Slimme meter geweigerd

Dit topic is gesloten

Blue Sky

Cableguy

Op 12 december 2015 13:27:40 schreef KlaasZ:

... want onslimme hebben ze niet meer.

Die zijn er wel degelijk! Als klanten een slimme meter weigeren komt er een domme meter in. Je moet dan zelf de standen doorgeven.

De regering wil het salderen zoals het er nu voor staat in 2020 versoberen. Dat kan alleen als ALLE Ferraris meters zijn vervangen, voor slimme dan wel domme meters, in elk geval meters met telwerken voor verbruik en teruglevering. Dan kun je roepen dat je dat niet wilt maar die meters zijn eigendom van het energie bedrijf dus daar kun je weinig tegen doen.

Waar rook is, is stroom

Op 12 december 2015 20:16:31 schreef Blue Sky:
De regering wil het salderen zoals het er nu voor staat in 2020 versoberen. Dat kan alleen als ALLE Ferraris meters zijn vervangen, voor slimme dan wel domme meters,

Er zijn Ferraris meters met een terugloopblokkering in omloop. Die hoeven dus in theorie niet vervangen te worden. Maar dat zullen er niet veel zijn, want wie zo'n ding had en terug ging leveren had alle reden om die al lang te laten vervangen.

in elk geval meters met telwerken voor verbruik en teruglevering. Dan kun je roepen dat je dat niet wilt maar die meters zijn eigendom van het energie bedrijf dus daar kun je weinig tegen doen.

Inderdaad, daar helpt geen lieve moeder aan. Het is dat of geen stroom.

Met een drie fase installatie moet je nog oppassen dat je niet via de ene fase gaat afnemen en tegelijk via een andere fase gaat terugleveren. Want als ze dan per fase gaan doorrekenen, kan het nog ongunstiger uitpakken. De nul kan ook nog overbelast worden.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/129426

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 12 december 2015 20:16:31 schreef Blue Sky:
De regering wil het salderen zoals het er nu voor staat in 2020 versoberen.

Er zijn (uiterlijk) in 2016 en 2020 verkiezingen. Net als de meeste projectplannen, zal dit dus nog wel uitlopen.

Ondertussen zijn er bedrijven die proberen bufferaccus op de markt te brengen zodat je je overdag opgewekte zonenergie 's nachts kunt verbruiken. Daarmee word het probleem al een stuk minder relevant.

Tot 2020 is nog 5 jaar. Dat is best lang in dit marktsegment.

vergeten

Golden Member

Op 12 december 2015 15:41:26 schreef Roetzen:

Hier kun je zien of die al afgekeurd is. (of was op 1 jan 2015)

http://www.verispect.nl/upload/documents/tinymce/20150101-Afgekeurde-k…

Mijn meter is van 1961 fabrikant: meterfabriek Dordrecht, huis is gebouwd begin jaren 70. Ze hebben toen al een minstens 10 jaar oude meter geplaatst!
Er staat geen enkele meter op de bovenstaande "verispect" lijst van die fabriek! Hebben ze dan zulke goede meters gebouwd dat er nog nooit een is afgekeurd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 december 2015 20:39:09 schreef Roetzen:
Er zijn Ferraris meters met een terugloopblokkering in omloop.

In woonhuizen? Nog nooit meegemaakt. Wel bij bedrijven die konden terugleveren. Er zaten dan 2 meters met teruglooprem, waarvan 1 achterstvoren was aangesloten.

Mer een drie fase installatie moet je nog oppassen dat je niet via de ene fase gaat afnemen en tegelijk via een andere fase gaat terugleveren. Want als ze dan per fase gaan doorrekenen, kan het nog ongunstiger uitpakken.

Bij woonhuizen wordt nooit per fase afgerekend. Het afrekentelwerk geeft altijd de som van de 3 fasen.

Op 12 december 2015 23:51:39 schreef KlaasZ:
Bij woonhuizen wordt nooit per fase afgerekend. Het afrekentelwerk geeft altijd de som van de 3 fasen.

