Goede avond allen,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een transformator, of een bedrijf dat een defecte transformator kan herwikkelen of een replica kan maken.
Het grote probleem is dat de transformator erg klein is, en dat er op de printplaat geen plaats is om een grotere transformator te plaatsen.

Ik heb al een aantal bedrijven gesproken en de trafo aan hun opgestuurd. Telkens krijg ik het antwoord dat de trafo te klein is om een replica te maken. Of dat men niet het geschikte blikmateriaal heeft. Momenteel heb ik contact gehad met AE Europe, Opijnen, en Wijdeven.

Ook heb ik via ebay, lokale electronicahandelaren, en verschillende Chinese handelaren geprobeerd een soorgelijke trafo te verkrijgen. Echter blijkt een vervanger onvindbaar.

Heeft iemand een idee welk bedrijf of particulier trafo's kan herwikkelen of hiervan een replica kan maken??

Ik heb wat plaatjes bijgevoegd van de trafo.
Het is gewoon een simpele 230-11v 1,5VA

Onderstaand de specs:

HT25C003
I/P:AC230 50/60Hz(1-2)
O/P:AC11V 1,5W (3-5)
CE:ES0404180

De afmeting is ongeveer L34*B26*H20mm.

Ik zie toch echt 11v staan, en geen 9v... ;)
Als het ook 12v mag zijn: http://nl.farnell.com/myrra/44087/transformer-12v-1-5va/dp/1689049 (32*26*23)
Is er ook in 9v: http://nl.farnell.com/myrra/44086/transformer-1-5va-9v/dp/1689048

[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]

Dat was een type foutje ;) Heb het ondertussen aangepast.

12V wordt aan de hoge kant. 9V zou wel kunnen. Alleen de trafo mag maximaal 20mm hoog zijn. Hij zit dan al strak tegen de behuizing. Anders moet ik er een gat in slijpen :P Ook de pootjes staan bij mijn trafo recht tegenover elkaar. Bij de meeste bloktrafo's staan de pootjes versprongen. Tussen de pootjes heb ik 15mm in de breedte en 28mm in de lengte.

Is nogal een vreemd transformatortje. De steekmaat is onconventioneel, en ook de wikkelrichting (normaal is dat vertikaal, niet horizontaal.)
Ik denk dat het iets van HangTung is gezien de HT25 marking: http://transformers.en.hisupplier.com/product-2565798-EF-Series-small-…

HangTung zou inderdaad kunnen. De trafo staat zo niet op hun website, heb ze even een e-mail gestuurd. Ben benieuwd naar het antwoord. Zodra dit binnen is laat ik wel even weten of deze trafo van HT afkomt, en dat ze hem nog kunnnen leveren..

Een foto van de print helpt misschien ook.

Bij dezen de foto van de print..

[Bericht gewijzigd door beest820 op (14%)]

De onderkant is niet zichtbaar, maar het lijkt een standaard voedingsschakeling. Er zit een brugcel + elko + spanningsstabilisator(?) op.

Dan kun je ook een 230V/12V AC DC converter erop zetten, die zijn wel te krijgen in 20mm hoog of zelfs lager.
In de breedte heb je nog ruimte over want er ontbreekt zo te zien een relais, met een beetje mazzel kun je er gaatjes bij boren.

http://nl.mouser.com/ProductDetail/RECOM-Power/RAC02-12SC/?qs=sGAEpiMZ…

Je vraagt niet om andere oplossingen, maar zoiets ga je dan toch gewoon extern voeden met een adapter ?

De 230V/12V AC DC converter (RAC02-12SC)is een hele goede optie. Heb de datasheet er bij gepakt, dit gaat wel passen. Aan de onderkant lopen niet al te veel banen. Dus eventueel wat boren is geen probleem. De brugcel en elco zouden dan ook weg mogen omdat ik al een zuiver DC signaal heb? (Het onbekende component is inderdaad een spanningsstabilisator (L7805). Hier kan de 12VDC zonder probleem op.

Een externe voeding is ook een optie die zeker werkt. Er moet alleen wel een WCD in de buurt zitten. Ook houd ik het systeem het liefst zo origineel mogelijk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Op 19 januari 2016 00:14:44 schreef beest820:
Heeft iemand een idee welk bedrijf of particulier trafo's kan herwikkelen of hiervan een replica kan maken??

Picardi, Vroomshoop. Gaat in verhouding wel veel kosten.

Op 19 januari 2016 14:00:39 schreef beest820:
Bij dezen de foto van de print..

Is die print een regeling voor lampen oid voor een sauna?

die trafo's zitten in een kleine adapter ook. echter heb je wrs 12vdc nodig aan het relais te zien. een 12vdc adaptertje werkt dan net zo goed..

