Arduino project 13: capacitive sensor.

hoi allemaal,

Ik ben bezig geweest met project 13 van de arduino starters kit. in deze opdracht ga je d.m.v. een zelf gemaakte capacitive sensor een lampje laten branden.

In de afbeelding is te zien hoe de schakeling eruit ziet.

punt 4 stuurt een hoog frequentie signaal uit die door de weerstand van 1 megaohm gaat en weer terug gaat naar punt 2. in dit geval gebeurd gebeurd er niets.
Als je punt A aanraakt gaat het ledje branden. Hoe kan dit. jijzelf en punt A moet een condensator voorstellen maar deze heeft naar mijn idee geen invloed als je punt A aanraakt omdat die niet in het circuit is verbonden.

de arduino starters kit

welke arduino starterskit? daar zijn er volgens mij een berg van...

kun je vertellen hoe een condensator oplaad?

stel dat het lichaam voorstellen als een condensator. hoe groot is die? is vrij eenvoudig op te zoeken, maar beredeneer eens, is die waarde groot of klein?

stel nu dat we de condensator op een vast punt laten met een poot, en de andere poot op punt a aansluiten. hoe loopt de stroom? hoe ziet die eruit?

GMT+1

ik gebruik de arduino uno v3.

een condensator laadt zich op door een plaat positief te maken waardoor de tussenruimte met elektroden wordt gevuld dacht ik.

Op de arduino site zeggen ze 100-400pF weet niet zeker of dit klopt.
die waarde is zeer klein omdat je geen gesloten ruimte hebt zeer groot zelfs vanwege de open lucht.

ik zou zeggen dat de stroom zou lopen hoe ik de pijltjes heb getekend in de afbeelding.

Hint: loopt er stroom door jou als je de 230V aanraakt?

Zoja, zou er dan stroom lopen als je de 5V van die arduino aanraakt?

(Zonee: probeer het maar niet uit met die 230V)

ja dat voel je. is het dan zo dat pin 2 de plus uitstuurt?

want stroom kiest de weg van de minste weerstand of zijn. of zijn de ingangen hoogohmig.

dus een vogel die op een electriciteitskabel van een luchtnet zit, krijgt ook stroom?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nee want die zijn niet verbonden met de aarde. Zelf ben je wel verbonden met aarde. Ben niet zo bekend met zo een schakeling merk ik

Net hoorde ik dat de schakeling zo werkte:
Je stuurt een signaal van punt 4 naar punt 2. Door de weerstand maak je lekstroom. De tijd die punt 2 nodig heeft om de lekstroom te detecteren word omgezet in een waarde. Wanneer je punt a vastpakt maak jij een verbinding met aarde waardoor het voor punt 2 langer duurd om weer een lekstroom te detecteren deze tijd wordt omgezet in eren grotere waarde.klopt dit verhaal of voor een groot gedeelte? Het klinkt op zich wel logisch.

Op 9 december 2015 08:00:19 schreef remco022:
Nee want die zijn niet verbonden met de aarde. Zelf ben je wel verbonden met aarde. Ben niet zo bekend met zo een schakeling merk ik

Je komt er wel.

Als je de 230V aanraakt loopt er stroom door je. Als je punt 'C' aanraakt, loopt er dan ook stroom?
Teken die eens. Wat gebeurt er met de spanning op pin 2 als die stroom loopt?

Als je punt c/a aanraakt ben jij met aarde verbonden waardoor er geen of nauwelijks stroom op punt 2 komt te staan denk ik. In de tekening is te zien hoe de stroom dan na mijn idee loopt.

De tekening is niet gelukt. Maar de stroom zou dan via je lichaam naar de aarde gaan en niet zoals mijn tweede tekening