Buck converter debug PCB

Hallo allemaal,

Voor een schoolproject heb ik een printplaat ontworpen. één onderdeel van deze printplaat is een Buck converter (12V-5V). Nu ik de PCB heb gesoldeerd krijg ik deze echter niet aan de praat.

Voor de buck converter gebruik ik een LM2671M-5.0 met de volgende schakeling:

Hier is vervolgens het board schema:

En vervolgens een foto van de gesoldeerde printplaat:

Nu heb ik het volgende probleem:

Als ik 12V op de ingang zet, krijg ik vervolgens 0V aan de uitgang.
Met de multimeter heb ik de volgende metingen gedaan:
-Vin =12V
-Spanning in knooppunt bij SW uitgang = 10.6V.
-De spanning bereikt de spoel (L1), maar aan de uitgang is deze ineens weg
-Spoel weerstand(ohm) gemeten: 0.9ohm
-de verbinding tussen L1(1) en L1(2) is doorgemeten en is verbonden.

In de datasheet staat dat pin 6 (ON/~OFF) niet aangesloten hoeft te worden als je er geen gebruik van maakt, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Enige ideeën?

Gr,

Niek

klein is fijn

Moderator

Dat is op z'n minst een creatieve layout te noemen. Heeft de LM2671 geen design guidelines in de datasheet staan?

via's geleiden ook allemaal?
als je 10V aan de ene kant van de spoel hebt, en die spoel (= stukje koperdraad) heeft 0,9ohm, dan moet je toch iets van spanning aan de uitgang hebben.

wat hangt er aan de uitgang allemaal aan? loopt er stroom aan de ingang? wordt er iets warm?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Zijn nogal iele baantjes. En de via's in de banen naar spoel en diode kun je beter ook niet doen. (of gebruik er minstens meerdere als het echt moet)
Zijn de elco's wel low-esr? (zien er nogal gewoontjes uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 november 2015 20:16:08 schreef niekniek123:

-Spanning in knooppunt bij SW uitgang = 10.6V.
-De spanning bereikt de spoel (L1), maar aan de uitgang is deze ineens weg
-Spoel weerstand(ohm) gemeten: 0.9ohm
-de verbinding tussen L1(1) en L1(2) is doorgemeten en is verbonden.

De oplossing moet hier ergens zitten. Wat je hier schrijft is in tegenspraak met elkaar.

Misschien eens met een scoop op de SW uitgang meten.

De oplossing moet hier ergens zitten. Wat je hier schrijft is in tegenspraak met elkaar.

Na het hersolderen van de spoel en aansluiten van een 9V batterij geeft hij nu een mooie 4.96V uitgangsspanning.

Ik heb bij de vorige meting gebruik gemaakt van een labvoeding van school, misschien dat die niet goed was, hoewel er wel 12V uit kwam.

Bedankt voor jullie input allemaal!

Shiptronic

Overleden

[edit] ik moet sneller typen, mooi dat het opgelost is !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 27 november 2015 21:23:43 (66%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Blijft nog de vraag waarom je niet gewoon de standaard layout uit de datasheet gekopieerd hebt, was nog minder moeite ook