meten met osilloscoop

Geachte forum leden
Ik heb een oscilloscoop Iwatsu ss-5702
Nu zou ik graag wat meer willen meten met verschillende signalen om wat te leren Is er iets wat ik op de laptop kan installeren om zo verschillende signalen op de oscilloscoop te kunnen zien Ik heb ooit eens iets gelezen van een toongenerator maar dat is al een poosje geleden Kan mij daar iemand iets meer over vertellen
Ik heb ooit eens een versterker weer aan de praat gekregen door deze door te fluiten met zo iets
e de waele

RAAF12

Golden Member

Google is je maatje http://onlinetonegenerator.com/ Op de voorkant van de scope zit meestal al een testpunt met een blokgolfsignaal om de 1:10 probe mee af te regelen. Er staan behalve sinus/blok/driehoek generators ook nog sweep generators op het met. Er staat ook als pdf nog een bekend eenvoudig Nederlandstalig scope basis leerboekwerkje op het net. Een soort Scopes voor Dummies.
Zucht. Zoek. De vraag komt om de paar maanden weer terug. Boek (pdf) LINK
http://www.vintageradio.nl/pdf/101_proeven_met_de_scoop.pdf

Hallo Raaf 12
Bedankt voor uw snelle reactie het boekje heb ik ook al gevonden dat staat al op mijn laptop Maar voor de generator kun je meet een generator meerder golven simuleren?
Kan toch geen kwaad voor de laptop ?
e de waele

RAAF12

Golden Member

Nee hoor, het audiosignaal koppel je uit via een lineout of koptelefoon aansluiting naar een versterker en/of oscilloscope.
Via de ingebouwde speakers in de laptop is het geluid niet erg nuttig. Je hoort wat piepen, lage en hoge tonen zijn afwezig bij de meeste ingebouwde speakertjes. En zacht beginnen, dan zullen die niet sneuvelen.

Ok bedankt
Ik ga er met exsperimenteren
e de waele

Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik heb ook nog een vraagje over de scoop waarom word er bij de scoop niet te gelijk een scheidingstrafo ingebouwd voor de voeding
?? vraag ik mij af (gewicht)
e de waele

Peter_dtn

Golden Member

Philips had scopes met een net-stekker zonder randaarde, later hebben ze de Scope meter ontwikkeld waar de twee kanalen onderling ook volledig gescheiden waren. Je kon de ground van de twee ingangskanalen dus ieder op een ander level aansluiten. Heel handig voor sommige toepassingen maar meestal is het geen probleem om de ground van de ingangskanalen op hetzelfde potentiaal als de veiligheidsaarde te hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2016 13:23:08 schreef ericc:
Ik heb ook nog een vraagje over de scoop waarom word er bij de scoop niet te gelijk een scheidingstrafo ingebouwd voor de voeding
?? vraag ik mij af (gewicht)
e de waele

Eem scheidingstrafo wordt gebruikt om veilig te kunnen meten aan apparaten die direct uit het net worden gevoed. In een scope zit een trafo en daardoor zijn de behuizing en de aansluitingen aanrakingsveilig.
Er zijn ook batterijgevoede scopes te koop, zowel tafelmodellen als draagbare types. Dat zijn dan types die niet meer met een glazen buis werken maar met een LCD display.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 28 maart 2016 14:01:48 (16%)

rbeckers

Overleden

Er zijn diverse redenen o.a.:
- kosten
- noodzaak
- HF gedrag 230V trafo

mel

Golden Member

Op 28 maart 2016 13:59:35 schreef RAAF12:
[...]

Eem scheidingstrafo wordt gebruikt om veilig te kunnen meten aan apparaten die direct uit het net worden gevoed. In een scope zit een trafo en daardoor zijn de behuizing en de aansluitingen aanrakingsveilig.
Er zijn ook batterijgevoede scopes te koop, zowel tafelmodellen als draagbare types. Dat zijn dan types die niet meer met een glazen buis werken maar met een LCD display.

Ik heb een scoop, een Hitachie V209,dat werkt gewoon met een buis, en zit een ingebouwde accu in, zowel op 12 vols, als ook op 220 werkt dit prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Alex P

Golden Member

Op 28 maart 2016 13:59:35 schreef RAAF12:
[...]
Er zijn ook batterijgevoede scopes te koop, zowel tafelmodellen als draagbare types. Dat zijn dan types die niet meer met een glazen buis werken maar met een LCD display.

Met beeldbuis bestaat ook, oude kleintjes van bv. Philips (jaren 1970, PM3000/3010), Thandar en Tektronix (de 200-reeks, ook oud). Schattige scoopjes :-)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
RAAF12

Golden Member

Ok heren, bedankt voor de correctie, die types met accu kende ik niet.

Nog een vraagje
Ik heb een trafo die geeft 3-5-9 volt wisselspanning kan ik deze gelijk op mijn scoop aansluiten voor te meten ?
Wat een forum he leuk om zo de dag door te brengen van alles wat vragen enz
e de waele

RAAF12

Golden Member

De verzwakkerknop zodanig instellen dat de sinus in beeld is. Met het schaalverdelingsraster op de CRT en de geijkte standen van de tijdbasis en stappenverzwakker is frequentie en amplitude te meten. Als er een verzwakkerprobe 1:10 aanwezig is kan je die gebruiken. Het staat allemaal uitgebreid beschreven in de links, hierboven.

