Beste allemaal.
Ik zoek een manier om het toetsenbord van een PC te vervangen door externe drukknoppen.
Nu stuur ik de jukebox software aan met een gewoon toetsenbord.
Maar het zou veel leuker zijn....met echte knoppen.
Wat is er mogelijk?
Groeten van Jo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
klein is fijn
Moderator
Op 3 december 2015 00:11:57 schreef oldrecordlover:
Wat is er mogelijk?
Volgens mij kan je met een microcontroller een PS2 toetsenboard emuleren. Dat kost wel wat uitzoek en programmeerwerk.
Zoiets dan:
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 3 december 2015 01:31:59 schreef Arco:
Zet een paar losse toetsen over de gewenste toetsenbord keys...
Maar laat dan wel de aansluitkabel to kort mogelijk. Beter kun je van een goedkoop toetsonbord de controller chip met printje en al eruit slopen en op de juiste aansluitingen je drukknoppen maken.
Dat heb ik al gedaan...
Maar het solderen aan het printplaatje is me wat...
Koperen banen komen los en zo.
Wil het nog wel eens proberen, maar ik had een voorgevoel dat
er iets was dat beter kon...
Op 3 december 2015 08:31:24 schreef fripster:
Zoiets dan:
Aha, misschien hebben wij het hier al...
Zou een 30-tal knoppen moeten aansturen in het programma.
Zou dat voldoende zijn met deze print?
Ga het verder uitpluizen wat de mogelijkheden zijn.
Wil heel graag slimmer gemaakt worden...
Dus als er iemand is met ervaring...
Alvast allemaal bedankt om te reageren.
Heb al gedacht om de toetsen in de drukken met een lineare puls actuator.
Zeg ik het goed?
Maar ik heb er 30 van die dingen nodig....x zoveel euro...
En dan een chassis maken, alles afstellen, bedraden...
Deze "actuators' mogen ook niet te groot zijn..
Het zou zo ook wel kunnen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]
depeet
Depeet
Zou een 30-tal knoppen moeten aansturen in het programma.
Zou dat voldoende zijn met deze print?
Onderaan de pagina, waar de link naartoe wijst, kun je een PDF downloaden met uitleg hoe je de knoppen moet aansluiten. Het ganse alfabet, het keypad, de F-toetsen en zowat alle leestekens kunnen bedraad worden. Dus ruim genoeg mogelijkheden om 30 knoppen aan te sluiten.
Aha...Zou het waar zijn.
Dan ben ik eruit.
Ga het verder uitpluizen.
Alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
pokey55 ( of de opvolgers ervan )
kan veel toetsen inlezen, maar heeft ook digitale en analoge uitgangen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat heb ik al gedaan...
Maar het solderen aan het printplaatje is me wat...
Koperen banen komen los en zo.
Ja, maar dat komt omdat je niet kunt solderen. Daar zou ik dan even op gaan oefenen.
(tenslotte krijg je dat anders met elke schakeling die je moet/wilt gaan bouwen)
Met 30 actuators lijkt me geen levensvatbare oplossing...
https://youtu.be/b8IGVMWxjj8
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 3 december 2015 01:42:24 schreef klein is fijn:
Volgens mij kan je met een microcontroller een PS2 toetsenboard emuleren. Dat kost wel wat uitzoek en programmeerwerk.
Het is wel de meest "cleane" oplossing. Maar gezien het uitzoekwerk heb ik dat destijds voor mijn arcade-kast niet gedaan.
Op 3 december 2015 08:53:54 schreef Fuzzbass:
Maar laat dan wel de aansluitkabel to kort mogelijk. Beter kun je van een goedkoop toetsonbord de controller chip met printje en al eruit slopen en op de juiste aansluitingen je drukknoppen maken.
Dat heb ik dus gedaan. Gewoon het controller-printje er uit pakken en de matrix uittekenen. Daar dan een nieuw kabelboompje bij bedenken en naar de knoppen leggen.
Er zat bij mij denk ik wel 2 a 3 meter kabel tussen, maar verbazingwekkend genoeg werkte dat feilloos.
Arco
Special Member
Er zijn diverse projectjes te vinden voor USB-HID keyboardjes met een microcontrollertje. (PS2 begint zeldzaam te worden)
http://www.instructables.com/id/Quick-Key-Adapter-10-Button-HID-Keyboa…
Zoals anderen al zeiden zou wat knoppen aan een keyboard printje hangen niet te moeilijk moeten zijn. Mijn ervaring daarmee is wel dat de moeilijkheidsgraad afhangt van het keyboard: sommige keyboards hebben alleen heel kleine traces om aan te solderen, terwijl andere (wat oudere?) keyboards soms ook gewoon grotere headers hebben waar je met gemak een draadje aan zet.
