- Kenwood HU met 6 kanaals uitgang (ik gebruik er 4: front&rear)
- 2 RCA kabels lopen naar de kofferbak, tezamen met een remote kabel
- Hifonics 4 kanaals versterker (Stroomvoorzien komt achter uit de koffer, rechtstreeks vanaf de accu. Massa onder een bout op chassis)
Het probleem is dat er een dynamoruis optreedt. Hoe verder je de gain van de versterker opendraait hoe beter het hoorbaar is. Na wat zoeken ontdekte ik dat wanneer er maar 1 RCA kabel aangesloten is, er geen probleem is. Het maakt dan niet uit of het de RCA voor front of rear is. Zodra je de 2e erbij prikt, heb ik gelijk weer dynamoruis. Een RCA lus dus.
Nu kan ik de gain helemaal terugdraaien, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hoe los ik dit op? Alvast bedankt
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt hier van die scheidings filters voor. 2x tulp in en 2x tulp uit. deze worden standaard gebruikt bij deze problemen.
of knip 1 tulpstekker af en zet er een nieuwe aan zonder de massa aan te sluiten aan 1 kant, evt iets in de stekker schuiven zodat de massa geen contact maakt van 1 stekker werkt ook..
Testman, toen ik het las werd ik er helemaal blij van. Ik dacht, dat is simpel! Net geprobeerd, maar helaas. Wanneer ik, van 1 van beide rca kabels, alleen signaal aansluit, blijft de dynamoruis aanwezig. Sterker nog, hij gaat anders klinken, meer verstoord.
Zo'n kastje wil ik wel eens proberen, heb ik die dan voor 1 of voor beide kabels nodig? Gaat zo'n kastje (ground loop filter heet het geloof ik) de geluidskwaliteit niet enorm naar beneden?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Beide kabels. Geluidskwaliteit verandert niet hoorbaar. (voor zover er al van kwaliteit in een auto sprake kan zijn...
)
hmmm. ik ruik hier gewoon dat je de massa van de versterker meot verleggen. of van de radio. Betere massa naar accu kan je probleem ook al oplossen.
testman
lijkt gewoon een massa probleem tussen radio en versterker. de autoradio krijgt wrs de massa van de stuurkolom. de versterker van de gordelbout of het chassis achterin de auto. via de kabel onderling krijg je dan janken van de dynamo in de versterker. die groundloop filter lost dat probleem op. heb er in huis ook een stel zitten om aard verbindingen tegen te gaan. 1 setje is gewoon een paar 1:1 modem trafo's en doet niet onder voor de neutrik versie..
testman
de oplossing is om de signaalkabel te ontkoppelen met die groundloop trafo's. de massa van 1 punt halen voor zowel radio als versterker is niet te doen. de radio behuizing hangt ook aan massa, dus zit deze in metaal gemonteerd is dat niet te doen. ook de antenne heeft massa, evt aangesloten verbruikers als dvd scherm oid zouden hetzelfde probleem kunnen veroorzaken.
ben zelf wel meer fan van de massa met een dikke kabel van voor bij de accu weg te halen ipv het chassis bij de versterker..
Bedankt voor alle adviezen, ik zal morgen de massa van de versterker eens rechtstreeks aan de accu hangen. Als dat niet werkt, dan maar een ground loop isolator.
Maar, zo'n ground loop isolator, die onderbreekt de massa dus. Is dat niet precies hetzelfde als de massadraad van de rca kabels losmaken?
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Altijd maar dat advies met die trafootjes...zijn helemaal niet nodig in een auto! Radio trekt meestal massa via de antenne (afscherming coax zit aan de carrosserie) en een massapunt ergens achter het dashboard.
Omdat je twee losse RCA kabels gebruikt kan dat wat storing oppikken, je zou ze gewoon samen kunnen binden, misschien helpt dat al iets. Of een 4 aderige RCA kabel, die zijn er ook en helpen in dit soort gevallen ook wel.
Gain zo laag mogelijke (wenselijk) zetten is wel een goede gewoonte, je moet dan de radio gewoon flink wat verder opendraaien, maar dat verbetert alleen maar de signaal/ruis verhouding van je systeem. En je behoed je versterker van clippen. Meestal is 'n kwart opendraaien van de gain wel voldoende.
