Op 15 december 2015 10:28:24 schreef EricP:
[...]Het is te zot voor woorden dat je iets betaalt voor een fictieve bron van inkomsten die je niet hebt...Overigens is de hypotheekrente aftrek (net als alle andere subsidie regelingen) ook iets wat nooit had moeten bestaan. Probleem is dat 'terug' erg moeilijk is omdat het een lang lopende situatie is (een hypotheek voor 30 jaar is niks raar) - iets met redelijkheid van bestuur.
Idem met zonnepanelen (die zijn ook alleen rendabel dankzij subsidie). Wat wel interessant wordt is die Tesla power wall. Met voldoende eigen-gegenereerde energie, heb je dan het hele publieke net niet meer nodig. En dus ook die spionage-meter niet. Die eigen energie genereer je gewoon met een dieselgeneratortje. Een powerwall is 'snel' vol te stampen, dat betekent dat je die generator voor 80% ofzo kunt belasten. Dan wordt het interessant - die dingen zijn alleen 'duur' omdat ze vaak op 10-20% load draaien voor 'lopend verbruik' maar zwaar genoeg moeten zijn om ook 'serieus' verbruik aan te kunnen. Dus electrisch koken, daarvoor de generator aanslingeren en de rest van de dag op je accupack draaien. Met het koelwater de boiler nog wat (bij)verwarmen.[...]Mijn idee. Stik maar in al je maffe regeltjes voor saldering, energiebelasting, spionage meters en wat al niet meer. Die powerwall moet nog wat meer capaciteit krijgen, wat in prijs zakken... Ik ken diverse schepen die het op die manier al jaren met een normale loodaccuset doen. Meestal zo'n 700Ah bij 24V, dan zit je ook al op 16kWh. Het gaat 'fout' op het feit dat laden te lang duurt (en de stroom aan het einde fors afneemt). De omvormer / lader kost natuurlijk een bak geld. Maar die doet het langer dan 1000 cycli. Het accupack zelf? Ik meen iets van 5 tot 6k€. Da's in elk geval al goedkoper dan Nedap - en het is reeds jaren lang beproefde technologie!
Ondertussen verdient er iemand lachend aan die subsidie ongein (artikel zelf niet zo boeiend, de bronnen die erin staan wel).
Ik denk dat een tesla powerdinges in huis hebben 100x erger is dan een slimme meter. Die tesla hangt ook constant aan het internet, aja voor al die 'nuttige' updates natuurlijk. En ondertussen zien ze ook wat je 's morgens bij het ontbijt op je boterham smeert.
Ben zelf elektricien en ben via via op een firma gekomen die off-grid systemen verkoopt in combinatie met NiFe-accu's. In hun laatste mail stond dat ze starten bij 0,9kW monofase en gaan tot 72kW driefase. Ze werken blijkbaar met Studer voor de omvormer. Ik ben van plan om eens langs te gaan om de zaak in het echt te zien en om prijzen te horen. Waarschijnlijk economisch (nog) niet interessant maar lijkt me wel een mooi systeem.
Op 15 december 2015 12:43:05 schreef EricP:
Als je het netjes belast (en de typeplaatjes kloppen) heb je dus 70kWh voor 7 liter
De bovenwaarde van de verbrandingsenthalpie van diesel is 44MJ/kg. 1 kWh is 3.6MJ, dus als jij denkt 70kWh uit 7 liter te halen is er of een metertje stuk, of heb je een Nobelprijs verdient (mits je kunt uitleggen hoe je dat doet, de tweede hoofdwet van de thermodynamica omzeilen)
Dat er nog wat meer getalletjes in mijn betoog te krap zijn doet er eigenlijk niet zoveel toe. Ik heb het zelf ook wel eens uitgezocht voor een houtgasgenerator (hout is nog veel goedkoper per kWh dan diesel, huisbrandolie of welke fossiele brandstof dan ook. Bovendien is overheidscontrole/accijns op hout veel minder dan op aardolie-derivaten). Dat kan net uit, als je tijd gratis is....
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Op 15 december 2015 16:44:58 schreef testman:
[...]die lelijke en vooral geluid makende windmolens mogen ze dadelijk ook nog dichterbij huizen gaan zetten, want NL loopt nog behoorlijk achter met windenergie. ruimte ervoor is ook nog een probleem..
Waarom zet men eigenlijk geen axiale windmolens op de midden berm van de autosnelweg? daar is toch altijd rijwind die nuttig gebruikt kan worden lijkt mij. (of de zijberm dan van je de wind van de vrachtwagens)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Guys.... het is erger dan je denkt.
Je kan een appje op je telefoon installeren waarmee je per kwartier (of zo) je verbruik kan inzien.
Natuurlijk kan je alleen je eigen gegevens inzien. Toch?