Nu nog wel ja. Maar de nieuwe electronische meters kunnen per fase het gebruik meten en dus kan er ook op het gebruik per fase worden afgerekend. De ervaring leert dat wat kan gebeuren ook zal gebeuren als dat voordeel heeft voor de partij die die mogelijkheid kan inzetten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

als ze daar mee gaan beginnen is het iig zeker waarom die meters vernieuwd moesten worden, voor de leverancier en niet de klant. wat dus iedereen al dacht eigenlijk. het mom zou zijn om het inkopen van stroom op bepaalde momenten beter en goedkoper te kunnen doen. het klinkt meer als een nieuwe melkkoe die men heeft bedacht met die meters, afgezien van de halfjaarlijkse aanpassing op brandstof prijzen, energie belasting, gemeenten die huurgeld per meter kabel rekenen door hun grond, vastrecht en en wat al niet meer waardoor een kwh alleen maar duurder wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 december 2015 22:20:18 schreef blurp:
Ondertussen zijn er bedrijven die proberen bufferaccus op de markt te brengen zodat je je overdag opgewekte zonenergie 's nachts kunt verbruiken. Daarmee word het probleem al een stuk minder relevant.

Dat wordt een onbetaalbare hobby. Dan kun je nog beter gewoon je kWh's verkopen voor 7 ct en later weer terugkopen voor 22ct.

Mocht het salderen vervallen dan probeer ik zelf zoveel mogelijk op te maken: dan maar wassen/drogen/vaat enzo overdag en vriezer automatisch naar -24 ipv -18 en koelkast van +3 naar +1, op het moment dat de stroom mijn woning dreigt te gaan verlaten. Blijft er dan alsnog over dan fakkel ik dat wel af met wat verwarmingselementen in de kruipkelder, stop die 7ct maar ergens waar het licht niet brand :D

Op 12 december 2015 23:24:14 schreef vergeten:
[...]Mijn meter is van 1961 fabrikant: meterfabriek Dordrecht. Er staat geen enkele meter op de bovenstaande "verispect" lijst van die fabriek! Hebben ze dan zulke goede meters gebouwd dat er nog nooit een is afgekeurd?

Ik denk dat de op de lijst vermelde "MD" code voor fabrikant staat voor Meterfabriek Dordrecht.

joopv

Golden Member

Ik denk dat de praktische implementatie van de klimaat akkoorden nogal wat impact gaat hebben. Er is onlangs ook een nieuwsbericht geweest dat er een uurtarief aan gaat komen. De energie prijs wordt afhankelijk van het aanbod aan wind en zonneenergie.

Oftewel, die slimme meter gaat niet meer per dag maar per uur of nog frekwenter uitgelezen worden.

Bij mijn werk gebruiken we nogal wat MWh en daar wordt ook niet per fase afgerekend. Uit de meter van enexis komen pulscontacten 1 puls is 10kWh. Ook het bedrijf waar we op dit moment onze energie van inkopen maakt gebruik van een puls contact op zijn gsm kastje.

Ik heb sinds kort een slimme meter, ik had weinig keus de vorige bewoners waren oxxio sklachtoffer. De slimmemeter van oxxio wordt niet geaccapteerd als "teruglevermeter".

Voordeel van een slimmemeter voor mij is dat ik wel makkelijk mijn energie kan monitoren dan vroeger met een ldr voor het pulsledje. Alleen jammer dat de gasmeter maar 1 x per uur wordt gelezen.

Het slimme gedeelte staat uit, je krijgt dus dezelfde meter als mensen met een slimme meter. ( dit voor de mensen die denken dat je een andere meter krijgt gemonteerd).

Het salderen zijn niet veranderen totdat iedereen zo'n nieuwe meter in huis heeft. Anders kun je een advocaat zoeken die hier een zaak van maakt.

