meander
Spanning staat en stroom gaat!
Hallo iedereen,
Ik zit met een aardlusprobleem. Het gaat om de geluidsinstallatie van een vereniging. De opbouw is als volgt: In de voorzaal staat de versterker met mengpaneel met daarop cd speler e.d. Deze zitten op groep A. Van dit mengpaneel loopt een ongebalanceerde kabel naar een tweede mengpaneel in de achterzaal die gebruikt wordt voor microfoons en laptops e.d. Dit is aangesloten op groep B. Verder loopt er van het mengpaneel in de voorzaal een audiokabel terug naar achter voor de ledfeestverlichting ook op groep B.
Laatst bleek in een deel van groep B de aarde niet te werken, dit is gefixt waarna de aardlus is ontstaan. De brom komt wanneer één van de twee sets hallogeenverlichting (gedimd) wordt aangezet. De brom is weg wanneer de apperatuur van de achterzaal losgekoppeld word van de aarde.
De hallogeen verlichting zit op groep C. Deze verlichting stoorde altijd al een beetje, maar nu extreem. Deze set gebruikt elektronische trafo's. De andere set gebruikt gewikkelde trafo's en stoort niet.
Mijn vraag is nu welke oplossing het beste is. Er zijn twee kanten waar je het kan aanpakken, bij de verlichting of bij de versterker. Enkele opties zijn:
- Apparatuur in achterzaal niet aarden, dit lijkt me ongewenst aangezien de feestverlichting er ook op zit, en deze niet voor niks geaarde stekkers hebben.
- Gebalanceerde kabel tussen de mengpanelen leggen, echter heeft het ontvangende mengpaneel in de voorzaal enkel ongebalanceerde line ingangen, of gebalanceerde microfooningangen. Dus om gebalanceerd te gebruiken moet deze vervangen worden en dat is duur.
- Apparatuur op zelfde groep aansluiten: onhandig want dan moeten er óf draden getrokken worden, óf gerommeld worden met verlengsnoeren.
- Aardlusonderbreker in de kabel zetten, echter heb ik gehoord dat dit ten koste gaat van de lage tonen, tenzij je een relatief dure neemt.
- Gewikkelde trafo's nemen voor de halogeenverlichting. Dit zijn 4 trafo's voor ca 12 lampjes van 20W.
- een combi van deze zaken.
http://www.allenavionics.com/AVI_Trans/AGL.htm zoiets?
zat van te vinden onder "audio isolator transformer"
[Bericht gewijzigd door Zylar op (34%)]
Heel simpel quick & dirty : haal de massa los aan 1 kant van de signaalkabel, op links en rechts (als je de brom ook op beide kanalen hebt natuurlijk.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
meander
een DI gaat zondermeer niet mogelijk zijn. Het punt is dat het een ongebalanceerde kabel is, en het mengpaneel in de voorzaal geen gebalanceerde ingangen heeft.
Het mengpaneel achterin heeft wel een gebalanceerde uitgang. Bestaat er iets als een omgekeerde DI, die er op het eind via een versterkertje o.i.d een ongebalanceerd signaal uithaalt? Ik denk dat dat ook al een hoop kan schelen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een trafo is niet onder de indruk van gebalanceerde of ongebalanceerde in- en uitgangen.
Aan de ene kant komt er spanning en aan de andere kant komt er spanning uit. Hoe de trafo verder wordt aangesloten maakt niet uit, alleen de impedantie is van belang.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het voordeel van storingsonderdrukking van gebalanceerde overdracht heb je inderdaad niet, het andere voordeel van de DI, de galvanische scheiding, wel. Een DI verbreekt bij een ongebalanceerd signaal net zo goed de ground loop.
Een DI box is simpelweg een galvanische scheiding in de signaalweg. Vaak is het niet meer dan een trafo, maar er bestaan mooiere uitvoeringen die d.m.v. een versterker de impedantie aanpassen.
Vaak hebben ze ook meerdere in- en uitgangen, b.v. XLR voor gebalanceerde signalen en jack voor ongebalanceerde signalen.
Er zit ook meestal een schakelaartje in waarmee je naar keuze de afscherming kunt doorverbinden of onderbreken. Dat wordt meestal aangegeven met de term ground lift.
meander
Oke bedankt allemaal. Ik ga eens kijken naar DI's. Ik dacht dus altijd dat dit enkel was om van ongebalanceerd naar gebalanceerd te gaan, maar inderdaad gezien de aard van het signaal kan je beide kanten mee op.
Dan nog een laatste vraag: stel dat ik een XLR kabel ga leggen van achter naar voor waar dan dus een gebalanceerd signaal op staat. Bij de voorzaal sluit ik (met verloopje van xlr naar tulp of jack), de + en - aan op een DI ingang. De uitgang van de DI gaat via een xlr->tulp verloopje het mengpaneel in.
Heb ik in dit geval nog het voordeel van de lange gebalanceerde kabel? Het lijkt mij namelijk van wel aangezien het signaal niet aan ground is gerefereerd, en + en - dus evenveel stoorsignaal opvangen, en dat dus wegvalt.
Als dat zo is ga ik de ongebalanceerde kabel vervangen door XLR. Nu is het een kabel met 1 ader en mantel waar tulp op gemonteerd zit, en die met een verloopje XLR->tulp op het mengpaneel achterin aangesloten zit.