fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij fout zoeken in digitale circuits en/of circuits met veel schakelaars en vaak veel uitsplitsingen (helemaal zonder schemas) loop ik vaak vast op dingen als de juiste volgorde vinden/volgen. Ik zoek datasheets en dan krijg je volgordes van opstarten, lijnen van psu-controllers, enabel dingen, sensors, klok etc, of de weg die een meetsignaal volgt en vooral de lijnen die de analoge schakelaars bedienen.
Ik schrijf dat meestal op maar dat wordt meestal een zooitje. ICs tekenen met gekleurde lijnen en nummers werkt ook niet want vaak gebeuren dingen tegelijk. en bij if-then-else situaties wordt het helemaal erg.
Als ik het opschrijf in een ouderwets flowschema zoals vroeger voor software ontwikkeling werd gebruikt (en soms in troubleshoot tabellen) worden dat flinke verhalen. Maar dat wordt waarschijnlijk ook een hoop gummen en vooraf weet ik al helemaal niet waar ik uit kom qua ruimte. Het wordt onoverzichtelijk
Nu dacht ik dat het een idee zou kunnen zijn om dat in een soort programmeertaal achtige vorm te gieten. Dus met while, if etc. Dan zou ik het in een tekstverwerker kunnen typen een eenvoudiger ordenen. Uitsplitsingen in subroutines zetten waardoor het wat overzichtelijker wordt etc.
Dat gaf me het idee dat er mogelijk al zoiets is want ik heb ooit geprobeerd een cpld te programmeren en zo werkt het programmeren van een logo ook dacht ik.
Dan zou ik het misschien zelfs kunnen simuleren. Makkelijker om stuursignalen voor signaalpaden door schakelaars te volgen.
Heeft iemand een goed idee voor de te gebruiken software ?
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Heel heel vroeger heb ik onder GEM (de Windhoos concurrent in de jaren 80) met software voor de Gauss Jordan Methode gewerkt.
Voorbeeld:
Ik weet niet of dat nog bestaat.
Daar kon je mooie logische vergelijkingen in maken ala de handmatige flowchart schema's. Werd bijna uitgeschreven als een source list als je runde.
Zit dat nu niet in VISIO?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb nog wat verder gezocht, met de opkomst van digitale hardware had men een "taal" nodig om dat te beschrijven. HDL en VHDL, Dat werkte blijkbaar op meerdere manieren.
De ene was om in een C achtige taal/notatie functies van de hardware te beschrijven. Voornamelijk voor logic gates. Dat beschrijft een functie in het circuit. Dus niet 1 IC maar een groep componenten.
Ergens anders hadden ze het over de bussen versus interupts
De andere manier beschrijft wat het signaal doet per IC/component. Of zo iets, ben nog aan het zoeken en weet nog niet genoeg om het verschil te noemen maar voor wat ik nu gezien heb is die laatste manier het gene waar ik aan dacht.
bv het schakeldeel. Een 4066 van pin x naar y, is er signaal op x en is pin z hoog dan is y=x en y is de output.
Dat maak ik dan bv aan de hand van datasheets voor de pinfunctie en het pcb om te kijken wat aan elkaar zit en hoe het elkaar beinvloed. Een functie is dan 1 IC
bv een processor, voorwaarden= stap 1=Enabel hoog & reset hoog & Vcc aanwezig, dan stap 2, leest psu supervisor output, als hoog - klok aan en ga uit sleepmode, stap 3 enable eprom etc. De volgende sub functie beschrijft dan de eprom, een andere de klok, de derde de supervispor etc.
Ik heb wat zitten stoeien met een circuit zoals in een secutest zit en dat lijkt wel te werken. Het voordeel is dat ik niet verdwaal.
Qua software vond ik DIA, een open source programma wat flow schemas maakt. Daarmee kun je blokken tekenen en makkelijk verschuiven, tussenvoegen etc.