De makers van deze appjes vragen bij het installeren: Wat is je adres? En "weet je het zeker?"
Daarna vragen ze bij de netbeheerder jou gegevens op, en omdat ze plechtig beloofd hebben dat ze zo goed en zo kwaad als het kan je identiteit geverifieerd hebben ("Weet je het zeker?") krijgen ze die gegevens gewoon.
Je kan op de app gewoon je buurman opgeven en nogal stout jokken als ze je vragen of je het echt bent. Of dat bedrijf van die appjes krijgt het op z'n heupen en verkoopt z'n database. IK weet niet of ze de data "en masse" krijgen, of dat ze het per klant aan moeten zetten.
Maar goed. Er is dus nihil controle op dat alleen jij jou meter-gegevens in kan zien.
Op 27 januari 2016 17:27:56 schreef bprosman:
Vind t wel lekker dat ik mn stoel niet uit hoef te komen om mn verbruik door te geven en op mn telefoon kan zien of mn maandbedrag nog wel een beetje in lijn ligt.
Hier nog een, ik vindt het ook wel makkelijk. En ze weten toch wel alles van je, ook zonder slimme meter.
Kan er eigenlijk niet wakker van liggen, vroeg of laat is toch iedereen aan de beurt. En ik heb trouwens niets te verbergen.
De slimme meter communiceert meestal over het elektriciteitsnet (niet allemaal, er zijn ook types met een GSM modem) met de energieleverancier. Het gaat dan om PLC achtige communicatie. Dit kan veel storing geven op met name HF radio verkeer.
Als zendamateur heb ik al veel last van vervuiling van het HF-spectrum (PLC modems, schakelvoedingen, etc.) Ik zit niet te wachten op meer storing, die ook nog eens uit mijn eigen huis komt. Voor mij een voldoende argument om een slimme meter te weigeren (en mijn buren te adviseren hem ook maar niet te laten installeren)
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 28 januari 2016 21:53:34 schreef Peter112:
Druk maken om een slimme meter, je internet provider weet veel meer van jou. ook wanneer je thuis bent of niet. Als je google chrome gebruik houd deze precies bij wat en wanneer je dat ding gebruikt.
Gebruik ik niet..
Jou telefoon provider weet ook redelijk goed waar je uithangt
Noodzakelijk kwaad, moet berijkbaar zijn ivm werk
Tegenwoordig als je in een drukke stad woont sta je met je bakkes zo 40x op een camera.
Woon in een simpel dorpje.
Als je dit niet wilt, is een hutje in de sahara een oplossing.
Je pin gedrag is ook goed te volgens
Zo vaak mogelijk contant.
Je ov chip kaart
Heb ik niet
Inklokken op je werk.
Eigen baas.
enz.....
Yep, ik wil geen gebruik waar ik geen invloed op heb.
De meters in je eigen huis zijn de enige dingen in je huis die niet van je zelf zijn (of de bank
) Dus als ze dat ding willen vervangen is dat hun goed recht omdat de meter hun eigendom is. Dan mag je blij zijn dat je niet in Amerika woont want daar hangen de meters buiten en trekken ze hem er zo af.
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op (23%)]
Op 29 januari 2016 20:39:25 schreef Blue Sky:
De meters in je eigen huis zijn de enige dingen in je huis die niet van je zelf zijn (of de bank) Dus als ze dat ding willen vervangen is dat hun goed recht omdat de meter hun eigendom is. Dan mag je blij zijn dat je niet in Amerika woont want daar hangen de meters buiten en trekken ze hem er zo af.
Nou dan heeft iedereen in een huurhuis behoorlijk mazzel dat er nog geen verhuurders zijn die alle deuren met bewegingssensoren uitrusten (en die data realtime doorzenden, het zijn immers hun deuren...) om te kijken hoe vaak ze worden geopend teneinde beter te kunnen inschatten wanneer ze moeten worden vervangen. Toch?
Onzin natuurlijk, allemaal overbodig. Een 'slimme' meter moet ook gewoon doen wat hij moet doen, en dat is gewoon domweg het verbruik meten. En er is geen enkele reden om dat realtime bij te houden. Net als een deur alleen gewoon open en dicht moet gaan. Voor de rest moeten zowel de deur als de meter hun mu*l houden.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Op 30 januari 2016 12:32:51 schreef BVZ:
Leds hebben weinig voordelen wat dat betreft, om aan hetzelfde aantal lumen te komen (ik dacht 90000 voor een 600W lamp) heb je dan nog steeds een berg stroom nodig. En zie het spectrum maar eens goed te krijgen.
//
begin
Aha... daarom lukt het niet. De kleurtemperatuur klopt dus niet, ook het UV is niet goed. Veel rood, en beetje blauw, en wat UV proberen.
