Ha iedereen,

Er gaan geregeld doemverhalen rond van (zeer) onveilige goedkope laders die na enkele uren normaal gebruik al overlijden, en ik ben me al enige jaren expliciet bewust van het feit dat je er niet zomaar meer op kan vertrouwen dat een lader die je online koopt betrouwbaar of veilig is. Daarom heb ik de goedkope vervangingsladers die ik had na een tijdje maar de deur uit gedaan en resten mij slechts "merk" laders.

Jaren lang heb ik dan ook helemaal geen last gehad, tot recent mijn Nokia lader het begaf. Nu zit dat ding doorlopend in het stopcontact, en heeft hij in die hoedanigheid anderhalf jaar lang geen kik gegeven. Op het moment dat het gebeurde was ik desondanks best verbaasd (onterecht als je er over nadenkt). Merkproducten gaan toch niet stuk?

Wel dus, en op zich was het allemaal niet zo een drama. Het enige wat er gebeurde was dat hij warm werd, zonder dat er een belasting was, en dat er geen spanning uit kwam. Ik heb de spanning niet gemeten (wat in een µUSB steker ook best een gezonde uitdaging mag heten), maar het was niet genoeg om mijn telefoon -die ik er nietsvermoedend op aansloot- mee van verse elektronen te voorzien. Geen cataclysmische ramp dus, maar wel iets dat me verbaasde.

Voornamelijk ter dienste van mijn eigen nieuwsgierigheid, maar ook voor hen die geïnteresseerd zijn in de ingewanden van deze lader, heb ik hem even op gehaald en gekeken of ik er iets opvallends aantrof. Ik ben niet van plan hem te repareren, dat is triviaal noch lonend, maar het bevredigt wel een zekere nieuwsgierigheid. Laten we gewoon maar beginnen met de foto's, allereerst van de behuizing:

https://farm2.staticflickr.com/1520/25354352846_c6535ff620_z.jpg

Het is een best elegant ontworpen behuizing, met veercontacten voor de steker waar het printje gewoon in kan schuiven. Het dekseltje is vastgeklemd en gelijmd. Bovenin, rechts van het midden is te zien waar ik hem op onsubtiele wijze heb geopend. Zij die denken dat hier een optie is dit op omkeerbare wijze te doen moet ik teleurstellen. Ik heb een schroevendraaier dwars door het deksel geslagen en zelfs met de grip die deze grove methode opleverde kost het best nog kracht om het deksel los te krijgen. Niet getreurd echter, de lader heeft niet geleden, hij was immers al dood. Het betrof een lader met een vast snoer met een universele ingangsspanning. Voor hen die geïnteresseerd zijn in de codering op de verpakking heb ik die voor het nageslacht aan Yahoo toevertrouwd:

https://farm2.staticflickr.com/1547/25287500001_cf8cee0fb3_z.jpg

Maar nu komt natuurlijk waar iedereen op aan het wachten was: de pcb. Omdat de lader nog wel warm werd was een gesmolten zekering uit te sluiten, maar de daadwerkelijke fout wordt er niet evidenter op. Ik heb beide zijden van de print gefotografeerd. Ik ga hem niet reverse engineeren, maar hij die zich geroepen voelt mag dit van mij natuurlijk altijd doen. De topologie van deze lader is niet redelijk standaard, maar daar kom ik zo op terug. Eerst zal ik jullie trakteren op de werkelijkheidsinterpretatie van mijn bejaarde Samsung Galaxy S3:

https://farm2.staticflickr.com/1653/25262259142_bd7119b67e_z.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1547/25354355626_1d9fbc2f51_z.jpg

Het is duidelijk dat de diode veel warmte heeft geproduceerd, dus deze zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn van alle ellende. Verkleuringen van de PCB zeggen nochtans niet alles over de daadwerkelijke staat van de componenten, en een bruin verkleurde PCB zie je ook best geregeld in apparatuur die gewoon functioneert. De kleur lijkt veelal een gevolg van de termijn dan de intensiteit van de warmte.

