De radio ontvangt naast 105.5MHz ook nog 126.9. De spiegelonderdrukking is dus niet goed. Waar kan de fout zitten? Ik heb een broertje dood aan hf. :-)

Ik kocht deze radio voor 5€ op een rommelmarkt omdat hij veel betere kwaliteit heeft dan een modern spul.

En op 126 MHz zit een zware stoorzender? Normaliter loopt de FM band tot 104 of 108 MHz door. Tja, de preselectie is niet daverend van deze radio's. Daar is weinig aan te doen, vooral als je het ingebouwde sprietje gebruikt als antenne. Evt. zodanig draaien/richten dat de stoorzender minimaal is. Een mooie radio, ik heb die ooit nieuw gehad, er kon ook nog een optionele Grundig batterijvervanger in. Die leverde een gestabiliseerde 9V DC. Dat was in die tijd wel bijzonder. Natuurlijk met good old germanium erin, AD161.
Ik meen dat ik dat voedingsblokje nog heb opengemaakt, en nagebouwd en regelbaar gemaakt.
edit
deze http://www.radiomuseum.org/r/grundig_transistor_netzteil_tn_14.html
edit
105.5 MHz wat zit daar bij jou in de buurt? Piraat?
https://en.wikipedia.org/wiki/105.5_FM

Even in mijn verzameling schema's gekeken. Er waren meerdere uitvoeringen die Grundig Concert Boy heetten.
De enige uitvoering waarvan ik een schema heb is er een met 9 batterijbuisjes :-)

Allereerst zal gecontroleerd moeten worden of de HF-afstemkringen niet zijn verlopen of verdraaid.
De HF-ingangskringen zorgen voor de onderdrukking van spiegelfrequenties.
Als dat goed blijkt te zijn kan je een sperkring op de hinderlijke frequentie in de antenneleiding opnemen.
Een parallelkring op 126 MHz in serie met de antenne is waarschijnlijk het eenvoudigst aan te brengen.

Ik denk niet dat de ingangskring ontregeld is. Moest dat zo zijn, dan was de gevoeligheid ook veel minder, quod non.

De antenne draaien haalt niets uit. Radio Opsinjoor en Zaventem liggen in dezelfde richting.

Mijn radio is al in kunststof. Er zit een voeding in met een echte netschakelaar. Dus geen sluipverbruik.

Jouw link is voor USA en CA.

Lijkt mij een probleem met het verlopen van de MF spoeltjes en\of keramische filter(s)
126,90 mHz - 105.50 mHz = 21.40 mHz. 2 x 10.7 mHz = ook 21.40 mHz.
Er zijn btw een stuk of 10 modellen met de zelfde naam van Grundig.
Edit\ Mss dat de vorige eigenaar aan de M.F. spoeltjes heeft zitten klooien.
@Evarist:Mss dat een exact typenummer helpt,kan evdweele nog een keer in de schema's kijken.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (14%)]

Een probleem met spiegelfrequenties kan nooit in de middenfrequent zitten.

De middenfrequentie is 10.7 MHz.
De zender die @Evarist wil ontvangen is 105.5 MHz.
Dan is oscillatorfrequentie 105.5 + 10.7 = 116.2 MHz, immers 116.2 - 105.5 = 10.7 MHz.

Maar ook 126.9 - 116.2 = 10.7 MHz. 126.9 MHz is de spiegelfrequentie van 105.5 MHz.
De onderdrukking van de frequenties buiten de FM-omroepband is dus onvoldoende. En daarvoor zorgen de eerste afstemkringen direct na de antenne.

Met het ontregelen van de middenfrequentie kom je onmogelijk uit op die 126.9 MHz.

@Evarist:
Op de website van de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio (NVHR) staat een hele lijst met Concert Boys.
Zoek maar uit :-)

@evdweele,
Nu ik er over nadenk heb je helemaal gelijk. ;-)
Het 126 mHz signaal moet bij het eerste filter\antennekring al direct de nek omgedraaid worden en mag geen kans zien verder de RX binnen te komen.
Eigenlijk zijn er hier maar een paar mogelijkheden.
1.Er is iets fout aan het ingangscircuit\filtering van de Grundig.
2.Er woont een piraat in je straat die een FM zender heeft zonder enige of onvoldoende filters.(harmonischen)die zo sterk zijn dat ze gewoon door het filter gaan.