Massapunt moet ook echt goed contact maken, dus metaal blank opschuren en goede kabelogen gebruiken.
Mocht dat allemaal niet helpen, dan kunnen er nog wat andere zaken spelen, maar eerst dit maar proberen.
Vandaag weer even bezig geweest. De massa nu direct op de accu aangesloten. Dit hielp helaas niet, de dynamoruis bleef gelijk. Daarna de versterker ook eens losgeschroefd (deze zat vastgeschroefd op de carrosserie) om te horen of dit directe contact nog voor problemen zorgde, maar helaas, ook als ie los op de vloer van de koffer ligt is de dynamoruis aanwezig.
De tip van rca's samenbinden heb ik nog niet geprobeerd, dan moet ik er ff zin in hebben (iets bewerkelijker dan een massa verplaatsen).
Ik heb ook de gain iets terug gedraaid. Is een halve oplossing, ik hoor de dynamoruis nog steeds, echter nog iets zachter. Maar met flink teruggedraaide gain meen ik wel te horen dat de dynamiek in de muziek flink minder wordt.
Inderdaad speelt de radio ook als ik de massakabel los maak. Zodra ik de antenne dan verwijder valt de radio uit, hij pakt dus idd ook massa via de antenne. Of kan ik hier hetzelfde trucje uithalen, signaal vd antenne wel gebruiken, massa ontkoppelen? En dan een lange voldoende dikke massakabel aan de behuizing van de radio en op hetzelfde massapunt aansluiten als de versterker? Zou dat helpen?
Ik heb nog even in webshops gekeken voor die 'ground loop isolators'. Prijzen uiteenlopend van € 5,70 tot over de 40 euro, voor visueel hetzelfde 'dingetje'. Bij die van 5,70 stonden recensies waarbij meerder gebruikers aangaven dat de geluidskwaliteit extreem slecht werd, hier zit ik dus echt niet op te wachten.
testman
je levert altijd wel wat hoog in met die dingen, echter is dat niet zo erg met speakers voor de achterhoede. achter je hoor je veel minder goed hoge tonen als voor je..
12V HiFi
Op 20 november 2015 17:12:01 schreef doekoe: Of kan ik hier hetzelfde trucje uithalen, signaal vd antenne wel gebruiken, massa ontkoppelen? En dan een lange voldoende dikke massakabel aan de behuizing van de radio en op hetzelfde massapunt aansluiten als de versterker? Zou dat helpen?
Je zou het kunnen doen...maar in de meeste installaties echt niet nodig. Als de massadraad vanuit de ISO connector dik genoeg en goed cantact maakt heeft deze een lagere weerstand naar massa, dan de langere antenne afscherming. En in elke auto zit het zo.
Verder kan de routing van de RCA kabel nog invloed hebben, loopt ie langs bestaande kabelbomen, dan pikt ie eerder wat op. Kwaliteit van de RCA kabel en pluggen is ook van belang. Veel Chinese zooi op de markt helaas.
Ook kan een massa in de versterker of radio er uit liggen (printspoortje of smd zekering door), maar dan zou je ook met 2 kanalen aangesloten al problemen hebben. Maar is na te meten.
Met de gain lager afgesteld verlies je misschien wat dynamiek, al begrijp je misschien wel dat het in principe niet zoveel uit zou moeten maken waar je de spanning versterkt, in de voorversterker van de Hifonics, of de line versterker in de radio...Er komt per saldo het zelfde signaal uit de eindtrap.
Morgen eens kijken of ze deze Necom 'double twister' bij de lokale automaterialenhandel hebben liggen (zijn wel dealer van Necom)
Opgelost! De beide kabels die al in de auto lagen er uit gehaald, los getrokken (zodat ik 4 kabels had) en toen is mijn lieftallige vriendin lekker gaan vlechten. Nadat ie weer in de auto aangesloten was, geen storing meer!
Plaatje bij het praatje:
testman
het twisten van draad wordt vaker gedaan om storing tegen te gaan, vooral in buizenradio's en in de telefonie..
12V HiFi
Mooi dat het opgelost is, sommigen pakken zelfs een UTP kabel om daar zelf een RCA kabel van te maken.