//
eind
Poosje terug zag ik in zo'n amerikaans blad een "groeitoren" staan met daar tomatenplantjes in. Volledig uitgevoerd met Led's. De hint dat het eigenlijk niet om tomaten ging was duidelijk.
Ook in dat segment, net als de high end audio nonsens, zijn er dus volop bedrijven die een graantje mee willen pikken van de goedgelovigheid van de consument blijkbaar. Hier in NL is het onlangs verboden geworden om spul te verkopen, of ermee te adverteren, wat in relatie kan staan met wietteelt.
TonHek
Sorry, dwaalde even af van het oorspronkelijk topic.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 30 januari 2016 11:41:06 schreef Roetzen:
Ik sta daar ambivalent tegenover want het is wel goed dat die illegale wietplantages worden aangepakt, maar je ziet hier meteen al weer "function creep". De slimme meters worden ingezet voor opsporingsdoeleinden! Terwijl de meters bedoeld waren voor het meten van het verbruik ten behoeve van de rekening.
Daar sta ik niet ambivalent tegenover, het is simpelweg uit den boze. Het beste bewijs dat het hellendvlak-argument in geval van privacy eigenlijk nooit een drogreden is.
De beste bestrijding van illegale wietplantages is het legaliseren van productie en groothandel van wiet. De plantages die dan nog illegaal blijven, kunnen met een spaarzamer gebruik van conventionele opsporingsmiddelen aangepakt worden.
Op 30 januari 2016 10:22:48 schreef joopv:
[...]
Ik ben benieuwd wat je standpunt wordt als je met de slimme meter over een poosje geld zou kunnen besparen.Als de energieleverancier over 5 jaar zegt:
"Vannacht tussen 2 en 6 is er veel aanbod van windenergie, we laten in deze periode de kWh prijs zakken met 40%"Dan heb je met je domme meter daar helemaal niks aan, die kan jouw energiegebruik in deze periode niet apart registreren. Die kan ook niet jouw boiler / vaatwasser / electrische-autoaccu-lader op dat moment signaleren om in te schakelen.
Van leverancier wisselen, want het zijn vast niet allemaal ballententen? Rechtszaak aanspannen? Zelf energie produceren en opslaan?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
mvdk
Golden Member
In de schakelhuizen van Stedin zaten nog duizenden mechanische max. tijdrelais, de z.g. S serie van BBC. Die worden of zijn nu vervangen door nieuwe apparatuur waar communicatiemodules inzitten.
Die dingen doen veel meer dan alleen maar een kabel afschakelen bij kortsluiting, die verzamelen data en kunnen dat continu naar het bedrijfsvoeringcentrum versturen. In het verleden waren er altijd een paar man onderweg om de sterkte van TF signalen te meten. Assimilatieverlichting heeft een onaangename eigenschap door die signalen weg te "zuigen". Werd er in een afgaande kabel een afwijking geconstateerd, ging men in die streng verder zoeken.
Kabels vanuit een schakelhuis lopen meestal langs zo'n twintig huisjes, en komen dan weer in hetzelfde of een ander schakelhuis terug. Ik denk niet dat Stedin een investering doet om alle huisjes van een of andere box te voorzien, voor die keren dat 't nodig is kan die meetploeg er op af gaan.
Het is waarschijnlijk één van de redenen dat Stedin al z'n TF installaties nog in gebruik heeft, terwijl ze zelf niet de gebruiker van die uitgezonden signalen zijn. Dat zijn OV netwerkbeheerders en elektriciteitsverkopers.
The story Continues:
Enexis mailt mij 2-2-2015:
Goedemorgen,
Van de klantenservice heb ik de vraag gekregen uw afspraak te verplaatsen.
Kunt u een datum en tijdstip aangeven vanaf maandag 22 februari!?
Met vriendelijke groet,
Vandaag een brief in de bus waarin Kort gezegd staat:
Hierbij bevestigen wij de afspraak van maandag 22 februari 2016 tussen 8:00 en 10:00 om bij u een slimme meter te plaatsen
.1 ik heb nog NIETS afgesproken
.2 ik wilde dus geen slimme meter
dus bericht terug gestuurd
Geachte heer ....,
aangezien ik zelf een erg druk bezet man ben met 1 voltijd baan voor de klas en een eigen bedrijf en een gezin moest ik ook even met mijn vrouw overleggen. Dat heb ik gisterenavond pas kunnen doen, maar tot mijn grote verbazing valt er vandaag een enveloppe van Enexis in de bus.
Hierin wordt een afspraak bevestigd maandag 22 Februari tussen 8:00 en 10:00 voor het plaatsen van een slimme meter.
De datum gaat lukken, maar niet eerder dan 9:00. Daarbij is MEERMALEN expliciet afsgesproken dat er GEEN slimme meter geplaatst wordt.U of uw collega's zijn die datum ook van harte welkom, maar dus vanaf 9:00 en met en domme meter. Een slimme meter wordt niet geaccepteerd. Rond 11:30 moet ik weer weg, dus zullen de werkzaamheden ook gereed moeten zijn.
