Regelbare voeding met LM317 5-15V

Hallo allemaal

Ik zit in mijn laatste jaar en als opdracht kreeg ik een regelbare voeding te maken van 5-15V met een LM317. Ik vond al snel dit schema http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding… ik neem aan dit dit wel juist is ik heb een gepaste transfo etc. gevonden maar vraag me nu af hoe ik mijn voeding zo krijg dat ze kan regelen van 5-15V en niet van 0-15V moet ik hiervoor nog componenten toevoegen of...? Ook vraag ik mij af of de condensatoren en weerstanden de juiste waardes hebben als ik max 15V moet hebben.

Alvast hartelijk bedankt!

Lars

Ik zou beginnen de datasheet van de LM317 eens goed te lezen :)

Thevel

Golden Member

Ik zal een kleine hint geven: de LM317 zorgt dat er altijd 1,25V over R1 staat.

Willie W

Golden Member

Als ik jou was zou ik eerst gewoon die schakeling nabouwen en dan kijken wat deze doet,
Dan zal ook vrij snel duidelijk worden waar je iets moet aanpassen.

Oke bedankt allemaal voor de tips ik zal zeker de datasheet eens nalezen.

EricP

mét CE

Bouw het ding van de site en zorg mechanisch dat de potmeter niet verder kan...

Voor jou de 'goedkoopste' oplossing. Afhankelijk van voor welk vak je dit moet doen, zou het best nog wel eens punten op kunnen leveren (als in: voor electronica ofzo waarschijnlijk niet. Als je een businesscase moet doen voor een management studie... waarschijnlijk wel. Aan de andere kant... als dit het laatste jaar van iets electronica-gerelateerd is... dan is het wel triest gesteld met het niveau van die studie).