ik ben namelijk met wat bezig.
Domotica hier in mijn huis.
Wat ik aan het doen ben, is al mijn verlichting aan te sturen via het dmx protocol.
Hierbij gebruik ik een master (aansturing wandschakeling)die de decoders aansturen.
Deze controller kan ik via wat ascii code aansturen aangezien er ook een netwerk aansluiting op zit.
Stel dat ik vanuit de domotica software de lampen aan stuur via de dmx master, dan zie ik dat in de software.
Maar stel dat ik vanaf de muur de lampen bedien, dan is er geen terugkoppeling naar de software op de computer en kan ik dus niet zien of het licht nog op de boven verdieping aan staat.
Wat ik nu wil doen, is via een Arduino input, althans veel input poorten uitlezen wanneer er een lamp aan staat of uit is zodat ik dit op de computer kan zien.
Enige wat met deze arduino moet gebeuren is dat een input pin verbonden word met de Gnd op de arduino.
Dan kom ik bij de schakeling, gister heb ik even gemeten wat er gebeurd zodra ik de LED ga dimmen.
Ik dacht dat bij pwm het voltage gelijk bleef en het Aantal Ampère zakte maar zodra ik de led op minimaal zet qua dimmen,
dan zakt het voltage naar iets boven de 2 Volt en op 100% licht dan stijgt het voltage naar het geen wat ik invoer dus 12,5 Volt.
Aangezien ik graag zie tussen min en max dim of er iets aan staat of niet, kan ik niet deze draden zo in de arduino steken en klaar.
Dus ik dacht om een pc817 optocoupler te gebruiken om deze te scheiden van de arduino zodat als er iets mis gaat, alleen de optocoupler opblaast.
Maar , deze pc817 kan ik niet zomaar aansluiten op 12V want dan gaat die geheid kapot en een weerstand volstaat niet volgens mij vanwege het variabele Voltage wat erop komt.
Specificaties van de pc817
Moet ik met een Zenerdiode gaan werken of iets dergelijks ?
Want als ik het goed begrijp met een zenerdiode kan ik de stroom “afknijpen” als deze boven x Volt komt ?
Wat ik graag zou willen bereiken is dus de vanaf elk kanaal van de decoder een schakeling hangen die de pc817 laat geleiden zodat ik op de arduino het signaal kan opvangen en verder verwerken in de domotica software.
Heb wel wat topics doorgelezen op circuits online , bepaalde leken wel erop wat ik wilde doen alleen niet het variabele voltage waar ik mee zit.
Een zenerdiode begreep uit uit dat je daar mee onder andere het voltage kan begrenzen.
Wat ik niet helemaal kon vinden of begreep uit de tekst is of ik deze in mijn schakeling kan gebruiken zodat ik met een weerstand - zenerdiode - optocoupler uit de voeten kan om te doen wat ik graag wil.
kwam onder andere op dit topic :http://electronics.stackexchange.com/questions/43498/how-can-i-use-a-1…
Ik heb geen elektronische achtergrond dus heb waarschijnlijk niet genoeg basis kennis maar zou het toch graag willen proberen werkend te krijgen.
Zit ik in de juiste richting, klopt het wat ik doe ?
Alvast bedankt.
Je zou het kunnen doen zoals bij electronics.stackexchange.com staat.
Het PWM signaal via een optocoupler naar de arduino leiden en deze het signaal laten meten.
Het signaal wat je nu gemeten hebt is een gemiddelde waarde. Het PWM signaal schakelt redelijk snel tussen de 0 en 12V waardoor je een lager gemiddelde krijgt.
De led van de optocoupler heeft een spanning van 1.2-1.4V nodig met een stroom van 20mA.
De weerstand word dan 12V - 1.2 = 10.8V => R = 10.8 / 20mA = 540Ω
Voor een e24 reeks zou dit dus 560Ω worden.
De arduino kan daarna een analogread() doen op het signaal en als deze hoger is als 0 moet de lamp aan staan.
Misschien over een andere boeg, heb je al overwogen om een ander protocol te pakken om dit te regelen. En dan doel ik op eentje welke wel terugmeldingen doet?
Ik zou wel willen maar heb dit systeem nu al gekocht en was niet goedkoop in het geheel.
Wat het "voordeel" met deze master is dat ik er tot 250 puls schakelaars aan kan hangen en aan elke schakelaar een programma kan koppelen.
Dit is voor nood mocht het systeem niet werken ( computer / domotica software).
Daar op deze ingangen sluit ik dus het toilet/slaapkamer/huiskamer/keuken etc op aan.
Dat is ook een reden waarom ik hier voor gekozen had, wilde eerst met verschillende dimmers werken die allemaal DMX ondersteunde maar omdat ik dan via mergers moet werken en dat het nog gecompliceerder maakt was ik snel over.
Ook dat dit model aan te sturen is via de computer trok mijn aandacht.
Ben bezig geweest met een Arduino en DMX shield maar deze bleek de al aangeschafte decoders met 30 kanalen niet te willen/kunnen aanspreken en de kleinere 3 kanaals decoder wel.
Maar hier was het zelfde probleem dat deze geen terugkoppeling geeft.
Een andere manier/protocol heb ik ook wel naar gekeken maar als je ergens in de 140 kanalen wilt aansturen dan kan je er een klein fortuintje aan uitgeven.
Dus kwam ik terug bij DMX en dan een oplossing als deze.
