Ombouw van een Hellomat arcadekast naar een MAME-kast (emulator die oude arcadegames op een PC draait).
Ook een hoop non-elektronica, maar gezien dat er (net als front-panels enzo) ook bij hoort, zal ik jullie het niet onthouden. Alle foto's zijn klikbaar voor vergroting.
Het begon als een video-gokkastje:
Die heb ik leeggehaald:
Frame aangepast voor de nieuwe 21" Eizo CRT die een collega heeft gedoneerd. Dat was nog een hele klus met zagen, boren, lassen, passen en meten, want ik had een paar millimeter speling. De metalen omkasting van de nieuwe beeldbuis was breder dan de binnenkant van de Hellomat-kast:
Dus die eraf gehaald, waardoor alleen de 'oren' nog te breed waren:
De latten aan de zijkanten van de kast, waar het frame van de monitor op rust, heb ik daarom gedeeltelijk weg moeten halen (rood aangegeven) zodat die bevestigingspunten daar ook tussen pasten:
Maar het metalen frame was eigenlijk wel onmisbaar voor de bevestiging van de demagnetisatiespoelen en de kammetjes die de aquadag aan frame/ground moeten leggen. Dus die maar bijgezaagd en passend vastgelast (altijd handig als je iemand in je omgeving hebt met een kleine metaalworkshop aan huis):
Het frame waar de oude CRT in hing was nog steeds een handig ding, zij het met de gaten op de verkeerde plaats, maar dat kan natuurlijk aangepast worden:
De resterende stukjes van de latten beter vastgeschroefd, waarna het originele frame er weer in kon, nu met de nieuwe buis:
Het was wel even reorganiseren om de enorme hoeveelheid PCB's uit die Eizo kwijt te kunnen, en dan ook nog alle verbindingen tussen die printen te kunnen leggen:
De hals bleef nog net binnen de achterkant van de Hellomat-kast.
Het control panel met de oude knoppen leggehaald:
Nieuwe gaten gemaakt (ook lastig, zeker de overlappende), en de nieuwe joysticks en buttons gemonteerd en een kabelboom uitgetekend:
Een gezamenlijke massa voor elk contact kon niet vanwege de cheap-ass oplossing, waarbij ik een oud PS/2-keyboard heb misbruikt, en die contacten zitten natuurlijk in een matrix. Een heel gevogel om combinaties uit te vogelen die niet gaan blocken/ghosten als je bijvoorbeeld met 2 spelers tegelijk toevallig allebei naar linksboven stuurt en 2 buttons indrukt. Heb zo te zien geen foto gemaakt van het soldeerwerk aan de keyboard-encoder... Wordt het eindelijk interessant, ben ik dat vergeten!
Artwork doen we natuurlijk ook lekker zelf. In Illustrator een control panel overlay getekend, op basis van de bestaande verlichte Hellomat marquee die iemand anders al eens overgetrokken had, en deze uitgeprint op zelfklevend metallic-papier. Vervolgens deze 2x A4 in de lengte naast en over elkaar geplakt. Met enig handig knipwerk langs de lijnen van de figuren op de tekening zie je bijna de overlap niet meer. Als laatste stap een laag boeklon (transparante plakfolie) voor een egale finish:
Daarna probeer je deze met veel beleid op de juist maat bij te snijden, want de gaten zijn uiteraard ook niet op de halve millimeter gepositioneerd, dus ik heb de tekening enige overlap gegeven. Een paar keer dus op het controlpanel gelegd en wat streepjes gezet en uiteindelijk het mes erlangs. Toen alles op maat was moest het dus hierop op z'n plaats geplakt worden:
De voorzijde heb ik op 200gr papier geprint (ik had maar 1 vel metallic papier) en na het over elkaar plakken van de twee A4'tjes eveneens met boeklon bekleed. Daarna ingespoten met spuitbus-lijm van de Action, evenals het kale aluminium control panel. Volgens instructie op de bus 10 minuten laten indrogen, en daarna gelukkig ook in 1x juist op elkaar geplakt:
De rand van de overlap is (nu jullie het weten) wel een beetje te zien, want ik had niet zoveel lijnen en figuren dat ik daar mooi langs kon knippen. Hij zit gedeeltelijk onder de 2P-startknop. Als je in de positie staat waarin je aan het spelen bent dan is het overigens bijna niet te zien.
De positie van de buttons heb ik zo gekozen dat er NET nog een rij knoppen onder zou kunnen voor een streetfighter-layout (6-button). Even een snelle photoshop gedaan voor de indruk:
Het is krap, maar volgens tekening moet het kunnen. Mocht dat ooit gewenst zijn, dan ga ik natuurlijk wel een nieuwe overlay tekenen. Voorlopig vind ik de klassieke aanpak met 3 buttons per speler wel aardig.
Hele project duurde 4 weken, elke doordeweekse dag ongeveer 4 of 5 uur aan besteed en in het weekend soms 10 uur per dag. Laatste dagen ook doordeweeks 10 uur per dag. Is wel rot trouwens, om 3:00 uur 's nachts naar bed gaan en om 5:45 weer de wekker om naar je werk te gaan.
TODO: Muntproever naar Euro's omzetten, extra knoppen (bovenop de kast) bedraden voor config-opties (menu, volume, etc), de computer beter aan de kast vastmaken, evenals de subwoofer/versterker en wat clean-up aan de interne kabelbomen, zijn bij nader inzien een stuk te lang.