Hoewel het merk niets hoeft te (maar wel kan) betekenen, kan ik prijsgeven dat de elco's uit de fabrieken van Jamicon zijn gerold (dat is op de foto net niet te zien). Ze lijken niet de oorzaak van het probleem, maar dat is niet altijd direct te zien. Het gassige lot van veel van hun broetjes is hen echter niet ten deel gevallen getuige de nette staat van hun verzegeling. Wat wel weer opvalt is dat er twee elco's in zitten van 4,7µF/400V, maar niet parallel. Dat impliceert dat de schakeling niet een heel erg standaardconfiguratie is. die via een spoeltje parallel geschaked zijn. De schakeling is een standaard flyback met sensing aan de primaire kant (er is geen optocoupler of iets dergelijks). Helaas lijkt er op het minuscule ic'tje geen opschrift te zitten. Ik zei al de schakeling niet verder te willen gaan uittekenen, maar mocht iemand er in geïnteresseerd zijn kan ik wel meer foto's produceren van de PCB layout!

Al met al ziet de unit er netjes gemaakt uit en kan ik er weinig op afdingen (behalve natuurlijk dat hij defect is geraakt). De isolatie-afstand lijkt heel netjes en ik zal dat voor de vorm maar even een goed geïsoleerde transformator bij denken (want die heb ik niet gedemonteerd om dat te controleren). Stiekem bevat dit PCB nog wel een hoop componenten voor een voeding van minder dan 4W.

Na deze sloopactie twijfelde ik niet om een nieuwe Nokia lader te kopen. De bouwkwaliteit en galvanische scheiding van in- en uitgang lijken goed op orde (voor zover ik dit heb uitgezocht). Wel heb ik -door een combinatie van de beschikbaarheid en de lage prijs- geopteerd voor een iets zwaarder exemplaar. Nu ben ik over op een Microsoft AC-60E, die ik voor <€12,= online te koop vond. Nu heb ik er twee en laadt er alles mee op dat er op past.

Natuurlijk is het vragen om problemen om een stuk elektronica te kopen van een bedrijf dat zich toelegt op het produceren van software, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de ontwikkeling van deze hardware nog in de gloriedagen van ons Finse telefoonfabrikant heeft plaatsgevonden. De specificaties liegen er niet om trouwens: deze lader zou minder dan 30mW consumeren in stand-by! Voorts is deze lader voorzien van een los USB snoer, dat ook voor data-overdracht geschikt is. USB-kabels van enige kwaliteit zijn gewoonlijk duur of een toevalstreffer, dus ik ben zeer content met deze deal. Ik heb ook redelijk vertrouwen in de authenticiteit van deze laders getuige de verzegeling van de verpakking, al is een tamper proof sticker waarschijnlijk makkelijker vervalst dan een hele telefoonlader.

Groet,
Kruimel

Ik heb al meer gehoord dat laders, die in een wcd gestoken blijven zonder load, warmer worden dan als er een belasting aan hangt.misschien doordat de energie niet weg kan? wie het weet mag het zeggen.

Dan heb je een extreem slecht ontworpen lader (en niet begrepen hoe een switchmode PSU werkt)

Die dingen gaan in hik bedrijf en vebruiken nagenoeg niets zonder aangesloten belasting.

Het "haal je lader uit het stopcontact na het laden" praatjes zijn dan ook nog uit de tijd van de oude (nokia?) laders die bestonden uit een kalssike EI-kern trafo en inderdaad nog een paar watt verbruikten als je ze liet insteken.

Die konden ook al erg zuinig zijn mits goed gedimensioneerd, maar 30mW is nog een ordegrootte kleiner.. De lader uit het stopcontact halen in verband met slijtage is dus duidelijk wel een goed idee, zelfs al is het een Salcomp.

