Hoi
Op onze fabrieksafdeling hebben we nu, voor wat achtergrondmuziek, deze versterker: Kenwood kra5070
http://data.manualslib.com/pdf3/78/7753/775247-kenwood/kra5070.pdf?9ae…
en een aantal luidsprekers 40W/8ohm die ooit fatsoenlijk met een serieparallel schakeling aangesloten waren.
Nu heeft jan en alleman met dit systeem liggen klooien: sommige speakers gaan niet meer, sommige heel luid.
Nu wil men dit wat uitbreiden en fatsoeneren. 6 groepjes van 3 luidsprekers 40W/8ohm (en't moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk gebeuren)
Hoe kan ik dit nu het beste aansluiten? (met als optie een volumeregeling voor de verschillende groepen)
Alvast bedankt
uh... niet.
Je hebt een versterker met een paar 8ohm uitgangen.
Dat over lange lengtes fatsoenlijk willen aansturen, en nog met volumeregelingen is het toppunt van aanklooien. Als je wilt investeren in dikke kabels en zware potmeters...
ff serieus: Koop een 100V versterker. Dan kun je het meteen goed doen.
Een 2ehands dingetje hoeft niet zoveel te kosten. Je kan dan met normaal betaalbare draad een bussysteem maken en overal speakers 'aftappen' waar nodig zolang je maar binnen het totale vermogen blijft.
En je kan makkelijk een volumeregelaar toepassen.
Op die manier ga je er een stuk langer plezier van hebben.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Idd, dat Kenwood ampje is veel te licht voor dit soort toepassingen. Daarnaast weet ik uit ervaring dat sommige Kenwood versterkers (volgens mij ook je KRA5070) moeite hebben met lange kabels aan de speaker uitgangen. Zoals DJSmiley al zegt, kun je beter investeren in een 100V met (schakelbare) zone's.
Edit: mocht je wat tweedehands zoeken, ik heb nog een Inter-M PA480A versterker staan welke ik toch wilde gaan verkopen. Als je interesse hebt, stuur me maar een berichtje.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (23%)]
Willie W
Golden Member
Moet er een stereobeeld blijven of mag het gewoon mono zijn?
Je zou 3 speakers in serie kunnen zetten en dat dan 3x paralel. Dan zit je weer op 8 Ohm.
Dan heb je dus 9 boxen links en 9 rechts.
Je kan dan het volume gaan regelen per 3 boxen met een zware draadgewonden potmeter.
Ik weet niet of alle speakers in een grote ruimte hangen of in meerdere kleine.
Edit
Of de lengte van de kabels een probleem zijn weet ik niet.
Volgens de TS heeft het wel gespeelt zo.
Een 100V systeem is natuurlijk beter, maar het mocht niet veel kosten.
Als het heel goedkoop moet en er is geen omroepfunctie waarbij alle speakers aan moeten dan zou ik een kijken naar computerspeakers. Stereo, 2.1 of zelfs 5.1 (5 speakertjes + woofer). Spotgoedkoop, je legt een lijnsignaal naar de diverse setjes en iedereen kan zelf volume instellen. De grotere hallen met grotere sets, de werktafels met kleinere.
€100 per aktieve PA speaker lukt ook wel, dan heb je echt stevige sound; solide behuizing en 100 Watt. Je gebruikt desnoods de tape out van de kenwood. (Liever een regelbare uitgang)
http://www.bax-shop.nl/b-stock-outlet-kelder/b-stock-dap-pra-62-actiev…
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (30%)]
Willie W
Golden Member
Ik had begrepen dat het met de bestaande materialen zou moeten.
Vandaar mijn vrij eenvoudige oplossing.
Om de dure potmeters uit te sparen zou hij ook een schakelaar kunnen gebruiken
om het volume in een paar standen te regelen met een paar draadgewonden weerstanden.
Een 100V systeem kost veel te veel (dan moet alles nieuw)
Het heeft altijd goed gewerkt met 12 40W speakers in een serie/parallelschakeling, nu hangen er nog ergens 2 vreemde speakers bij. het vermogen was altijd meer dan voldoende. (tis maar achtergrondmuziek in een produktieomgeving he, gene hifi)
De verste speaker staat een 40 meter van de versterker. Waarom zou een versterker moeite hebben met lange kabels?
Ik had zoals Willie W ook gedacht aan per kanaal 3 groepen parallel van 3 speakers in serie.
Misschien iets als dit http://artsound.be/modulefiles/products/files/source/463_spec_nlsvc4_2… erbij voor de volumeregeling maar dan met de juiste specs 100W/8ohm. Mocht iemand zoiets weten...
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Heel veel Kenwood versterkers uit die generatie hebben een bepaald ontwerp waarbij er met lange kabels oscillatie op kan treden. Dit is onhoorbaar, maar wel meetbaar en de eindtrap word gloeiend heet. Dit is een huiskamer versterker waarbij dit soort situaties nooit voorkomen. De exacte reden weet ik ook niet, wat wel opvalt is dat het vrijwel altijd gaat om versterker met de zogenoemde TRAITR transistoren. Oftewel eindtransistoren met 5 pootjes, met ingebouwde BIAS dioden en emitter weerstanden.
schema effe opgezocht
https://www.dropbox.com/s/acaybyphxuu1kbf/Kenwood-KRA4070_5070%20rec.p…
blz17
Eindtrappen bestaan uit gewone transistoren dus kans op oscillatie is weer wat minder? (Mijn versterkerkennis is heel beperkt)
Zo begrijp ik de speaker aansluiting B L+ niet. Die gaat alleen naar de koptelefoon? moet er geen verbindingsbolletje op de kruising met de A L+ staan?
