maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo uit het hoofd is dat minstens 3 keer gezegd. Er wordt dan gesproken over "zener verkeerdom". Zo benoemde ik het ook.
Thevel
Golden Member
Op maandag 27 juli 2026 14:28:08 schreef maartenbakker:
Zo uit het hoofd is dat minstens 3 keer gezegd. Er wordt dan gesproken over "zener verkeerdom". Zo benoemde ik het ook.
Met "zener verkeerdom" lees ik dat de zener verkeerdom getekend en dus ook verkeerd geplaatst is.
Sommigen zeggen dat een of beide zenerdiodes verkeerdom getekend zijn.
Dat zijn ze niet.
Het enige wat gesteld wordt is dat één of meer zenerdioden verkeerdom geplaatst zijn.
Er zijn posters die zeggen dat één of meer zenerdioden sluiting maken.
Op maandag 27 juli 2026 14:15:17 schreef Thevel:
Vreemd dat niemand tot nu toe heeft geantwoord dat een zenerdiode "andersom" een normale diode is.
Zo vreemd is dat niet. Het is net zoiets als ik hier vermeld dat water nat is.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Beste mensen, ik moet met de billen bloot. Ik heb de D1 omgedraaid op de print
. Dat vindt de weerstand niet leuk. Ik vraag me nu af of Q1 dat heeft overleefd. Morgen tijd om me daar even over te buigen. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Fijn dat we op de hoogte worden gehouden; en zit met die blote billen maar niet in. Iedereen hier heeft al wel zoiets begaan, en de strafste krakken het meest! Leer ervan - en houd ons aub verder op de hoogte, tot en met het verlossende "het werkt!" !
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb de D1 omgedraaid op de print
Ook het beste paard struikelt wel eens.... 
Ik vraag me nu af of Q1 dat heeft overleefd.
I=U/R=12/100=120mA
Volgens de datasheet van de BS170 (zie bijlage) heeft deze een Id=500mA. Dus ik vermoed dat die nog wel in orde is.
Het enige waar FETs wel heel snel van defect geraken is een te hoge (of te lage) spanning op hun tere gate-jes.... > +/-20V t.o.v. source is direct einde oefening.
Thevel
Golden Member
Op maandag 27 juli 2026 22:35:21 schreef Akman:
Beste mensen, ik moet met de billen bloot.
Oeps, ik moet met ook de billen bloot!
Ik heb een beetje heel erg verkeerd naar het schema gekeken, mijn voorgaande posts kloppen voor geen meter....
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
I=U/R=12/100=120mA
Volgens de datasheet van de BS170 (zie bijlage) heeft deze een Id=500mA. Dus ik vermoed dat die nog wel in orde is.
Je vergeet hier de RDS(ON) in de berekening, die is 1.2Ω typical maar kan zomaar 5Ω zijn...
Die stroom is dus zelfs iets lager: (12-0.7)/(100+1.2)=112mA typical, 108mA als de RDS(ON) maximaal is.
[...]
Het enige waar FETs wel heel snel van defect geraken is een te hoge (of te lage) spanning op hun tere gate-jes.... > +/-20V t.o.v. source is direct einde oefening.
Waar FETs (halfgeleiders in het algemeen) ook snel door stukgaan is dissipatie (lees: opwarming) en de bijbehorende thermal runaway.
De stroom wekt in de RDS(ON) warmte op: P=I²xR; dat is hier 15mW typical, 58mW als de RDS(ON) maximaal is. Het maximum voor de BS170 is 300mW.
Maar hierdoor wordt de FET wel warmer, en wel 150 graden voor elke Watt die er gedissipeerd wordt in de TO-92 behuizing: maximaal 8.7° (de SOT-23 uitvoering wordt maximaal 24° warmer), ook hier geen reden tot alarm.
Voor vermogens halfgeleiders is er nog iets wat in de gaten moet worden gehouden: de Safe Operating Area, maar dat is hier niet nodig.
Vaak vergeten: de diode wordt óók warmer, al is het gedissipeerde vermogen daar met maximaal 8mW nog kleiner.
nonius
set SCE to AUX.
Je
vergeetnegeert hier de RDS(ON) in de berekening
En da's niet het enige wat ik negeer voor deze hele snelle back-of-the envelope berekening. Voordeel is ook dat de rekenmachine uit kon blijven 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De aansturing maakt ook uit.
