Goedemiddag,
ik heb een mengpaneel: Behringer Xenyx x1222 USB. Als ik hem inschakel dan brandt het powerlampje niet. Wel hoor ik veel brom en ruis. Na ongeveer 10 minuten gaat het powerlampje branden en zijn de bijgeluiden verdwenen en werkt het mengpaneel normaal.
Er zit dus(?) blijkbaar een probleem in de voedingsunit. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn en hoe het op te lossen?
Progger
GMT+1
Het zou warmte kunnen zijn. Dit kan je testen door hem op te starten, na een tijdje kort uitzetten en opnieuw aan.
Als die dan sneller opstart, kan het zijn dat er eens slechte condensator of slecht contact dat na opwarmen werkt. Eventueel af laten koelen en met Een föhn het component zoeken, of preventief doorsolderen en elco's vervangen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Switch mode power supply. Zoals een laptopvoeding of moderne gsmlader, geen grote trafo meer maar snelle piekjes die voor een lagere spanning zorgen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Gezien je kennis adviseer ik om niet zelf aan een SMPS te gaan sleutelen. Er staat +/- 320 volt DC op de primaire kant! En die is er niet af zodra je het apparaat uitzet of de stekker eruit trekt. 1 Moment van onoplettendheid en het kan zomaar gebeurd zijn.
Wellicht is het een betere/veiligere optie om een nieuwe SMPS te bestellen. Dit kan zowel online als offline bij een aantal dealers.
Of je huidige voeding te laten herstellen bij een reparateur. Heb er al een aantal gefixt. Mocht je intresse hebben neem maar contact met me op, email adres staat in mijn profiel.
Offtopic: Excuses dat ik in sommige topics nogal doordraaf over het risico van het repareren van een SMPS. Een bekende van mij is halfzijdig verlamd geraakt na 1 moment van onoplettendheid tijdens het herstel van een SMPS van een dikke versterker. Dat gun je niemand, geloof me!
Ik heb de voeding inmiddels verwijderd. Dat lukt me nog wel.
Iedereen bedankt voor de reacties. @DJohnny: ik heb je een mailtje gestuurd.