druksensor vervangen door schakeling

ik heb een druksensor voor een regenwaterput.
Type & info: Jumbo midas Si, 0 tot 600 mbar, DC 10-30 V, 4-20 mA

wegens verschillende keren problemen met dergelijke sensoren zou ik deze willen vervangen door een schakeling die gewoon altijd een zelfde signaal geeft waardoor het pompsysteem denkt dat de put vol is (geen sensor is geen optie, dan geeft het systeem een error).

Op de sturing van het pompsysteem kan ik aangeven hoe vol de put is bij een bepaalde waarde van de druksensor. Dus als ik in plaats van de druksensor een schakeling aansluit die een output geeft binnen de waarden van bovenvermelde druksensor, en ik dan aangeef dat de put vol is via de sturing, zou mijn probleem zijn opgelost.

Iemand die me kan helpen hoe ik dit best maak? Alvast bedankt.

Willie W

Golden Member

Wil je met een vlotter werken?

Shiptronic

Overleden

Wat is het probleem met de sensor? Mijn ervaring is juist andersom vlotters ed. geven elende, ombouwen naar een sensor = einde gezeik.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je wilt bij ongeveer 24V zeg 10mA hebben. Dus de simpelste oplossing lijkt me een 2400 Ohm weerstand. 2200 (2k2) is voldoende dichtbij. Zal iets van 3m water aangeven op de controller...

Willie, ship: Volgens mij wil ie gewoon een constante output die de controller laat denken: Whoa! pompen! Door de controller te manipuleren zet hij hem dan met de hand aan en uit.

Lijkt me geen ideale oplossing, dus naar shiptronic luisteren en uitzoeken wat er met die sensor misgaat lijkt me eigenlijk wel handig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aangezien de put zeer groot is en nooit leeg geraakt hoef ik geen sensor te hebben die het niveau meet. Maar de sturing van de pomp kan niet zonder sensor werken, want dan geeft het systeem een error. Ik zou dus een schakeling/iets willen maken dat ik aansluit op het systeem waarbij ik de druksensor nabootst, maar dus niets meet. Het moet gewoon het signaal nabootsen dat de sensor normaal geeft.

Sine

Moderator

Het simpelste is een goed gekozen weerstand zodat daar ergens tussen de 4 en de 20mA loopt.

Maar me ontgaat nog even waarom je van die sensor af zou willen ?

@rew en @sine, bedankt, ik denk dat ik het met een weerstand ga doen. @rew: Ik was net aan het typen terwijl jij ook had gepost.

probleem met sensor: al enkele keren een kapotte sensor gehad door onder andere vocht. Sensoren waren toen niet goedkoop, en eigenlijk heb ik hem niet nodig aangezien put nooit leeg is.
Indien je tips hebt voor goede en niet al te duren sensoren hiervoor ben ik eventueel wel geïnteresseerd.

[Bericht gewijzigd door kareldg op zondag 3 januari 2016 21:27:53 (11%)

Shiptronic

Overleden

Ben al even uit de tak van sport, maar ik zou eens informeren bij Duivelaar. Zit de sensor onder in de put, of loopt er een drukleiding naar de sensor is de besturingskast? die laatste optie heeft de voorkeur, er is zo geen contact met water, een evt verstopte leiding is simpel te ontstoppen, zonder alles omhoog te halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.