Ik wil al meegeven dat ik van audio-elektronica nog niet veel kaas heb gegeten. In andere domeinen (behalve HF) kan ik wel mijn mannetje staan.

De situatie: We hebben op de sportclub een geluidsinstallatie staan voor de muziek op de sportvelden. Het is een mengpaneel met 2 boxen van 250 W voorzien van een versterker. In de kleedkamers is er geen muziek aanwezig. Tijdens tornooien worden alle spelers tijdig afgeroepen om naar het sportveld te gaan, nu gebeurt het dat er mensen soms in de kleedkamer gaan zitten en dan de omroeper niet horen, gevolg is dat tornooien gaan uitlopen en daar is niemand blij mee (zeker de ouders niet).

Oplossing: We zouden in de kleedkamer boxen willen hangen (vb kleine geluidsboxen van een PC) die niet reageren op het verhogen van het volume van de geluidsinstallatie. Wat ik nodig heb is een constante geluidsbron. Bedoeling is "af te takken" van de huidige boxen. Zeg maar het principe van een zenerdiode bij een analoge spanning.

Bestaan hier (liefst zelfbouw) oplossingen voor?

Daarvoor bestaan versterkerschakelingen die o.a. bij de radio-omroep worden gebruikt. Ik ken ze onder de naam compex (compressor/expander). Maar er zullen ook wel andere namen in omloop zijn. Die schakelingen zorgen er voor dat het uitgaand volume vrijwel constant blijft. Zelfbouwplossingen ken ik niet.

Zit er op de mixer een REC. uitgang?
Daar komt namelijk een signaal uit met een constant niveau en kan je er zonder meer PC speakertjes aan hangen.

Ik denk dat Vovpi van de speakersnoeren wil tappen ivm met afstanden/bedrading etc.

Je zou met een audiotransformator terug kunnen naar lijnniveau (je ziet de dingen veel voor autoradio --> speakeruiting --> versterker.)

Vervolgens:

http://www.circuitdiagram.org/simple_audio_limiter.html of

http://www.alwaysfree.nl/nl3asd/audio-compressor-limiter-04.html of

http://www.electroschematics.com/322/audio-limiter-circuit-schematic/

De onderste lust zelfs 20 volt, dus misschien kom je goed weg met wat weerstanden op de speakersnoeren en geen trafo?

Je kan natuurlijk ook een draadloze intercomachtige installatie erbij nemen, natuurlijk niet voor urenlang muziek, maar voor een extra oproep. Een setje PMR walkietalkies is 20 euro, en daar kan zo een set PC speakers ingeplugd.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (11%)]

Het middelste schema lijkt me het meest geschikt om te proberen. Ik ga eens op zoek naar de diodes want die heb ik niet.

Het middelste schema werkt niet, het geluidsniveau wordt enkel wat verzwakt maar de ingang heeft invloed op de uitgang.

Je kunt die extra boxen toch gewoon voor de versterker aansluiten?

Wat is het merk en type van het mengpaneel?
Daar moet bijna een uitgang op zitten die bruikbaar is.

Vanavond zal ik wat foto's posten van de installatie.

zet een limiter op de rec uitgang en stel hem zo af dat het reductie ledje gaat branden.
staan regelmatig op marktplaats

De limiter regeld het geluid dan tot een constant niveau.
na de limiter kun je dan weer een versterker met boxen plaatsen.

De limiter wordt veel te kostelijk, die kost meer dan de installatie waard is...

Ik heb eens geprobeerd om de computerboxen aan te sluiten op de hoofdtelefoonuitgang en dat werkt vrij goed. Ik weet niet of dat kwaad kan, ben namelijk geen audiokenner...

Hieronder staan foto's van de installatie:

Aansluiten op rec-out :-)

Dan ben ik wel afhankelijk van de stand van de "Masters", met de hoofdtelefoon niet.

Of heeft die REC nog andere voordelen?

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op (56%)]

Hmmm had niet verwacht dat die mee zou lopen met je faders.
Dan is headphone aansluiting een goede oplossing.

Zoals ik al dacht zit er op de mixer een REC uitgang.
Die is bedoel om eventueel opnames te maken en daarvan is de output constant.
Dus is die prima geschikt om er een setje computer speakers op aan te sluiten zonder verdere aanpassingen.
Als het goed is loopt de REC out NIET mee met de masters even proberen. :-p
Foto's zijn prima nu alleen nog even merk en type vermelden.
Dan kan ik de user manual erbij zoeken en je een concreet antwoord geven.

Merk: IMG Stage Line
Type: MPX 205/SW

Zie laatste foto linksboven in de hoek (het moet ook niet altijd makkelijk zijn :+ :+)

De rec uitgang loopt inderdaad niet mee met de master, maar wel met de "ingangsschuiver"; ik zal de uitbater van de bar hierop wijzen dat hij van de ingangen afblijft en enkel met de master zijn volume moet regelen. (Totnogtoe werd overal aan gedraaid/geschoven totdat het goed was)

Als je niet te veel zelf wilt knutselen dan is dit misschien een oplossing http://www.bax-shop.nl/audio-processor/behringer-mdx-2600-compressor-l…

Twee versterkers met daarop aparte boxen is toch al genoeg? Ergens aftappen, dat dan wel.

Haha, gaaf paneel, volgens mij kan je het wel op vijf manieren doen:

Zet je PC speakers op:

1. Effect send, zet je dit knopje aan dan gaat het geluid pas naar de speakers, met return kan je waarschijnlijk kiezen of de mic nog te horen is op het veld.
2. REC OUT, altijd hetzelfde volume (afhankelijk van kanaalschuif)
3. OUT B, afhankelijk van Master B schuif, cross(ingangsschuif) in midden laten.
4. Headphones, je kan met PFL knopjes kiezen of de MIC / MUZIEK wel of niet naar de headphones (dus speakers) gaat incombinatie met de MIX(PGM/PFL) knop.
5. uhmm

Ik zou hem denk op out B zetten, dan kan je nog eens een muziekje opzetten terwijl je de muziek op het veld al stil zet of je kan juist de kleedkamer stil zetten en het veld aan. Met REC krijg je altijd herrie naar de kleedkamer.

Op SEND of PFL (headphones) is misschien wat ingewikkeld voor de gemiddelde barman, het kan wel uitkomst bieden om zonder muziek even wat om te roepen naar de kleedkamer zonder dat het op het veld hoorbaar is.

De crossfader/ingangsschuif zit wat minder in weg als je daar twee ongebruikte ingangen op kiest met de draaiknopjes, volgens mij staan ze op de foto's al uit (X). Deze schuif kan namelijk iets 'wegschuiven', in het midden zetten is altijd goed.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (18%)]