Een push-pull driver geeft minder verlies/opwarming doordat de fet minder tijd in het lineaire gebied doorbrengt...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een engineer weet wanneer ie dingen kan verwaarlozen. In dit geval moet je er van uitgaan dat 100 ohm veel groter is dan de RDSON.
Een mosfet met een max RDSON van 5 ohm vind ik nog een beetje irritant om mee te werken. Die 500mA die het ding kan hebben is bij "ideale koeling". Ruwweg moet je een factor 5 a 10 aanhouden om "zonder koeling" weg te komen.
100mA * 5 Ohm = 0.5V
0.5V * 100mA = 50mW
50mW * 200 K /W = 10 graden.
Dat gaat nog net goed. Dus 100mA is voor dit ding hopelijk acceptabel. Maar denken dat je een factor 5 hebt t.o.v. de "max" van de mosfet is zwaar overdreven:
500mA * 5 Ohm = 2.5V
2.5V * 500mA = 1.25W
1.25W * 200K/W = 250 graden.
Ding wordt 250 graden warmer dan omgevingstemp. Dat is ongeveer 100 graden voorbij ABSOLUTE MAX.
(Ik gebruik de HX2302 voor dit soort: hoeft niet veel aan te kunnen. Met een max RDSON van rond de 50mOhm hoef ik daar helemaal geen rekening mee te houden. Maar goed. ik denk niet dat je die in TO92 kan krijgen, en dat zal wel ongeveer een eis zijn voor de TS).
[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]
nonius
set SCE to AUX.
Een engineer weet wanneer ie dingen kan verwaarlozen
e=pi=3 
Maar denken dat je een factor 5 hebt t.o.v. de "max" van de mosfet is zwaar overdreven:
Tsja, da's wel heel negatief gedacht, uitgaande van de slechtst mogelijke situatie: Rds=5ohm.
Typical is Rds=1.2ohm. En dan moet hij 0.5^2 * 1.2 = 0.3W verstoken; met die 200K/W thermische weerstand geeft dat een temperatuursverhoging van 60C. En da's ineens heel wat acceptabeler (alhoewel ik m'n electronica liever geen 80C zie worden; alles waar ik m'n vinger niet op kan houden is 'te warm'.) Zoals ik al zei, ben conservatief. Maar 80C, of laat het zelfs 90C zijn in een kleine behuizing, zal hij ook wel overleven, hoewel het een hogere temperatuur is dan waar ik me prettig bij voel.
En zo niet, dan heeft Q1/BS170 z'n leven geofferd voor de wetenschap en als leergeld voor OP. Als ik eraan denk hoeveel onderdeeltjes ik over de kling heb gejaagd in m'n leven, dan is nog een FETje volledig te verwaarlozen 
Dit alles ervan uitgaande dat het natuurlijk wel een echte BS170 is, niet een Ali-Express generieke MOSFET met Joost-mag-weten-welke-spec's....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 28 juli 2026 19:34:08 schreef nonius:
[...]
Dit alles ervan uitgaande dat het natuurlijk wel een echte BS170 is, niet een Ali-Express generieke MOSFET met Joost-mag-weten-welke-spec's....
Ik denk niet dat je daar erg bang voor hoeft te zijn bij de BS170...
(het kost meer moeite om er een te vinden met nog mindere specs als de BS170...
)
nonius
set SCE to AUX.
(het kost meer moeite om er een te vinden met nog mindere specs als de BS170...
Bent duidelijk een optimist! Je gaat er van uit dat je daadwerkelijk een FET geleverd krijgt en geen BJT met opdruk 'BS170'....
(hint: koop GEEN BF245's bij Ali. Ask me how I know.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[...]e=pi=3
e = pi = 2sqrt*(2) = 3 
Typical is Rds=1.2ohm. En dan moet hij 0.5^2 * 1.2 = 0.3W verstoken;
Niet in de schakeling van TS. Daar is 0,5 in werkelijkheid iets minder dan 0,12
.
e.π = 9 = e2=π2
Er werd gevraagd naar de PWM frequentie. Die is 490 Hz (standaard Arduino). Ik heb de scoop op de uitgangen gehad en dat zag er wel netjes uit volgens mij. Ik weet dat hoe sneller de Mosfet schakelt, hoe minder dissipatie.