Wat ik in de overigens aardige teardown mis, is wat er nou eigenlijk met die topologie en primaire condensatoren aan de hand is. TS zegt er verderop op terug te komen maar dat mis ik even.

Je hebt gelijk, ik zie nu ook dat mijn formulering sub-optimaal is. De topologie was niet standaard omdat hij twee elco's gebruikte van 400V. Als het er twee zijn, zijn ze gewoonlijk met een lagere spanningsspecificatie in serie geschakeld in een half bridge. Dat was dit niet omdat er maar één schakelend element in het schema zat. Ik kon zo snel niet ontdekken wat de topologie wel was, dus toen is er niet veel info meer bij gekomen dan dit.

Mel, ik weet niet wat er met jouw lader aan de hand was... :S In stand-by zou je verwachten dat je lader niet warmer wordt dan onder belasting. Volgens mij gebeurt dat nog wel eens als de topologie geen terugkoppeling heeft om de uitgangsspanning te regelen (zoiets als dit), want dan zit er vaak een zener oid die de teveel geleverde energie wegdissipeert. De uitgangsspanning zal dan ook wel merkbaar dalen als je een belasting aansluit. Je zou dit echter niet verwachten bij een "fatsoenlijke" lader. ;-)

Groet,
Kruimel

Zit L1 niet tussen die condensatoren in? Dat wordt vrij vaak gedaan (<10w), is goedkoper dan een common mode choke en kom je in de meeste gevallen ook wel de emc mee door.

Lijkt me sterk dat ze een andere topologie als flyback gebruiken.

Ha Thomas93,

Verhip, goed gespot! Ik heb dit wel eerder gezien inderdaad, maar had het hier niet herkend. Ik zal de tekst aanpassen.

Groet,
Kruimel

Goede dag! U kunt een foto van de plaats meer aangegeven range nemen. Geïnteresseerd in plaats van de kabelverbinding, hoeveel en waar de draden zijn aangesloten.
Of misschien heb je een hele plan ...
Dank je wel!

Op 29 februari 2016 19:15:14 schreef Kruimel:
Nu zit dat ding doorlopend in het stopcontact,

Vreemde gewoonte. Ik trek een lader altijd direct uit het stopcontact als het laden voltooid is.

Kan je nog lezen wat er op:

• IC1
  • de T0-92
  • de smd driepoot (sot-23?)

staat?

Ik heb overigens ook een Nokia AC-20E, maar die wordt onbelast niet warm. Misschien heb je een maandagmorgen model? Die van mij is wel door een andere fabrikant gemaakt, door Pihong.

doorgaans als die dingen warm worden, zit er een gare elco in of een diode met een lek erin. die zwarte plek rondom de diode zegt zoiets wel..

de deuk in die sanyo elco lijkt me ook niet zo heel goed..

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

Let op dat het hier gaat om een oude koe die omhoog gechopt is door wantuz, die kennelijk wil weten waar de draadjes precies moeten.

...en wantuz komt uit Verrewegistan, gezien zijn onberispelijke Nederlands.

Het verborgen e-mailadres is Rusland.

Of het topic gesloten moet worden?
Misschien kan iemand hem aan de aansluitgegevens helpen.

Ha iedereen,

Ik vond nog een ongepubliceerde foto waar aangegeven staat welke draad de '+' is:

https://farm2.staticflickr.com/1620/25262264102_82636098ff_z.jpg

Had even niet op dit topic gekeken, maar zo op het eerste gezicht lijkt het er op dat ik de restanten van de lader al heb weggegooid. Geen IC-opdruk dus necessaryevil... :-( Hij werd voor hij defect raakte trouwens onbelast niet warm.

Of dit topic gesloten moet worden? Van mij mag het, ik had het alleen gepubliceerd voor als iemand toevallig nieuwsgierig was. Ik had geen reparatieplan.

Groet,
Kruimel

Op 18 oktober 2016 01:55:46 schreef Kruimel

Dank je wel!

[Bericht gewijzigd door wantuz op (13%)]