Andere gemakkelijke opties die mij zo te binnen schieten:
'Nieuwe' edities van de Arduino (sowieso de Leonardo) kunnen zich ook als USB keyboard gedragen. Hier een heel verhaal over hoe en wat (Engels):
https://www.arduino.cc/en/Reference/MouseKeyboard
Je kan er dan wat knoppen aanhangen en in de Arduino code aangeven welke keyboard knoppen hih door moet zenden.
Een andere optie zou iets als I-Pac zijn (vergelijkbaar met het plaatje van Fripster). Dit bordje wordt gezien als keyboard en laat je gemakkelijk via terminals knoppen aansluiten. Is oorspronkelijk bedoeld voor het bouwen van arcade kasten:
http://www.ultimarc.com/ipac1.html
Op 3 december 2015 11:25:22 schreef Arco:
[...]
Ja, maar dat komt omdat je niet kunt solderen. Daar zou ik dan even op gaan oefenen.
(tenslotte krijg je dat anders met elke schakeling die je moet/wilt gaan bouwen)Met 30 actuators lijkt me geen levensvatbare oplossing...
https://youtu.be/b8IGVMWxjj8
Solderen lukt mij wel maar het was een oud toetsenbord van de aldi.
Dat is (ondertussen was) het heel klein printje.....
Het is overleden...
Ik ga toch eens kijken in een ouder toetsenbord, of dat iets groter is.
Op 3 december 2015 11:57:46 schreef javl:
Andere gemakkelijke opties die mij zo te binnen schieten:'Nieuwe' edities van de Arduino (sowieso de Leonardo) kunnen zich ook als USB keyboard gedragen. Hier een heel verhaal over hoe en wat (Engels):
https://www.arduino.cc/en/Reference/MouseKeyboard
Je kan er dan wat knoppen aanhangen en in de Arduino code aangeven welke keyboard knoppen hih door moet zenden.Een andere optie zou iets als I-Pac zijn (vergelijkbaar met het plaatje van Fripster). Dit bordje wordt gezien als keyboard en laat je gemakkelijk via terminals knoppen aansluiten. Is oorspronkelijk bedoeld voor het bouwen van arcade kasten:
http://www.ultimarc.com/ipac1.html
Het ziet er wel allemaal veel beter uit met zo een kaart.
Met een printje van een oud toetsenbord is het wel goedkoper...
Wat zou hier het gemakkelijkste zijn, printje van toetsenbord of een kant en klare kaart.
Of zijn er nog opties?
Allemaal bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
nog wel een gekke optie als je een oude toetsenbord print wilt gebruiken, maar niet het hele toetsenbord matrix uit wilt pluizen
AUTOHOTKEY
dit kleine programma kun je gebruiken om toetsen een andere functie te geven
dus redelijk willekeurig wat draden er aan solderen, kijken welke toets hij geeft, en dan deze toets in de software omzetten in de juiste toets
scheelt ook wat soldeerwerk omdat je minder draden hoeft te gebruiken
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 3 december 2015 12:40:21 schreef oldrecordlover:
Het ziet er wel allemaal veel beter uit met zo een kaart.
Met een printje van een oud toetsenbord is het wel goedkoper...
Een nep-arduino is 4 euro ofzo op ebay...
30 knoppen is wat veel maar voor play, stop/pauze, >> of <<, kijk eens hier : http://www.elektronicastynus.be/Projecten/Werplaats_mods/Winamp_remote…
Volgens mij er ook zoiets vroeger voor Winamp.
Zie ook : http://winlirc.sourceforge.net/ , wel een nadeel dat het draadloos is 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (17%)]
Hallo aan iedereen
Om mijn "jukebox" zonder muis en toetsenbord te laten spelen heb ik 25 knoppen nodig.
Van A tot en met H, en 1 tot en met 8.
Dat zijn er al 16.
De rest (9) is voor allerlei, l/r verschuiven display, clear, select, skip, pauze, delete, radio (benoem ik als free play, random is standaard), en exit.
In het programma zelf is er de mogelijkheid om de toetsen anders te benoemen.
Het werkt tot en met Windows XP.
De jukebox heeft een (wat ouder) aanraakscherm-touchscreen.
Dat scherm werkt goed op de windows zelf.
Maar vertikt het om met het programma te werken.
Muis vliegt gek rond als ik het scherm aanraak, maar scoort zelden iets.
Af en toe vertrekt er wel eens een muziekje, maar er is geen controle.
Op het toetsenbord werkt het programma uitstekend.
vandaar...wil ik op de jukebox echte knoppen plaatsen.
Is veel leuker en "echter".
Uit de vele helpende antwoorden kan ik opmaken, dat WinI-Pac v2(die heeft 32 inputs) misschien mijn oplossing zou kunnen zijn.
Mijn vraag is nu, heeft er iemand ervaring met deze print?
Waar is deze te koop?
Alvast ALLEMAAL bedankt om te reageren!
groeten van Jo.