Beste mede-knutselaars,

Ik ben bezig met reparatie van een oudere profi-versterker, een Hill LC 1200.

Het grappige is, dat er een DC spanning op de uitgang staat, terwijl de handleiding vol trots vermeldt dat dit niet mogelijk zou zijn vanwege de trafo ontkoppelde eindtrap (ingang van de eindtrap wel te verstaan).
Het probleem in ontstaan bij de rechterkant, maar de linker reageert nu net hetzelfde.

Ik heb de versterker voorzien van een mooie 1kHz sinus, en ik kan deze volgen tot aan de ingang van de laatste opamp, voordat de driver transistoren komen die de trafo van de eindtrap aansturen.

Schema:
http://joepurlings.nl/tijdelijk/Hill%20Audio%20LC%20Series.pdf

Het schema van de eindtrap zelf zit er helaas niet bij.
De sinus blijft mooi tot aan de ingang van de 2e opamp IC1/IC2, maar op pen IC1.1/IC2.7 zie ik het volgende:

Onder bepaald volume, 0V.
Beetje meer volume: http://joepurlings.nl/tijdelijk/S6004736.JPG
Nog wat meer volume: http://joepurlings.nl/tijdelijk/S6004737.JPG

Ik dacht handig te zijn, en de ingang van de eindtrap los te koppelen, om te zien of de sinus hier mooi blijft en de gelijkspanning op de uitgang weg is, maar dan schiet de versterker in protect en worden de gelijkspanningsrails afgeschakeld.

De opamp zelf wordt gevoed met +/-18V, wat een beetje vreemd is, omdat dit buiten de normale werkgebieden van +/-15V valt, maar dat is blijkbaar "by design". Ik heb de opamps al eens vervangen door gloednieuwe, zonder resultaat.
Ook de transistoren TR1/2/3/4 lijken prima in orde, en de gelijkspanningsinstelling benadert de waardes op de schema´s.

Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Groeten,
Joep

Is het ingangssignaal wellicht te hoog? De ingangsgevoeligheid staat in de gegevens van de versterker.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (71%)]

Het lijkt zicht te gedragen als een comparator ?

Ja, zou ik ook denken, ware het niet dat het ingangssignaal 1V pp is, en de uitgang van de opamp nog lang niet aan de +/- 18V komt...

Die opamps halen ook lang niet de railspanning met hun uitgangen.
Is het zo dat er een feedback-signaal moet komen uit de eindversterker? Dat zou dan via de connector F/B (is niet goed te zien) en een rc-netwerkje op de neg. ingang van de opamp terecht moeten komen.

Tja, in de eindversterker is nog iets mis, dat is een ding dat zeker is, aangezien de vreemde signalen op de opamp praktisch onmogelijk een mooie gelijkspanning op de uitgangen tot gevolg kunnen hebben.
Bovendien is de gelijkspanning er ook bij het ontbreken van enig ingangssignaal en volumepots op standje 0.

Onder het motto van "rotzooi in = rotzooi uit" fix ik echter liever eerst de aanstuurzijde.

De ingangen van de opamp (in dit geval pen 2 en 3 van IC1) zien er echter niet gek uit:
http://joepurlings.nl/tijdelijk/S6004741.JPG
http://joepurlings.nl/tijdelijk/S6004742.JPG (x-y)

Die X en Y heb je niet zoveel aan. Beter is een scherpe foto van de print te maken. Veel licht erop en de camera fixeren dus een statief of leunen op een stevige underground. Pak of pik een smartfoon en stuur die als bijlage naar je email adres. Vandaar kan die dan op de computer naar hier geupped worden. Of een USB kabeltje tussen smartfone en computer. Waarschijnlijk heb je morgen al een hoop meer info over wat het euvel zou kunnen zijn. Er zit hier ruw geschat 300 jaar aan reparatie ervaring verzameld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

Ik heb ook wel een beter fototoestel hoor, dit is gemaakt met een oud toestel dat ik in de werkplaats heb liggen voor simpele foto´s van dingetjes voor marktplaats enzo.

Foto´s van vandaag zijn wat onscherp omdat de invallende zon op de scope stond, en ik deze met mijn andere hand moest afschermen en verder de macro stand was vergeten te activeren.

Mijn andere camera maakt hopelijk wel betere foto´s dan het gemiddelde telefoontje dat slim denkt te zijn...
Of is er een speciale "app" die uit een foto meteen defecten kan herkennen :D

Waar zou je foto´s van willen zien?
De schema´s hebben mij in elk geval massa´s meer duidelijkheid gegeven dan de print zelf, dus ik zie niet echt in welke stukken print voor iemand interessant zouden kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door joepurlings op (21%)]

Het schema van de eindversterker kan ook interessant zijn ivm met de brugschakeling. Staat er iets geheimzinnigs rond de amp wat niemand mag zien?