Heeft hij nog geluk dat ik die datum KAN. mijn vrouw is dan werken en ik heb een schoolvakantie. Maar moet wel onze eigen kinderen van en naar school halen en brengen.
Lijkt nog een leuk verhaal te worden...
Mijn vertrouwen in Enexis begint alleengs te dalen. Vermoed dat ik TOCH een slimme meter ga krijgen. OF althans 1 die "om de functionaliteit te controleren" aanvankelijk elk kwartier mijn meterstanden door gaat sturen...
Ik DENK dat ik er dan meteen ook even werk van ga maken, want zoals ik reeds eerder gemeldt heb: Ik heb een contract bij mijn energieleverancier, niet bij hun. Die spelregels zijn tussentijds nimmer gewijzigd, dus ik heb NOOIT toestemming gegeven om mijn gegevens te delen/op te laten sturen. Juridisch sta je daarmee heel sterk...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
laten plaatsen en de meterkast met lood bekleden, communicatie waar je niet voor tekent komt er dan ook niet 
vraag me af of ze dan eens met die TF signalen kunnen gaan stoppen. als de meters zijn omgebouwd dan heb je nog boilers ( hoeveel nog eigenlijk ) en straatverlichting welke op TF schakelt. alles wat niet bij hun bekend is, maakt niet uit of dat niet meer werkt als TF zou gaan stoppen..
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 7 februari 2016 10:31:07 schreef testman:
vraag me af of ze dan eens met die TF signalen kunnen gaan stoppen. als de meters zijn omgebouwd dan heb je nog boilers ( hoeveel nog eigenlijk ) en straatverlichting welke op TF schakelt. alles wat niet bij hun bekend is, maakt niet uit of dat niet meer werkt als TF zou gaan stoppen..
Ze zullen inderdaad op termijn stoppen met die toonsignalering. Toen ik de slimme meter weigerde, werd gedreigd dat zonder slimme meter de mogelijkheid van dag/nacht tarief op termijn zou vervallen.
Het weze zo.
Op 7 februari 2016 10:39:08 schreef Peter112:
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/20160101_overzich…
Aha. Mijn Schlumberger G16Xd, code 262G staat er nu ook bij. Dus zal ik later dit jaar wel weer een brief krijgen met de mededeling dat ze een slimme meter komen plaatsen. 
En dan ga ik weer hetzelfde toneelstukje opvoeren als High met Henk want ook ik ben nog steeds in voor een gratis upgrade naar 3x25A. 
[Bericht gewijzigd door Roetzen op (31%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik wilde ook niet suggereren dat jij niet slim hoefde te gaan, dat weet ik wel en daar blijf ik ook niet over zeuren
Ik vroeg het me voor anderen of algemene gevallen eigenlijk af. Zo eens in de tien jaar (?) of bij klachten wordt die meter toch ook wel vervangen, dus vroeg of laat loop ik er zelf ook tegenaan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 9 februari 2016 22:07:22 schreef High met Henk:
[...]
met kwartierstanden zelfs of je met kerstavond thuis gegourmet hebt of dat je wellicht elke vrijdag friet bakt...
[....]
misschien zien ze zelfs dat die elektrische tandenborstel oneigenlijk wordt gebruikt...

Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 10 februari 2016 10:19:59 schreef bprosman:
[...]
Maar daarvan accepteer je het dan blijkbaar.
Wederom foute aanname. Mijn modem staat in bridge, ik gebruik het router deel niet, ik heb er een eigen router achter staan. Mede om te voorkomen dat mijn provider toegang kan krijgen tot mijn lokale netwerk. Dus nee, ik accepteer niet dat mijn provider mijn router software kan updaten.
maartenbakker
Golden Member
Op 10 februari 2016 14:20:03 schreef bprosman:
[...]
Toch wel handig voor diegenen die hun rekening niet betalen.
Ook als je geen enkel bezwaar hebt tegen het registreren van verbruiksdata en zelf eventuele risico's zonder meer accepteert omdat ze voldoende klein zijn, zal je moeten erkennen dat de stroom uitzetten (per ongeluk door een administratieve of uitvoerende fout, door een crack, of simpelweg omdat de contactor een extra onderdeel is dat stuk kan gaan) nog best hinderlijk kan wezen. Ook als het maar weinig mensen overkomt - het alternatief is dat het niemand overkomt, dat is altijd beter.
Gelukkig is er kennelijk in het energiewereldje ook iemand geweest die dat wel inzag. Of ze wilden de paar euro extra per meter niet uitgeven. Of de meter heeft wel een contactor maar die is 'uitgeschakeld' (semipermanent ingeschakeld dus eigenlijk).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]