schema Druck ups 3 loop calibrator

mel

Golden Member

Heeft iemand een schema van een DRUCK ups 3 loop calibrator?
Dit ding is stuk, er heeft 110 volt op gestaan, en nu is er eea weg.
Ik wil dit ding weer repareren, is zonde om weg te gooien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi mel,

Wat dacht je er van hem voorzichtig open te maken en dan hier goede foto's op het forum te posten?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

ik kan geen digitale foto,s maken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi mel,

Zelfs geen telefoon met een camera?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik denk niet dat je die gaat vinden. Ik heb al diverse apparaten van Druck gerepareerd en van geen enkele de service informatie gevonden. Heb vorig jaar een grote broer uit die lijn onder handen gehad. Ben nu toevallig met een Druck dryblock bezig.

Als er 110V op de uitgang heeft gestaan dan kan het meevallen als er genoeg protectie zat. Zit dat er niet of was het niet voldoende dan kan het een flinke klus worden. De gevallen die ik gezien heb waren definitief dood.

Gewoon open maken en proberen, nooit geschoten is altijd mis en kapot is hij toch al. ;-)

Zolang de firmware het overleefd heeft zal het wel te repareren zijn. Druck gebruikt, zo ver ik weet, geen custom parts dus dat is dan weer een voordeel.

Doet hij nog iets of is hij compleet dood ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

display werkt en reageert op de druktoetsen, aanwijzen doet hij niks meer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2016 19:45:39 schreef mel:
ik kan geen digitale foto,s maken...

Heeft Kim ook geen foto toestel dan?
Het was toch Mel en Kim. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Geen camera, tablet, telefoon, webcam, zelfs mn tv maakt digitale foto's

En anders roep je een keer door de straat en je hebt 100 opties

Maar van steeds meer producten zijn geen volledige schema's meer te vinden, is er zo niet zichtbaar wat kapot is? Weerstanden/diodes zijn vrij snel zwart met 110v, condensators geploft, en ic's/transistoren zullen ook geen tig op die ingangsroute zitten

mel

Golden Member

zichtbaar is een baantje weggebrand, en een smd onderdeel... hopen dat het een zekering is...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik kan wel een foto maken van de binnenkant - zal wel pas voor maandag zijn.

Meten is weten
fred101

Golden Member

Zit dat component in het zelfde pad als die verbrande trace ? Dan zal het waarschijnlijk geen zekering zijn.

In ieder geval is die verbrande trace een aanknoping punt. Daar heeft heel veel stroom gelopen dus alles verderop is verdacht. Nu heeft de trace als zekering gefungeerd maar dan is het meestal te laat.
Erg hoopvol is het niet. Die stroom moet een rondje maken van de ene uitgang bus naar de andere dus alles op/aan dat pad is verdacht.

Hopelijk is het geen multilayer PCB. Als het dat wel is kun je soms met een felle lamp erachter zien wat er van binnen is. Ik heb wel eens een probleem gevonden door met strijklicht te kijken of het pcb vlak is. Helaas was dat niet het geval, ik zag aan de opzwelling precies waar de stroom had gelopen. Er was zelfs een sot23 gesmolten, precies waar de trace op een inner layer onder doorliep.
Je kan heel soms inner layers repareren. Pace heeft daar een instructie film over.

- Ik zou eerst kijken of de voeding nog goed is.
- daarna controleren of de processor nog wat doet en als er losse ROM's zijn de firmware copieren. Als dat niet lukt is het ROM defect of de firmware kreupel. Dan is het meestal einde oefening.
- dan eventuele TVS /MOV of andere protectie componenten testen.
- Dan een klein AC signaaltje op de uitgang zetten en met scoop dat signaal volgen. Dat is ook het pad wat de 110V heeft gevolgd.
- Dan zou ik zoeken naar doorgeslagen ceramische condensators. Die gaan vaak short en met wat geluk was dat naar massa.

Gezien de maat van het apparaatje denk ik niet dat het eenvoudig zal zijn. Meestal is dat multilayer en zit alles strak tegen elkaar.

Helaas voor jou onmogelijk om foto's te maken want dat is vaak erg handig en veilig mocht er tijdens het testen nog iets verbranden of een draad los schieten etc. Ik maak bij een reparatie doorlopend foto's. Dat is sneller dan dingen opschrijven of uit tekenen.
In jou geval een paar extra fakkels aan en dan maar aantekeningen op de wand van je grot maken >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

lol, maar ik ga gewoon beginnen met het circuit te tekenen, zal niet makkelijk zijn, maar ja, is een hobbby,, en zonde op dat ding weg te gooien. in het ergste geval bestel ik een nieuwe print,
word vervolgd, iedereen bedankt voor de info :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

een update, volt meten werkt, mA niet. Als hij op power source staat dan nkomt er wel 24 volt uit, maar geeft hij open loop aan.
Ziet er uit of hij geen meetsignaal krijgt.

Word vervolgd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik neem aan dat je weet hoe ze werken maar voor de zekerheid, je hebt er toch wel een load aanhangen ? Dus je DMM in de stroom mode. Open loop en 24V horen bij de situatie waar er geen load is. En in die stand verwacht hij geen meetsignaal, hij sourced.

Het is in ieder geval een hoopvol begin.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 30 januari 2016 08:49:09 (26%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

als hij in de 24 volt stand staat, kan hij ook sturen, een regelklep bv..en hij geeft aan open loop.
en ja ik weet hoe een calibrator werkt. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Even ter lering en vermaack, het werkt weer.
Printspoortje was onderbroken, en het smd component bleek een zekeringetje te zijn... Dus weer een werkende loop calibrator :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..