[APX9141] Magnetische polen-detectie

Intro
De laatste tijd speel ik met wat neodymium-magneetjes. Omdat ik ze soms verlijm, is het bijzonder handig om te zien wat nu de noord,- of zuidpool is. Vandaar dat ik een setje APX9141 heb besteld. Dit zijn Hall-effect sensoren. Ik heb er een schema voor gemaakt, zodat ik het met een Li-po accu kan laten werken, die weer via de USB opgeladen kan worden. Gisteren heb ik het printje gemaakt en alles erop gesoldeerd / geplakt.

Schema
http://www.uploadarchief.net/files/download/usb-mpole02.jpg

Print
http://www.uploadarchief.net/files/download/usb-mpole01.jpg

Vraag
Het lijkt allemaal prima te werken. Totdat me opviel dat indien ik geen magneetje in de buurt hou, de zuidpool-LED ook brandt. Ik dacht dat de sensor alleen een LED zou laten branden, indien een magnetische pool wordt gedetecteerd. Zie ik iets over het hoofd ?

Statussen
http://www.uploadarchief.net/files/download/qusb-mpole01.jpg

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Misschien is je USB-connector gemagnetiseerd

Misschien is die sensor zo gevoelig dat hij ook het aardmagnetisch veld detecteert.
Om vast te stellen wat de noord- of zuidpool van een magneet is kun je ook een kompas nemen.

Hysterese misschien? Blijft het lampje voor de noordpool ook branden als je doe noordpool van een magneetje ervoor hebt gehouden, en het dan weg haalt?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Arco

Special Member

Aangezien er een latch in zit, neem ik aan dat hij in de laatste toestand blijft staan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zie figuur linksboven op p 5 in de datasheet.

Bop (operating point treshold) ligt bij ongeveer 40 Gauss.
In dit geval schakelt de uitgang en blijft zo door de latch. Bij u als je de noordpool gericht hebt.

Brp (release point treshold) ligt bij ongeveer -30 Gauss.
In dit geval schakelt de uitgang terug. Dus als je de zuidpool gericht hebt, en je daarvoor de noordpool gericht hebt.

Als je de boel aanzet, dan brandt de groene LED, ook als je niets doet.
Er is niets mis met uw schakeling.

Op 35' in dit filmpje zie je iets gelijkaardig als de schakeling aangezet wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=hdFyYLQCjWM

PS: ben zelf wat bezig geweest met een 3 poter Hall, A3144 van Allegro.
Daar is de datasheet wat duidelijker.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

@Arco $ Pertinax:
Ik dacht dat als ik het inschakel zonder magneet ervoor, geen van beide LEDs zouden branden. En dat een van de LEDs pas zou branden, zodra er een magneet voor wordt geplaatst.

Trouwens, de latch-werking kan ik inmiddels proefondervindelijk bevestigen. De onderste foto werkt een beetje verwarrend. Het groene lampje gaat namelijk meteen branden (wanneer ik geen magneetje er voor hou). Dat laatste heeft me dus in verwarring gebracht.

Zijn er wellicht Hall-sensoren die zoiets aankunnen (pas reageren bij een magnetisch veld) ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, bedankt voor je tip. Ik ben even wezen neuzen op de site. Ik zou dan 2 HAll-sensoren zonder latch nodig hebben en die pas aan gaan bij een bepaalde veldsterkte. De ene dien ik dan 180 graden gedraaid naast de andere te plaatsen. Vervolgens met wat electronica de 3 statussen met LEDs aangeven.

-=[ EDIT ]=-
Ik heb net even zitten lezen op de site van Allegro, waar uitleg wordt gegeven over unipoliar, bipolair en omnipolair. Ik denk dat ik dan het beste voor een combinatie van een omnipolaire, samen met deze sensor kan gaan combineren.
De omnipolaire geeft aan of er een veld wordt gedetecteerd. De APX9141 geeft aan welke pool er gedecteerd wordt.

Klopt deze denkwijze ?

[Bericht gewijzigd door oxurane op maandag 18 januari 2016 01:10:47 (36%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Misschien dat zou wel werken, maar als je een lineaire hall sensor neemt kun je het ook met 2 comparators oplossen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Ja,
Je kunt ook een lineaire sensor als de MLX90215 overwegen.
Uitgang is 1/2Vcc in rust. Bij noord magneetpool daalt de spanning, bij zuid magneetpool stijgt de spanning. (afhankelijk van hoe dicht bij de magneet is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier nog een SL353HT liggen. Ik ga die eens in combinatie met de APX9141 gebruiken. Volgens mij moet het daarmee lukken op 3.3V.

Verder heb ik de A3144 bekeken. Worden op eBay per 10 st aangeboden. Zou ik 2 met de "koppen" tegen elkaar plaatsen, dan heb ik volgens mij ook precies wat ik zocht. Alleen,.. die hebben een hogere spanning nodig.

@Pertinax :
Heb je al ge-experimenteerd met de A3144 op een lagere spanning (3.7V ~ 4.1V) ?

@Arco :
Helemaal vergeten om je nog te bedanken. Je legde precies de vinger op de zere plek / oorzaak ! (latch)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

De Allegro a3144 staat inderdaad pas gespecifieerd vanaf 4.5V, had ik nooit op gelet.
Ik heb die hier gekocht ter vervanging van een reedcontact in een anemometer. Voor die prijs moet je het niet laten.

Ze blijken ook nog te werken op 3.3V.
Opstelling is 2x a3144 kop aan kop, en op elke uitgang een R van 1K en LED naar +3.3V.
Magneetjes zijn Neodynium, met een zwakkere ferrietmagneet gaat het ook maar moet je dichterbij komen.

zie filmpje: https://youtu.be/VIkZKcCiX0o

Op 2.7V (1N4148 diode in serie met bleeder 4K7) werkt het niet meer!

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

@Pertinax :
Top ! Heel erg bedankt voor het testen, maar vooral voor het maken van de video. Ik heb meteen een zakje van 50 stuks besteld. Ik denk dat ik ze ook nog wel op een ander manier kan gebruiken. 'T is en blijft leuk spul.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...