Helaas heb ik dat niet, ik kan nog eens zoeken of navragen en anders probeer ik het zelf wel even op te tekenen (er zit behalve wat Rretjes, Ctjes, de trafo en de eindtorren niets op, alleen NPN torren volgens de handleiding).

De eindtrappen heb ik echter nog niet uitgebouwd, dan moet ik eerst even kijken hoe het mechanisch in elkaar steekt, aangezien de eindtorren aan de binnenkant van de "koeltunnel" zitten, en de print er buiten tegenaan.

Is er in de tussentijd al iets anders waar ik nuttige foto´s van zou kunnen maken?

[Edit]

Andere versterker van dit merk, de opbouw lijkt behoorlijk vergelijkbaar te zijn, schema op pagina 9:
http://www.hill-audio.com/?dl_id=21

Bij mij zit er tussen de opamp en trafo dan nog een setje NPN/PNP transistors, maar voor de rest lijkt het principe gelijk.

Ik vind het eerlijk gezegd een vrij vreemd ontwerp.

[Bericht gewijzigd door joepurlings op (24%)]

Op 19 april 2016 20:48:21 schreef joepurlings:
Helaas heb ik dat niet, ik kan nog eens zoeken of navragen en anders probeer ik het zelf wel even op te tekenen (er zit behalve wat Rretjes, Ctjes, de trafo en de eindtorren niets op, alleen NPN torren volgens de handleiding).

De eindtrappen heb ik echter nog niet uitgebouwd, dan moet ik eerst even kijken hoe het mechanisch in elkaar steekt, aangezien de eindtorren aan de binnenkant van de "koeltunnel" zitten, en de print er buiten tegenaan.

Is er in de tussentijd al iets anders waar ik nuttige foto´s van zou kunnen maken?

Inderdaad dat kan een heel gepuzzel zijn hoe iets los moet. Als geheugensteun is wat foto's maken ook makkelijk dan is later te zien hoe het gezeten had en worden er geen connectors enzo verwisseld!
Waar het fout gaat is moeilijk te zien. De opamps zijn OK omdat je die al verwisseld hebt met nieuwe exemplaren. Die 18V rail is boven de specs? (Heb het niet nagekeken op het datablad) Verder gewoon met de scope (1:10 verzwakker) prikken en de signaalweg volgen. De elco's zijn sowieso verdacht. Vooral bij engelse versterkers uit die jaargangen. Er zijn wel goede types mja, dat is raden. Ook dat TDA blok ff checken. Lekkende C's is een maar alles kan kapot of verlopen in waarde. Zonder veel ervaring kan zoiets een langdurige zoektocht worden. Meet ook spanningen (DC) als er tussen beide kanalen variatie zit dan is er een spoor om op verder te rechercheren.

(feedback) Dat is van belang evt losmaken en kijken hoe het systeem dan werkt.

Bedankt voor je rappe antwoord alvast, had je mijn andere schema al gezien?

18V is by design (7818/7918) en staat ook in de schema´s bij de potentiaalpijlen (al is het niet super leesbaar).

De signaalweg probeerde ik inderdaad te volgen, maar houdt dus op bij de 2e keer dat het signaal door IC1/IC2 gaat (zie scopebeelden).

Elco´s in de hoofdrails zien er prima uit (2 dikke, formaat kindercola blikje), deze zitten bovendien niet PCB gemonteerd.
Op de eindtrap PCB´s zitten alleen een paar foliecondensatoren.

De enige TDA die er volgens mij in zit, wordt "misbruikt" om de ventilatoren te sturen, en dat is het enige ongeveer dat nog prima werkt :D

Ik heb op zich wel voldoende basis-elektronica kennis, maar inderdaad niet al te veel ervaring met reparaties.

[Edit]
Zoals eerder gepost lijdt het "loshalen van de eindtrap", en dus ook van de feedback, tot een protect modus die de versterker bijna compleet uitschakelt.

Ok, ja ik schaak op meerdere borden tegelijk dus moet de aandacht verdelen. Multitasking <G>
Zit nu op 4 fora 1 NL 1 USA en 2 GB ers <G> Dan valt die TDA af. Das mooi.

edit

Ok, je heb een meter, dan vergelijkende meting op DC nivo doen. Daar moet wat uit komen.
Btw, de input gevoeligheid van de amp is in rms opgegeven een scope doet top en top-top.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (36%)]

0dBu voor pro apparaten is 1,414Vpp (laat dat nou precies 1V RMS zijn), dus ik zit toch nog prima binnen specs?
Bovendien voed ik nu een ongebalanceerd signaal, dus zit ik nog eens 6dB lager?

Ik ga komend weekend nog wel eens op mijn gemak meten.
In elk geval de folie C (kan er maar 1 ontdekken) eens controleren!

[Bericht gewijzigd door joepurlings op (25%)]