Dat je dagverbruik patroon zichtbaar is kan zijn, maar als ik de op PVoutput.org kijk kan ik dat ook zien. Er zijn er die met naam en adres in staan. Nu heb iik ook niet zo 'n deftig huis met dure spullen dat een inbreker mijn verbruik gaat monitoren om te kijken of ik ook thuis ben ? Kun je beter een paar dagen de straat in de gaten houden, weet je na een paar dagen het ritme van elke bewoner.
Wat ook niet meer opgaat is als er een zonnige dag verwacht aan komt de wasmachine en afwasmachine hier op starten.

Om de nieuwe meters erdoor te krijgen denk ik dat er straks kortingen op slimme meters gegeven wordt, of de ferraris meters het maand tarief omhoog gaat. (argument dat er meer werkzaamheden aan het handmatig verwerken van de standen te pas komt)

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 13 december 2015 09:25:09 (74%)

voor grootverbruikers gelden andere tarieven, vaak hebben ze andere afspraken over een afgenomen KWH. echter hebben die grootverbruikers ook te maken met piektarieven die bijv in de ochtend gelden.

ik ken gebouwen waar men de noodaggregaat gebruikt om tussen 8 en 9 zelf de stroom op te wekken, dit om die extra dure ochtendpiek goedkoper te houden.

dat kunnen de digitale meters die bedrijven al 15 jaar hebben namelijk al meten. maximale vermogens op bepaalde momenten, daar betaal je ook voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 december 2015 19:57:32 schreef KlaasZ:
[...]Zonuren vallen in het algemeen niet samen met laagtariefuren. Dus hoe krijg je dat voor elkaar?

In het weekend geld ook het laagtarief. Op zaterdag en zondag schijnt ook wel eens de zon.

JoWi

Special Member

Op 12 december 2015 19:57:32 schreef KlaasZ:
[...]Zonuren vallen in het algemeen niet samen met laagtariefuren. Dus hoe krijg je dat voor elkaar?

De zonuren in laagtarief zijn de weekeinden en feestdagen. Volgens de meter heb ik 33% teruggeleverd tijdens daluren, best een significant deel. De kunst is trouwens zo min mogelijk terug te leveren, op dit moment gebruik ik maar 40% van wat ik opwek zelf, 60% gaat het net in.
Als de saldering aangepast wordt (verwacht in 2020) wordt het tijd om een oplossing te bedenken zodat ik meer opgewekte energie zelf verbruik.

Ignorance is bliss

Op 13 december 2015 09:09:08 schreef joopv:
Oftewel, die slimme meter gaat niet meer per dag maar per uur of nog frekwenter uitgelezen worden.

De slimme meters (voor zover niet adminstratief uitgezet) worden nu al eens per vijftien minuten uitgelezen. Dat is niet nodig voor de rekening, maar de leverancier wil dat allemaal graag weten, want het is voor hem - en anderen die die informatie willen kopen - waardevol.

Op 13 december 2015 09:10:29 schreef Peter112:
Het salderen zijn niet veranderen totdat iedereen zo'n nieuwe meter in huis heeft. Anders kun je een advocaat zoeken die hier een zaak van maakt.

Het salderen zal niet veranderen totdat iedereen een slimme meter heeft aangeboden gekregen. Daarna krijgt die advocaat geen poot meer aan de grond. "We hebben toch een 'gratis' slimme meter aangeboden?".

Om de nieuwe meters erdoor te krijgen denk ik dat er straks kortingen op slimme meters gegeven wordt, of de ferraris meters het maand tarief omhoog gaat.

Die Ferraris meters gaan er sowieso uit. Die worden afgekeurd omdat ze "te onnauwkeurig zijn geworden". Blijven nog de electronische "domme" meters over. Ja, het zou kunnen dat als je die "domme" meter wilt houden, je dan meer gaat betalen. En dan zouden ze het dreigemenet kunnen uitvoeren dat als ik dan alsnog een "slimme" meter wil, de plaatsing daarvan niet meer gratis is.

