Ik ben bezig met het opknappen van een Lenco L65 platenspeler die ergens heel lang op zolder gestaan heeft.
Als ik nu de platenspeler start, beweegt de arm niet automatisch naar het begin van de plaat. Als ik de arm naar het einde van de plaat beweeg om het einde van de plaat te simuleren, beweegt de arm wel terug richting de armsteun maar stopt halverwege. Het witte tandwiel stopt net iets te snel, haalt de stop positie van het tandwiel dus niet en de motor blijft draaien. De arm op/neer hendel werkt ook niet, de arm staat altijd in de 'op' positie.
De aandrijfriem was uitgerekt en stug geworden, die is inmiddels vervangen. Het 33/45 toeren mechanisme heb ik wel al weer werkend.
De service instruction die ik heb gevonden (http://elektrotanya.com/lenco_l65_turntable_service_instruction.pdf/do…) geeft eigenlijk alleen maar afstelinstructies, er staan geen exploded views of reparatie instructies in.
Is er iemand die ervaring heeft met deze of soortgelijke platenspelers en hun perikelen die mij van wat tips kan voorzien?
Groeten, Ron.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De meeste problemen worden bij dit soort automatische platenspelers veroorzaakt door verdroogd vet.
De beste oplossing is om alle scharnierpunten van het armen-en-benen-machien los te halen, goed schoonmaken met isopropanol (IPA) of desnoods wasbenzine en de asjes en lagers van de scharnierende delen opnieuw in te vetten.
De asjes worden met een borgringetje op hun plaats gehouden. Het borgringetje eraf wippen en het asje uit de bus trekken.
Na het schoonmaken en invetten weer het borgringetje op zijn plaats duwen.
Dank alvast voor de antwoorden. Ik ga er dit weekend nog eens mee aan de slag. Welk vet kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Groeten, Ron.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pas terug in je ogen wrijven als je handen héél goed gewassen zijn. Anders onthoudt je nog wel een tijdje dat siliconenvet verschrikkelijk prikt!
Gr.
PaulAGM
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 4 maart 2016 13:34:08 schreef Arco:
Beste is siliconenolie/vet. Dat wordt niet hard na verloop van tijd.
Nog b betere is om klokkenmakers olie te zoeken. Als die er is met teflon of silicone is het misschien nog een stapje beter. De meeste oliën zijn te dik (te hoge viscositeit).
Vroeger kon je in iedere elektronica zaak z.g.n. bandrecorderolie krijgen. Bedenk verder dat veel bronzen lager geen olie nodig hebben; het zijn 'zelfsmerende lagers'.
Op 4 maart 2016 15:29:06 schreef Tidak Ada:
[...] Nog b betere is om klokkenmakers olie te zoeken. Als die er is met teflon of silicone is het misschien nog een stapje beter. De meeste oliën zijn te dik (te hoge viscositeit).
Vroeger kon je in iedere elektronica zaak z.g.n. bandrecorderolie krijgen. Bedenk verder dat veel bronzen lager geen olie nodig hebben; het zijn 'zelfsmerende lagers'.
Dat geldt voor 'sinter'bronzen lagers daar zit af fabriek olie in.
kwoot
Onze sinterbronzen glijlagers behoren al decennia tot ons leveringsprogramma. Dit type glijlager wordt geperst van brons poeder en daarna in een oven gesinterd. Hierdoor ontstaat een enigszins poreus glijlager. De poriën worden gevuld met olie, waardoor een zelfsmerend glijlager ontstaat.
Sinterbronzen glijlagers hebben geen aanvullende smering nodig en zijn geschikt voor lichte toepassingen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Zulke lagers zitten niet in die bewegende stangetjes onder een platenspeler.
Dat is niet meer dan een messing busje waardoor een stalen asje steekt. Daar moet gewoon een klodder vet op.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
En als je ze smeerd, met sinterlager olie!
Geen hars houdende oliën gebruiken!De harsmaakt de poriën dicht, waardoor smering vervalt.
p.s. siliconen olie kruipt met de tijd,waardoor alles er omheen vettig wordt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat is niet meer dan een messing busje waardoor een stalen asje steekt. Daar moet gewoon een klodder vet op.
Liever dus geen gewoon (aardolie)vet, maar iets als siliconen, anders koekt de boel vast op den duur...
Lagering is meestal inderdaad een cardanische ophanging met asjes of meslagers. Glijlagers zie je in een goede pickup niet...
De meeste mechanica in de platenspeler heb ik schoongemaakt, opnieuw gesmeerd en loopt weer lekker.
Alleen de armlift zit nog muurvast en het deel van het mechaniek dat er voor zorgt dat de arm naar en van de plaat beweegt werkt ook nog niet goed.
Beide delen zitten bij elkaar in het arm-mechanisme maar ik krijg dat niet uit elkaar. De arm zelf is gedemonteerd.
De borgring aan de onderkant heb ik er af kunnen wippen. Het beugeltje (pos. 11, figuur 2 in het service doc) kan ik wel los zetten middels de schroef (pos, 10, figuur 2) maar krijg ik niet van de as af.
Heeft iemand nog een idee?
Groeten, Ron.