Willie W
Golden Member
Hallo,
Heb gisteren de software van mijn PICkit2 op een PC geinstalleerd die met windows 8.1 draait.
Nu krijg ik een foutmelding als ik een hex file laad dat deze geen config words zou bevatten.
Deze melding:
Warning:No configuration words in hex file.
In MPLAP use File-Export to save hex with config.
Deze melding staat in het geel.
MPLAP is versie v8.46
PICkit is:
application version: 2.50.02
Device file version: 1.51.00
OS Firmware version: 2.32.00
Moet ik nog iets instellen in MPLAP?
De config words staan volgens mij wel in de hex file want op een andere PC heb ik deze melding niet.
Weet er iemand wat er hier fout gaat?
Bij voorbaat dank.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
De vraag is of je daadwerkelijk je fuses in je programma hebt ingesteld. Anders zou de pickit software die melding niet geven.
Als je de default fuses gebruikt worden deze vaak niet in het hex bestand opgenomen en dat 'ziet' de pickit software ook.
Willie W
Golden Member
Maar dan zou ik op de laptop toch dezelfde melding moeten krijgen.
Daar zit trouwens een oudere versie van MPLAP op: v7.50
Weet niet of dit nog iets uitmaakt?
Hoe kan ik controleren of de config words in de hex file staan?
dit is het programma:
pic basic code:
Device 16F628A
Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF, CP_OFF
All_Digital TRUE
Xtal = 4
;PORTB_PULLUPS On
PORTB = %00000000
Symbol aan = 0
Symbol uit = 1
Symbol sw1 = PORTB.5
Symbol sw2 = PORTB.6
;Variabele declareren ;poort van de potmeters
Dim res1 As Word ;b7
Dim res2 As Word ;a1
Dim res3 As Word ;a2
Dim res4 As Word ;a3
Dim res5 As Word ;a0
Dim p1 As Byte
Dim p2 As Byte
Dim p3 As Byte
Dim p4 As Byte
Dim p5 As Byte
Dim t As Word
Dim x As Word
TRISA = %11111111
TRISB = %11110000
PORTB = %00000000
start:
While sw1 = uit: Wend
If sw1 = aan Then
PORTB = %00000010
DelayMS 1000
PORTB = %00000000
p1 = Pot PORTB.7, 200
res1 = (p1*2) +5
PORTB = %00000001
DelayMS res1*40
DelayMS 1000
PORTB = %00000000
EndIf
GoTo start[Bericht gewijzigd door Willie W op (28%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij AVR is het "lastig" dat als je een "hexfile" hebt, deze niet de fuse-settings bevat voor de chip. Soms is het een voordeel, soms een nadeel.
Je programmeer software kan klagen als ie ze niet ziet. HEX files kan je gewoon met notepad of iets dergelijks bekijken. Je ziet na een paar bytes het adres staan waar het stukje heenmoet. Omdat er meestal precies 0x10 (16dec) bytes op een regel staan, is het volgende adres weer eindigend op een nul en daarmee kan je uitpuzzelen waar het adres staat. Even googlen op welke (virtuele) adressen de fuses horen te staan en je kan met de hand doorzoeken of je hexfile die fuses bevast. Als je dat weet, dan weet je ook of je de fout in mplab of in de programmer moet gaan zoeken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie niet in wat MPLab met met verhaal te doen heeft, want de code is in Picbasic?
(hele oude versie trouwens, de laatste is V8.92. Pickit2 software is ook heel oud, laatste is V2.61)
Willie W
Golden Member
Op de laptop staat nog een oudere versie, v2.11.
Deze heeft die foutmelding niet.
Wat het met MPLAP te maken heft weet ik ook niet, maar er word er wel naar verwezen.
Warning:No configuration words in hex file.
In MPLAP use File-Export to save hex with config.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pickit2 programma gaat er waarschijnlijk van uit dat je MpLab gebruikt, maar dat heb je niet nodig.
Hexfile openen in notepad en je kunt zo zien of config erin zit. (moet een regel met adres 400E in voorkomen)
[aantal bytes] [adres] [type data] [databytes.....] [checksum]
-------------- ------- ----------- ---------------- ----------
: 02 400E 00 F2 0F AF
[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]
Willie W
Golden Member
Die regel is er wel.
:10012000A8002C08A700A4012830A3004320A300A6
:100130002608A40023200330A400E83022208601F2
:060140006E28A128A22890
:02400E00503F21
:00000001FF
De een na laatste.
Heb net de file in de Pic gezet maar het blijkt niet te werken.
Daarna hetzelfde met de laptop en dan gaat het goed.
Misschien toch de oudere versie van MPLAP installeren om de foutmelding weg te krijgen.
Arco
Special Member
Willie W
Golden Member
dat dacht ik ook, terwijl de foutmelding wel naar MPLAP verwijst.
Maar inmiddels werkt het.
Waarom weet ik niet.
Heb in het begin een aantal keren de hex file ingelezen in de software van de PICkit, maar omdat de foutmelding verscheen
heb ik de hex niet in de PIC geladen.
Later heb ik dat wel gedaan maar toen werkte de PIC niet in de print.
Daarna de hex opnieuw in gelezen en toen opeens zonder foutmelding.
Opnieuw in de PIC gezet en de print werkt.
Ik heb niets veranderd, heb ook andere programma's geprobeert en die doen het nu ook.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 23 april 2016 16:33:00 schreef Arco:
MPLab gebruik je helemaal niet, dus dat is zinloos.
MPLab kun je best gebruiken als je alleen een hex file hebt. Op dezelfde manier als die PICkit software. Als de source Basic is, kun je van daaruit uiteraard niks met MPLab.
TS, dat MPlab de melding niet geeft, wil nog niet zeggen dat het daar wel ok gaat.
Willie W
Golden Member
Heb zelf ook het idee dat er iets niet klopt, mede door het feit dat er niets is aangepast en het nu wel werkt.
Arco
Special Member
Willie W
Golden Member
Volgens mij zijn al de hex files die ik hier heb met config, het zijn bestaande programma's.
Misschien toch maar overstappen op de PICkit3.
Arco
Special Member
Ook zinloos. Pickit2 werkt prima. (ik gebruik er 4 elke dag en nog nooit zoiets gehad. heeft ook niks met de pickit te maken, maar met het lezen van de hexfile)
Voor electronica / ontwikkeling wel altijd een 32 bits OS nemen. De kans dat alles in een keer werkt is veel en veel groter. (veel 64 bits drivers/dll's zijn gammel)
Willie W
Golden Member
Ik heb dit ook nog niet eerder gehad.
Maar had gisteren de software van Proton en PICkit op deze PC geinstalleerd en nu ging het fout.
Was dus een nieuwe installatie.
het komt er eigenlijk op neer dat het alleen de eerste keer niet werkte.
Als ik de hex had ingelezen en ook in de PIC had gezet had het niet gewerkt, maar voor de tweede keer werkte het wel.
Alleen tussen de eerste en tweede keer was ik naar die fout aan het zoeken.
Dit is trouwens een 64 bits. maar die staat gewoon in huis.