Nou, dat gaat nog wel leven duren, die brug nemen we dan wel als we er voor staan. Misschien is dat dan het moment die €186,49 uit de spaarpot te trekken en alsnog de verzwaring van 1x35A naar 3x25A te laten uitvoeren. Wedden dat ik dan toch nog "gratis" een slimme meter krijg? :)

Op 13 december 2015 10:56:42 schreef JoWi:
Als de saldering aangepast wordt (verwacht in 2020) wordt het tijd om een oplossing te bedenken zodat ik meer opgewekte energie zelf verbruik.

Electrische auto kopen? :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 13 december 2015 11:27:01 schreef Roetzen:
[...]
Het salderen zal niet veranderen totdat iedereen een slimme meter heeft aangeboden gekregen. Daarna krijgt die advocaat geen poot meer aan de grond. "We hebben toch een 'gratis' slimme meter aangeboden?".
[...]

Daar heb ik het niet over, het kan niet zo zijn dat er in 2020 de salderings regels worden gewijzigd terwijl er nog ferrais meters in bedrijf zijn. Dan zou je echt met twee maten meten, wat overigens nu ook al gedeeltelijk zo is.

Op 13 december 2015 11:45:00 schreef Peter112:
[...]
Daar heb ik het niet over, het kan niet zo zijn dat er in 2020 de salderings regels worden gewijzigd terwijl er nog ferrais meters in bedrijf zijn. Dan zou je echt met twee maten meten, wat overigens nu ook al gedeeltelijk zo is.

Dat kan prima. Er worden in de wet aan de lopende band uitzonderingen gemaakt voor situaties die al jarenlang zo zijn. Lees bv je belastingaangifte maar eens door. :D

Op 13 december 2015 11:45:00 schreef Peter112:
[...]
Daar heb ik het niet over, het kan niet zo zijn dat er in 2020 de salderings regels worden gewijzigd terwijl er nog ferrais meters in bedrijf zijn. Dan zou je echt met twee maten meten, wat overigens nu ook al gedeeltelijk zo is.

Het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat er in 2020 nog Ferraris meters in gebruik zijn. Maar als dat wel zo zou zijn: meten met twee maten mag, als je maar de keus aanbiedt. En die keus is er: men betaalt per maand extra om de Ferraris meter te mogen houden of men laat alsnog de Ferraris meter omruilen voor een slimme meter. Weliswaar is die omruil dan niet meer gratis, maar daar was je voor gewaarschuwd toen je eerder een slimme meter "gratis" kreeg aangeboden en die weigerde.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 13 december 2015 11:57:19 schreef Roetzen:
[...]
Het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat er in 2020 nog Ferraris meters in gebruik zijn.

Ik denk niet dat er binnen nu en 4 jaar alle (miljoenen) ferrarismeters vervangen zullen zijn.

De slimme meter is slim voor de energieleverancier omdat ze dan kunnen zien hoeveel geleverd is maar ook hoeveel teruggleverd. En voor teruglevering krijg je maar een paar centen.

Zorg ervoor dat je op zijn minst teruglevering met de levering mag verrekenen. Dan verdien je nog niets maar heb je tenminste je eigen energie bijna gratis.

Verdienen met zonnecel-energie gaat niemand ooit lukken want de energiemaatschappijen zullen nooit concurrentie toestaan.

Op 13 december 2015 11:45:00 schreef Peter112:
[...]
Daar heb ik het niet over, het kan niet zo zijn dat er in 2020 de salderings regels worden gewijzigd terwijl er nog ferrais meters in bedrijf zijn. Dan zou je echt met twee maten meten, wat overigens nu ook al gedeeltelijk zo is.

