Hoi,
Ik heb voor de gein deze cheapo vco gebouwd .....
En hadden we een lfo nodig.
Dit heb ik als volgt gedaan, het schema is vrijwel identiek gebouwd.
De cv input is met een vaste weerstand spanningsdeler gemaakt tusse 33k(12v zijde) + 10k (gnd zijde), nu had ik geen 10 potjes meer, maar heb ik 220k's gebruikt op de 10k weerstanden volgens het schema. Die 220k's moet ik nog vervangen door 10k, want volgens mij gaat het niet helemaal goed. Er zijn 2 potjes stuk gegaan, 1 van 50k ... Waar nu de vaste spanning deler voor in de plaats is gekomen en van de 220k's is er ook stuk gegaan.
Er moet in iedere geval een spanning van rond 0.53 volt staan op de Base van de transistor Q1 om de "schmidt trigger" te activeren?
Wat voor spanningsdeler moet ik hier berekenen en daarbij rekening houden dat er niet te veel ampere door heen gaat.... Want zelfs de tin begon de smelten bij een van de 220k potjes ... Deze dadelijk met 2 potmeterstjes van 10k via de 10k weerstanden en de 1k trimmer met 470r?
We zoeken dus een lfo die van 0,1 Hz tot aan ca 25 Hz gaat.
Punt 2, wat moet ik doen om de lfo te voorzien van een gate/trigger, wat moet ik doen rondom q1?
Met een andere npn transistor de emiter van Q1 onderbreken van van GND?
Punt 3, Q1 is gevoeling voor temperatuur, volgens mij moet ik daar het beste zo'n npn transistor array ic (ca30xx, ben type vergeten) hebben met zo'n "temp control" cirquit erom heen, zoals bij het bijgevoegd filter cirquit.
Of ..?
MGP
LDmicro user.
Op 23 februari 2016 08:33:02 schreef Natural_demon:
.. Want zelfs de tin begon de smelten bij een van de 220k potjes ...
Als het niet van de soldeerbout is heb je, om het zacht te zeggen, een heel groot probleem.
Op 23 februari 2016 09:26:22 schreef MGP:
[...] Als het niet van de soldeerbout is heb je, om het zacht te zeggen, een heel groot probleem.
Tja, toen ik die 50k vervangen had door de vaste spanningsdeler 33k - 10k ging het beter.
Iets, nu heb ik nog 1 potje van 220k over als instelling voor snelheid.
Wat voor spanningsdeler heb ik nodig? Moet ik berekenen?
Zodat ik voorlopig maar ff met 2 x 220k kan blijven werken, ik heb ook 1 pot van 500k liggen.
Welke spanningsdeler bedoel je nu precies? een 10k spanningsdeler vervangen voor een 220k zal bij het aanbieden van een spanning aan een opamp niet zo snel een probleem zijn. Voor het sturen van een transistor wel.
Op 23 februari 2016 09:36:54 schreef LetterHenk:
Welke spanningsdeler bedoel je nu precies? een 10k spanningsdeler vervangen voor een 220k zal bij het aanbieden van een spanning aan een opamp niet zo snel een probleem zijn. Voor het sturen van een transistor wel.
Om de schmidt trigger of pulse laten bewegen tussen 0.1 Hz en c.a. 25hz.
Ik heb gemeten dat er op de base van Q1 zo ongveer 0.53 volt moet staan.
0.6 volt is al teveel .. 0.4 te weinig.
Zonder al te precies met de potje moet pingelen om deze snelheden te bereiken.
R9, r10, r11.
R11 .. Wordt bedient met de vaste spanningsdeler van 33 aan de 12 volt zijde en 10 aan de gnd zijde en de trimmer met 470r is niet aanwezig in LFO circuit.
Hoe bereken je zoiets weer!
[Bericht gewijzigd door Natural_demon op (11%)]
Als je toch geen CV gebruikt zou ik R11 ook weglaten. Zelfs de offset spanningsdeler (R7 + R9) heb je dan volgens mij ook niet nodig.
Dan hoef je alleen nog maar R8 + R10 juist te dimensioneren.
Op 23 februari 2016 09:59:24 schreef LetterHenk:
Als je toch geen CV gebruikt zou ik R11 ook weglaten. Zelfs de offset spanningsdeler (R7 + R9) heb je dan volgens mij ook niet nodig.
Dan hoef je alleen nog maar R8 + R10 juist te dimensioneren.
500k pot + 10k (r10)? Of 220k pot?
http://www.intersil.com/en/products/amplifiers-and-buffers/transistor-…
Zou ik met de ca3083 i.p.v. Ca3046 zo'n tempurature control cirquit bouwen voor stabiliteit?
Zou dat werken?
Ik zou graag een trigger / gate in de lfo willen, ik denk dat dit ook rond Q1 moet gebeuren, enige segusties?
Mijn suggestie?
- Doe één ding tegelijk, begin eerst met het laten werken van je LFO zoals je dat wenst.
- Verdiep je per probleem in de nodige theorie. Dan kan je zelf uitrekenen wat de juiste componentwaarden moeten zijn.
In dit geval, oa, hoe stuur ik een transistor? Erg veel over te vinden op het web.
- Bedenk zelf een gefundeerde oplossing, kom dan met vragen 
Op 23 februari 2016 11:06:43 schreef LetterHenk:
Mijn suggestie?
- Doe één ding tegelijk, begin eerst met het laten werken van je LFO zoals je dat wenst.
- Verdiep je per probleem in de nodige theorie. Dan kan je zelf uitrekenen wat de juiste componentwaarden moeten zijn.
In dit geval, oa, hoe stuur ik een transistor? Erg veel over te vinden op het web.
- Bedenk zelf een gefundeerde oplossing, kom dan met vragen
De lfo werk nu.
Maar vereist nog werk .. Niet de hoogste prioriteit.
Belangrijker vind een trigger / gate oplossing, zodat dat lfo begint als ik de "gate" bedien, moet of kan ik ergens rondom Q1 een npn of pnp transitor inbouwen?
Wat is uw suggestie, dat weet ik namelijk niet.
... En om driften van lfo en vco bij tempeturtuur te voorkomen, ben ik aan het kijken naar het temp control schema van de filter en dit toepassen bij mijn experiment.
Ik sta op het punt naar de winkel te gaan om die ca3083 te gaan halen.