LaurensHarms
LJH
hallo, ik heb een mengtafeltje met 4 kapotte faders, nu wil ik ze vervangen alleen het probleem is dat deze nergens meer te vinden zijn, betreft:
travel distance: 45m
impedance: 50kohm stereo!!
nu zijn deze faders er wel van 100kohm, nu vraag ik me af, als ik deze er dan insteek, wat voor effect zou dat hebben?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zonder schema alleen maar te gokken wat het effect zou zijn. Als het mijn eigen mengpaneel zou zijn en ik zou 100k hebben liggen dan zou ik het gewoon proberen op 1 kanaal; ik verwacht in elk geval niet dat hij er kapot van gaat.
LaurensHarms
LJH
ja precies, ik kan ook geen schema vinden, maar lijkt me ook niet dat er iets stuk kan gaan, ik bedoel van als de fader dan omlaag staan is heeft die een waarde van 100k dus dan zou ik al stiller zijn dat dat die met de orginele faders zou zijn, toch?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
Jochem
Nou, zo kun je dat niet helemaal zeggen.
Maar wat is er verder zo bijzonder aan die pot? Zoiets is niet bruikbaar?
LaurensHarms
LJH
ja wat is er zo bijzonder aan, weet ik zo niet, maar het specifieke model die ik moet hebben is niet meer beschikbaar, maar je bent een held, ik denk dat die wel gaat werken!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Hoi Laurens,
wat is het merk / type van de mixer?
Zijn de originele faders lineair of logaritmisch?
(in het typenummer 50KA of 50KB)
Als het een KA fader is (logaritmisch) dan zou een 100K fader ook wel kunnen, alleen heb je kans dat de schaalverdeling niet helemaal klopt.
Bij een KB fader maakt het niet zo veel uit, dat zijn vaak VCA gestuurde circuits waarbij de fader puur als spanningsdeler werkt.
LaurensHarms
LJH
hallo wielklem,
het gaat om een IMG stageline mpx-205/sw
de orginele faders zijn logaritmisch,
ik heb de faders door jochem al gevonden en heb ze besteld,
maar bedankt voor de info 
gr laurens
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Jochem
Op 17 december 2015 09:05:49 schreef LaurensHarms:
de orginele faders zijn logaritmisch,
ik heb de faders door jochem al gevonden en heb ze besteld
Als je letterlijk die uit mijn voorbeeldlink hebt besteld heb je de verkeerde; dat is een lineaire.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Werkt ook, maar de schaalverdeling moet je wel 'even' opnieuw tekenen 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]
LaurensHarms
LJH
Op 17 december 2015 09:56:48 schreef wielklem:
[...]Werkt ook, maar de schaalverdeling moet je wel 'even' opnieuw tekenen
Op 17 december 2015 09:15:21 schreef Jochem:
[...]Als je letterlijk die uit mijn voorbeeldlink hebt besteld heb je de verkeerde; dat is een lineaire.
naja dat is opzich niet zon probleem
Het lijkt me vrij onprettig.
Je kunt de curve van een lineaire fader mogelijk verbeteren door een weerstand tussen de loper en de gnd te plaatsen, dus hem meer te belasten, begin met de helft van de fader impedantie. Dit werkt in het ideale geval goed in de 0 tot -20 dB range, die op zo een mixer relevant is.
Hoe goed het praktisch uitpakt is afhankelijk van de uit- en ingangsimpedanties van de schakelingen rond de potmeter.