Ho! ho! De salderingsregels zijn nu dat je tot 5000kWh gewoon volledig mag salderen. De ferraris-meters blijven salderen ook boven dat gebruik/levering. Dus het IS al niet eerlijk. Nu zal het wel zo zijn dat gemiddeld men op de helft van die 5000kWh zit, dus dat vrijwel geen enkel gewoon gezin aan de 5000kWh komt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 december 2015 12:12:29 schreef Hoeben:
Zorg ervoor dat je op zijn minst teruglevering met de levering mag verrekenen. Dan verdien je nog niets maar heb je tenminste je eigen energie bijna gratis.

Daar hoef je niet voor te zorgen, dat is wettelijk vastgelegd. (tot 5000kWh)

Op 13 december 2015 12:12:29 schreef Hoeben:
De slimme meter is slim voor de energieleverancier omdat ze dan kunnen zien hoeveel geleverd is maar ook hoeveel teruggleverd. En voor teruglevering krijg je maar een paar centen.

Zorg ervoor dat je op zijn minst teruglevering met de levering mag verrekenen. Dan verdien je nog niets maar heb je tenminste je eigen energie bijna gratis.

Verdienen met zonnecel-energie gaat niemand ooit lukken want de energiemaatschappijen zullen nooit concurrentie toestaan.

Anderen waren me al voor, maar tot 5000kWh wordt er ~1:1 gerekend.
Ik heb het bij mij net weer even nagekeken. Ik heb energie van Essent.
Verbruik enkeltarief: 0,0607
Teruglevering enkeltarief: 0,0800
En aangezien ik met mijn zonnepanelen gemiddeld per jaar meer terug lever dan verbruik, heb ik een negatief saldo. Ze trekken de meterstanden van elkaar af waardoor ik dus over het afgelopen contractjaar -804kWh heb 'verbruikt' wat een bedrag geeft van -28,94. Daarbij komt dan ook nog de energiebelasting die ze in rekening brengen van -265,03.
Ik had toen een maandbedrag wat ik betaalde van 40,- wat een totaal van 480,- geeft. Daar heb ik zo'n 310,- van teruggekregen. Het bedrag wat ik heb betaald was voor het gas, netbeheerkosten en service- en administratiekosten. En ik heb ook een korting van 26,- gekregen.
Mijn maandbedrag is nu 29,- en daar ga ik ook weer van terug krijgen.

Dus het loont wel degelijk.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 13 december 2015 11:59:45 schreef BVZ:
Ik denk niet dat er binnen nu en 4 jaar alle (miljoenen) ferrarismeters vervangen zullen zijn.

Ze zijn anders heel druk bezig momenteel. Er rijden minstens drie busjes van Stedin door het dorp om de meters te vervangen. Als ze klaar zijn hebben alleen de weigeraars zoals ik nog een Ferraris meter. Bovendien zijn er waarschijnlijk al niet meer zo heel veel over. In het afgelopen decennium zijn er alleen nog maar electronische meters geplaatst, al dan niet "slim". Er zal er misschien hier of daar eentje vergeten worden, maar dat zal dan de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Ik denk dat het best gaat lukken.

Op 13 december 2015 12:17:58 schreef BVZ:
[...]
Daar hoef je niet voor te zorgen, dat is wettelijk vastgelegd. (tot 5000kWh)

Wettelijke regels kunnen veranderen en dat zal dan ook gebeuren. Mogelijk al in 2017.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
JoWi

Special Member

Wettelijke regels kunnen veranderen en dat zal dan ook gebeuren. Mogelijk al in 2017.

In 2017 gaan ze de regeling evalueren, een wijziging komt dan in 2020.
Maar als alles kan:
Ze kunnen ook de tarieven variabel maken zoals de spotprijzen. Dan heb je dus bijvoorbeeld 4 tarieven op een dag, afhankelijk van de tijd/weersomstandigheden. Betaal je ipv 22 cent iets van 10 tot 30 cent per kWh. Met je ferraris meter betaal je dan altijd het hoogste tarief (want die kan het niet per tijdseenheid bijhouden). Ik heb benieuwd hoelang je dan met de oude meter blijft zitten :)

Ignorance is bliss

Dit topic is gesloten