Het gaat hier over een trafo van 220volt netspanning naar 3-5-9 volt wisselspanning deze mag ik toch gewoon op mijn scoop aansluiten om te meten ??
deze is toch gescheiden van de aarde ?
e de waele

de secundaire van een trafo met deze spanningen kan je ongestraft op de scoop aansluiten,in de veronderstelling dat hij goed is.

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2016 22:47:23 schreef ericc:
Het gaat hier over een trafo van 220volt netspanning naar 3-5-9 volt wisselspanning deze mag ik toch gewoon op mijn scoop aansluiten om te meten ??
deze is toch gescheiden van de aarde ?
e de waele

Wat is de link met 'de aarde' en de eerder genoemde scheidingstrafo in deze context? Uit de laptop aansluiting komt het generator meetsignaal wat naar de scope gaat. In het andere geval komt uit de secundaire trafo wikkeling bijv. 5V 50Hz.
Aarding dient als veiligheidsvoorziening en/of storingsonderdrukking. De scope wordt op een geaarde WCD aangesloten. Een losse (bel) trafo heeft geen aardaansluiting. Die wikkelingen voor primair en secundair zorgen voor de galvanische scheiding.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 maart 2016 13:59:35 schreef RAAF12:
[...]
Eem scheidingstrafo wordt gebruikt om veilig te kunnen meten aan apparaten die direct uit het net worden gevoed.

Waarbij de scheidingstrafo dan wordt gebruikt om het te testen apparaat uit te voeden tijdens het testen.

--
Sommigen vinden het een goed idee [is het niet!] de aarding van de scope stuk te knippen, om zo 'ongestraft' in een zonder trafo uit het net gevoede schakeling te kunnen meten. Of in een hoogspanningsvoeding; bijvoorbeeld om de spanning over een schermroosterweerstand te bekijken - dat is gepresteerd!
Mocht je het nog niet door hebben: de hele buitenkant van de scoop en alles wat eraan hangt (jij zelf, bijvoorbeeld) hangt dan aan de net- cq. hoogspanning.

a) massa van de scoop hoort aan massa, en nergens anders aan1;
b) scoop hoort geaard voor als je toch een foutje maakt

1Bij een klein knutseltje, uit een batterij of een veilige adapter gevoed, mag je zelf kiezen wat je 'massa' noemt. Je loopt daarmee geen gevaar, maar probeer toch iets logisch te kiezen. Meestal is het schema duidelijk genoeg.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 29 maart 2016 22:24:45 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

mijn mooie philips scoop heeft een ingebouwde trafo, is een 2 aderig snoertje .
Maar de apparaten welke getest worden , hangen bij mij altijd achter een scheidingstrafo van 1500VA.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 29 maart 2016 22:20:30 schreef Frederick E. Terman:
Sommigen vinden het een goed idee [is het niet!] de aarding van de scope stuk te knippen, om zo 'ongestraft' in een zonder trafo uit het net gevoede schakeling te kunnen meten.

Ik heb dat op locatie uit pure noodzaak, omdat er geen andere mogelijkheid was, wel eens gedaan. Met de nodige angsten en bezweringsformules heb ik de meting uitgevoerd.
Als je bij je volle verstand bent wil je die kunsten niet al te vaak uithalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op 29 maart 2016 22:24:42 schreef mel:
mijn mooie philips scoop heeft een ingebouwde trafo, is een 2 aderig snoertje .
Maar de apparaten welke getest worden , hangen bij mij altijd achter een scheidingstrafo van 1500VA.

Waarom geen aarding?

Plaatje komt van Marktplaats.
Mijn scheidingstrafo gebruikte ik in de KTV tijd veel bij reparaties en meten aan schakelingen die direct aan het net hangen.

mel

Golden Member

dan weet je meteen het antwoord, ik hou niet van dingen die rechtstreeks aan het net zitten. Ten eerste krijg ik dan een oplazer, en ten tweede moet ik dan steeds naar beneden om de aardlek in te zetten..
En dat gaat altijd via de koelkast, dus dan is de drankvoorraad zo snel op >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Nooit bij (meet)apparatuur de veiligheidsaarde onderbreken.
Niet alleen voor de al genoemde redenen maar ook omdat de specificaties gelden met die aarde.

RAAF12

Golden Member

Op 30 maart 2016 10:00:20 schreef mel:
dan weet je meteen het antwoord, ik hou niet van dingen die rechtstreeks aan het net zitten. Ten eerste krijg ik dan een oplazer, en ten tweede moet ik dan steeds naar beneden om de aardlek in te zetten..
En dat gaat altijd via de koelkast, dus dan is de drankvoorraad zo snel op >:)

Je moet niet aan de fase zitten, maar aan de nul! Jonge onderzoekers kunnen deze proef beter tot het laatst bewaren. (uit: 101 proeven met de oscilloscope, Philips 1966) De pdf link staat hier boven. Direct aan de 230V meten met de scope gaat zo:

^ click ^ en toggle size voor een leesbaar resultaat.