Die AC/DC converters zijn wel heel makkelijk.. denk dat ik deze ga gebruiken. Ideale afmeting en er is makkelijk aan te komen. Ze zijn helaas wel veel duurder dan een simpele trafo..
Via Conrad ligt het voor minder dan 20Euro thuis. In ieder geval stukken goedkoper dan een replica :)

@Thevel, Het is inderdaad een gedeelte van een saunabesturing..

@testman: De 12V voedt het relais idd als er spanning aanwezig is. De rest van de besturing zit achter de L7805. Dit vraagt niet zoveel vermogen. Een 2 watt adapter AC/DC converter is meer dan voldoende. Alleen met een adapter heb je een WCD nodig, en daarnaast komt er een kabel in het zicht. Het netste is als alles binnen de behuizing blijft.

Een paar jaar geleden heb ik precies zo'n print gerepareerd, trafo was ook stuk.
Ik heb hem toen vervangen door een kleine printtrafo, ik weet vrijwel zeker dat ik DEZE heb gebruikt.
De pootjes passen niet in de print maar ik heb nieuwe gaatjes geboord.
Je moet met stukjes blanke draad wat printspoortjes verleggen, maar het is goed te doen en het werkt nog steeds.

De trafo is eigenlijk net iets te hoog (iets van een mm) maar als je de deksel van het kastje verwarmt met een föhn past het prima!

@Thevel: Het zou een oplossing kunnen zijn. Echter heb ik in de behuizing die ik hier heb iets van 19.8mm tot de deksel, en dan zit hij er al tegen. De trafo die jij hebt gebruikt is 23.8mm hoog, om deze erin te krijgen moet ik echt een gat slijpen :P
Met de RAC02-12SC AC/DC converter komen de pootjes zo uit dat alles past. Misschien moet ik wat gaatjes opboren, verwacht het eigenlijk niet. Dan hoef ik alleen nog maar op de plaats waar nu de brugcel zit wat bruggetjes te leggen en klaar :)

Het is wel iets duurder helaas..

om deze erin te krijgen moet ik echt een gat slijpen

Oke, het is iets meer dan ik dacht, maar als je het deksel goed warm maakt moet het te doen zijn (het is toen ook gelukt)
Je ziet natuurlijk wel een bobbel in het deksel, maar er zijn ergere dingen ;)

Is het een optie om C6, RC1 en U3 te verwijderen (meer ruimte en overbodige componenten) en dan een kleine geschakelde voeding in te plaatsen ? Ik bedoel dan zo'n 12V LED-driver, van eBay.

http://www.uploadarchief.net/files/download/12v300maleddriver.jpg
Volgens mij past die ook wel, want ze zijn behoorlijk klein (43 x 25 x 19 mm) en vrij goedkoop (0,75 EUR incl. verzending).

@oxurane: C6 en RC1 Mogen weg, er is alleen nog wel 5V nodig voor de rest van de sturing. U3 moet blijven, maar die kan gevoed worden met de 12VDC. De leddriver past dan nog steeds..

Hij is wel een heel stuk goedkoper.. Zeker een interesante optie..
Zijn deze ook betrouwbaar?? Het moet wel een jaar of 10 meekunnen..

vergeet maar, die led driver dingen worden veel te warm in die kleine huisjes. ook de primaire elco haalt het niet als dit ding altijd aan staat.. een adapter of trafo die iets anders van model is lijkt het beste. evt een vierkant gat in de kap maken.

Op 19 januari 2016 23:11:06 schreef Thevel:
[...]Oke, het is iets meer dan ik dacht, maar als je het deksel goed warm maakt moet het te doen zijn (het is toen ook gelukt)
Je ziet natuurlijk wel een bobbel in het deksel, maar er zijn ergere dingen ;)

Haha.. Ergere dingen zijn er zeker.. Er zal waarschijnlijk ook wat extra druk op de PCB komen. Zal wel niet heel veel zijn. Toch belast ik de PCB liever niet :P

Toch bedankt voor de opties.. kan later zeker nog van pas komen..

Dan nog een tip: loop de solderingen na, bij mijn print waren met name de connectoren slecht gesoldeerd, een van de connectoren zat zelfs helemaal los en was gaan knetteren.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het ook bij jou het geval is.

Wat is het stroomverbruik(dus niet het vermogen van de trafo !!)?

Ik heb hier een 11V trafo'je, maar dat is maar 0,2 VA (afm. 27×27×20 mm). Kom je daar me uit? Zelf heb ik er een schemerschakelaar mee gevoed.

En een 15V trafo'tje 2VA (afm. 27×32×26,6 mm)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]