Dit is een plugin die geschreven is voor Homeseer en de Arduino waar ik gebruik van maak.
Hier kan je simpelweg poorten toewijzen wat ze moeten doen.
Maar waarschijnlijk moet ik dit aanpassen want het liefste ga ik gebruik maken van het volgende :
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ShiftIn
Om meerdere poorten te kunnen gebruiken in plaats van 4 Arduino's te moeten gebruiken om dit aantal poorten toe te wijzen.
Toch eerst dit zien werkend te maken en dan naar de volgende stap.
Maar ik sta altijd open voor suggesties natuurlijk.
rbeckers
Overleden
Als je wilt weten of een lamp aan is, dan moet je de stroom door de lamp meten.
Afhankelijk van je eisen kan dat o.a. met een trafo(tje) of een optocoupler.
trafo kan een draad door een ferriet rinkern zijn met een 2e wikkeling. Optocoupler kan analoog (met opamps en shunt, complex) of digitaal (met shunt, beperkt).
Misschien eerst je elektronica kennis wat bijspijkeren?
Ik denk dat je de tijd en moeite die dat kost, snel terug verdient.
Zoals ik schreef is mijn kennis niet erg groot, alleen van doen en proberen gekomen, geen enkele opleiding gedaan.
Aangezien ik er tot nu toe vaak ben uitgekomen door proberen hoopte ik er nu ook weer mee weg te komen.
Dacht dat de makkelijkste manier in dit geval dus was op een optocoupler te gebruiken die "meegeschakeld" werd met de LED en dan de arduino een input kon geven aan/uit.
En volgens mij zat ik er niet ver vandaan, wilde alleen even zeker weten of ik het niet met een zenerdiode moest gaan doen want begreep niet de volledige werking er van.
Vandaar dat ik hier om info kom vragen.
Heb helaas geen Arduino anders had ik hier nu wat zitten prutsen in me hotel kamer dus eerder als donderdag avond word het helaas niet voor ik wat kan testen.
[Bericht gewijzigd door vincenttor op (12%)]
Ik ben niet helemaal thuis in domotica systemen maar ik begrijp er wel een stukje van.
Het probleem waar je waarschijnlijk tegenop zal gaan lopen is de afstand tussen je schakelaars en de arduino. Als ik je goed begrijp wil je namelijk op een centrale plaats alle schakel signalen krijgen. Aan het einde van een lange kabel houd je geen nette 5V over waardoor je arduino niet schakelt.
Heb hiermee ook ervaring bij een vrijwilligers plaats waar ik help. Met korte aansluitingen geen probleem. 10 meter draad er tussen en niet meer werken. Heb me er nog niet mee bezig gehouden aangezien een andere vrijwilliger hiermee bezig is. Kan je dus nog geen oplossing geven voor het probleem.
Bedankt voor de reactie Rbeckers en MdBruin.
@ MdBruin,
Ik ga niks met de arduino schakelen, althans niet met een schakelaar op afstand.
Waarschijnlijk heb ik het iets te onduidelijk omschreven.
De dmx master, het zwarte glimmende ding met een kleuren wieltje van de eerste foto.
Hier mee wilde ik het gaan aansturen en ook wat schakelaars, of dit op deze afstand problemen gaat opleveren hoop ik natuurlijk niet maar daar kom ik snel genoeg achter.
Afstanden zullen snel over de 10 meter zijn.
Zal even laten weten hoe het afloopt met het geen wat ik wil proberen en als ik er een lang stuk kabel tussen hang of ik dit probleem misschien ook heb.
Heb het vanmorgen even geprobeerd en dit bleek gelukkig geen problemen op te leveren om via een langere kabel een puls signaal te geven.
Aansluiten via een weerstand en optocoupler dat werkt maar toch is er het probleem wat ik eigenlijk al verwachtte en dat is dat zodra de LED word gedimd begint het.
De arduino logt namelijk in 1 seconden dat de input aan/uit/aan/uit /high/low/high/low gaat.
Tot 94% dimmen gaat dit goed, kom je daaronder dan zie ik in de software poort open/dicht/open/dicht en hoe lager het percentage hoe langzamer het log deze meldingen vertoond.
Iemand anders opperde waarom probeer je niet via een arduino met een dmx shield of rs485 converter het signaal op te vangen en dan in de software om te zetten tot sensoren die zeggen of iets aan/uit is.
Dus ben wat aan het proberen nu om dit werkend te krijgen.
Het zou me wel heel wat werk schelen qua bedrading en componenten en printplaatjes die ik moet uitfrezen en laser graveren.
rbeckers
Overleden
Een digitale optocoupler geeft of een 0 of een 1.
Of via hardware of software filteren.
Als je lange kabels gebruikt zonder beveiliging en aanpassing, dan zal de Arduino fouten maken of defect raken.
Bedankt voor je reactie maar het is hier niet van toepassing.
Ik gebruik geen lange kabels voor de arduino aan te sturen, dit word geregeld door de stick de3 ( zwarte glimmende paneeltje op de foto's)
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk genoeg beschreven in mijn voorgaande posts.
Ik probeer nu het hele plan om optocouplers en een arduino input(s) te gebruiken te veranderen en het dmx protocol op te vangen en om te zetten naar bruikbare tekst zodat ik hier op triggers/events kan maken in de domotica software.
Die er op zijn beurt een virtuele lamp van maakt die aan en uit gaat, zodat ik software matig dit kan zien zoals ik voor elkaar hoopte te krijgen.