Ik zal ze iig waarschuwen voor mogelijke gevolgen. en de scoop er effe aanhangen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't is hoofdzakelijk een kwestie van rekenen: alle serie parallel schakelingen tesamen moeten op 8 Ohm of meer uitkomen.
Ook de polariteit goed aansluiten anders krijg je rare effecten. Impedantieschakelaar op 8 Ohm zetten.
Alleen speakers van hetzelfde type in serie zetten.
De versterker doet toch ook 4Ω? Dan doe je dus 3 keer 2 in serie, dat is 5,33Ω
Zoek speakers met een hoog rendement.99dBm/Watt is hoog. Je zou eens marktplaats/kringlopen kunnen nagaan voor satellietspeakers. Die verbruiken weinig.
Willie W
Golden Member
orgineel waren het er 12. dan heeft men? er 2 bijgeklooid en nu zouden het er 18 moeten worden. verdeeld over 3 hallen met 6 speakers per hal. Mono
Willie W
Golden Member
Zijn het dan wel dezelfde speakers?
Je kan niet zomaar verschillende speakers met elkaar in serie zetten. Dat gaat volgens mij niet werken.
Zijn die laatste zes die er bij komen wel alle 6 hetzelfde?
18 speakers met 40 Watt is echt niet haalbaar dat kan je niet uit de versterker halen van 2x 100? En van dat geluid blijft niet veel meer over. Voor 100 Watt op 8Ω heb je 3,5 Ampère bij zo'n 30 volt. Als je dan uitgaat van 3 parallel en 3 in serie dan haalt die 30 Volt nog maar 10 Watt.
Maar het is geen ohmse weerstand dus op diverse frequenties stort de boel helemaal in, het zal me verbazen als je met 9 speakers op 1 kanaal een 5 Watt speaker kan oversturen. Verder heb je nog allerlei effecten die de spoelen op elkaar hebben, dat wordt ook al niet fraai.
100 volt systeem, actieve speaker(tjes) of totaal een rits kleine speakers. Je kan geen 360 Watt uit een 100 Watt uitgang toveren.
Allergoedkoopste oplossing lijkt me een of twee surround versterkers met speakertjes erbij scharrelen dan heb je ook meteen zones met verschillende volumes en zo'n ding wil nog wel eens 5x "50 Watt" doen.
http://link.marktplaats.nl/m1040344055
http://link.marktplaats.nl/m1040105890
@ K7Jz: dat het '360w aan speakers' is, is niet echt van belang voor de topicstarter want alles staat maar op achtergrondvolume.
@ hast66
Wat je prima kan doen is de bestaande speakers en versterker behouden, en 100v trafo's aanschaffen om het standaard systeem om te vormen in een 100v audiosysteem.
Maar overschat ook niet de kosten van een 2e hands 100v versterkertje. Je ziet ze voor een paar tientjes van de hand gaan. Speakertrafootjes kosten ook niet zo rampzalig veel.
Ik heb nog 2 25w trafo's en 2 5w trafo's (gebruikt) in de aanbieding. Stuur mij maar een mailtje bij interesse.
Het werken met zo'n 100v systeem is veel handiger omdat je per speaker het volume kan regelen door het kiezen van een andere aftakking op de trafo. Bovendien kan je (zolang je het max vermogen dat de trafo's opnemen niet overschrijdt) speakers bijplaatsen zonder na te denken over parallel/seriekringen.
@ledlover TS noemt 40 Watt in combinatie met uitbreiding. Ik wil alleen TS ervoor behoeden dat er naarstig naar 40 Watt speakers wordt gezocht terwijl dat eigenlijk alleen maar averechts gaat werken (lager rendement per speaker).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt dit wel werkend krijgen met die versterker en speakers. sowiso verdelen over de 4 speaker aansluitingen op de versterker. daar mag 8 ohm per uitgang op als je alle uitgangen gebruikt. als men in de ene hal de muziek harder heeft staan als de andere hal, zet de hallen met de muziek harder bijv op het linker kanaal, zet de balance wat naar links, rechts gaat dan zachter voor de andere hallen.
de speakers per hal in serie zetten om de versterker niet te overbelasten. beter harder zetten vanwege een hogere impedantie, als met 2 ohm per eindtrap werken. men gaat toch een keer aan het volume draaien in een melige vrijdag middag bui..
zet wel dezelfde speakers in serie, liefst per set. met weinig laag in het geluid kan de versterker dit wel aan. daar ligt de grens van het probleem met veel 8 ohmse speakers parallel, de stroom door de eindtrap wordt te groot. de hoogste stroom gaat door de lage tonen speakers. het in serie hangen plus de kabels die vaak te dun zijn remt die stroom..
ps, ik zou de tuner in mono mode zetten, dan hoor je alles op elke speaker. met muziek en spraak komt bepaald geluid vaak op 1 kanaal door, je mist dan een deel als je alleen het rechter of linker kanaal hebt bij je werkplek.
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]