Ik heb dit schemaatje ergens gezien toen ik zocht op LEDstrip dimmer highside. Ik kwam ook schema's tegen waar de vermogens Mosfet werd gestuurd door een transistor. Ik heb gekozen voor dit schema, omdat in mijn beleving het geheel sneller zou schakelen. Was dit een goede aanname?
Overigens heeft de 5 volt spanningsregelaar op de Nano de geest gegeven
door de verkeerd geplaatste zener (denk ik). Even wachten op een paar nieuwe. Dan kan ik weer verder.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op dinsdag 28 juli 2026 22:26:35 schreef ohm pi:
[...]
e.π = 9 = e2=π2
Ik heb op de HTS geleerd dat π²=10...
nonius
set SCE to AUX.
9 of 10? Wat maakt het uit? Verschil is slechts 10%
Zolang we het niet over vingers en piano spelen hebben ben ik helemaal akkoord!
(nonius realiseert zich nu pas dat hij π² vingers heeft....)
benleentje
Golden Member
(nonius realiseert zich nu pas dat hij π² vingers heeft....)
Haha ik hoop dat je ze nog alle 22 hebt want er zitten er nog 12 in een hoekje van de darmen 
nonius
set SCE to AUX.
Zelfs de grote taalvirtuoos Drs. P heeft een liedje aan pi gewijd, 'de Griekse tango': https://www.youtube.com/watch?v=OyfIkFyn_Co&list=RDOyfIkFyn_Co
'Vaak zegt men 22/7 maar dat is te globaal'....
Overigens, voor de oude Grieken hadden dergelijke irrationele getallen iets heel onheilspellends; ze vormden een bedreiging voor hun hele wereldbeeld. De kennis erover diende geheim te blijven. https://lucianofsamosata.info/wiki/doku.php?id=2013:greek-mathematics#…
Pi en sqrt(2) - menig knappe knop is er lichamelijk en geestelijk aan ten onder gegaan.
Het is waarschijnlijk aan e=pi=3 te danken dat mijn geestelijke gezondheid nog steeds in volle bloei is.
Op zaterdag 1 augustus 2026 18:12:25 schreef nonius:
'Vaak zegt men 22/7 maar dat is te globaal'....
Iets nauwkeuriger: 355 / 113. Ezelsbruggetje: 2x 1, 2x 3 en 2x 5 komt erin voor.
Op woensdag 29 juli 2026 11:53:13 schreef Akman:
Ik kwam ook schema's tegen waar de vermogens Mosfet werd gestuurd door een transistor. Ik heb gekozen voor dit schema, omdat in mijn beleving het geheel sneller zou schakelen. Was dit een goede aanname?
Nee, eigenlijk niet. Zoals al gezegd, de 10k is te hoog om de uitgangs-FET snel dicht te krijgen. Met een transistor gaat dat sneller. Maar hier zou je de weerstand gewoon wat kleiner kunnen maken. 1k zou voor 490 Hz wel laag genoeg zijn.
--
Die Chinese breuk 355/113 ken ik natuurlijk... maar dan moet je alsnog zes cijfers onthouden om, na ook nog eens een deling, ... zes cijfers achter de komma nauwkeurig te krijgen.
Onthoud ik die ándere zes (.141592), dan hoef ik die deling niet te maken. 
benleentje
Golden Member
Pi en sqrt(2) - menig knappe knop is er lichamelijk en geestelijk aan ten onder gegaan.
Het is waarschijnlijk aan e=pi=3 te danken dat mijn geestelijke gezondheid nog steeds in volle bloei is.
Die Chinezen hadden daar geen last van die gebruiken daar gewoon yin en yang voor.
√2 lijkt me toch niet eens zo moeilijk daar kom je met veel itteratie wel achter.
1,4 x 1,4 = 1,96
1,41 x 1,41 = 1,9881
1,42 x 1,42 = 2,0164 Net iets te groot dus doe je bv
1,419 x 1,419 = 2.013
.....
1,415 x 1,415 = 2,002
1,414 x 1,414 = 1,99939 vind ik dan goed genoeg 
Enz