126 mHz is een AM luchtvaartfrequentie.
Dat neemt niet weg dat veel cockpit personeel kon mee 'genieten' van FM uitzendingen op de AM boordontvanger van piraten in de FM band.(flankdetectie heet dat geloof ik)

alleen de HF voortrap onderdrukt de spiegelfrekwentie. schat dat dit -40dB is in het beste geval. In normale omstandigheden voldoende, maar als er een sterke zender in de buurt zit op de spiegel niet. Ik meen te begrijpen dat Zaventem dichtbij is...

De radio ontvangt zonder problemen "zwakke zenders"?

groeten

Kris

Ter info: T/S zit ergens tussen Antwerpen en Brussel, dacht ik. En in BE is 126.900 een redelijk drukgebruikte frekwentie van de burgerluchtvaart, nl. de Nationale Flight Information Service oftewel FIS, callsign "Brussels Information". Vooral in het weekeinde kan het daar behoorlijk druk zijn, zeker bij goed weer zoals het voorbije verlengde weekeinde.

@kris van damme
Zoals ik in mijn eerste bericht al opmerkte;
bij een radio van de rommelmarkt eerst controleren of er niet aan de afregeling is geprutst of dat er iets defect is in het HF-ingangscircuit.
Als dat in orde is proberen met een sperfilter in de antenneleiding om het ongewenste signaal verder te verzwakken.

Toen ik lang geleden in de buurt van Schiphol woonde hoorde je ook regelmatig vliegtuiggesprekken op de radio.
Maar er waren in Nederland toen maar 2 radioprogramma's.

@Hubie: een vriendelijk doch dringend verzoek CORRECTE factor voorvoegsels te gebruiken!

m = milli = 10-3
M = Mega = 106

Dus als het hier over (middenfrequent) frequenties gaat, dan dient met MHz (MegaHertz) te schrijven, en niet -zoals jij doet- mHz (milliHertz).
Deze notering is gestandaardiseerd, juist om dit soort miscommunicatie te vermijden.

Op 10 mei 2016 06:36:12 schreef kris van damme:
alleen de HF voortrap onderdrukt de spiegelfrekwentie.

Deze radio heeft een breedbandige ingang, vrijwel rechtstreeks op de emitter van de ingangstransistor.
Er is precies één HF-kring, in de collectorkring van deze ingangstrap, direct aan de (zelfoscillerende) mengtrap.
Zelfs als de Q nog de 50 zou halen (wat ik betwijfel), mag je op 126.9 maar met 25 dB onderdrukking rekenen. Dat is zo goed als niets, en daarmee houd je de spiegels niet buiten de deur.

e: ↓ Er waren er inderdaad meer; ik heb alleen naar het schema van de laatste gekeken.

Omdat er in de lijst van de NVHR 17 verschillende radio's staan met dezelfde naam heb ik nog niet naar een schema gekeken.
Met de informatie die jij nu geeft moet de TS met de hinder "leren leven" of een betere radio kopen.

Op 10 mei 2016 14:04:09 schreef evdweele:
@kris van damme
Zoals ik in mijn eerste bericht al opmerkte;
bij een radio van de rommelmarkt eerst controleren of er niet aan de afregeling is geprutst of dat er iets defect is in het HF-ingangscircuit..

Ed, de simpelste manier om daar achter te komen is luisteren of de zwakkere zenders nog goed doorkomen, vandaar die vraag aan TS.

Een tuner van een concertboy is niet altijd makkelijk even te bereiken, laat staan controleren... tevens heeft TS niets met HF. we mogen het hem dus niet te moeilijk maken :-)

groeten

Kris

@MNM:Ik zie het,raar want meestal schrijf ik het wel goed.

Ik schreef al eerder dat de radio heel gevoelig is, dus geen ontregelde hf kringen.

Het is een Concert Boy 1100. Heeft iemand het schema?

Zou het volstaan om tussen antenne ingang en massa een serie LC kring te plaatsen? Ik heb tussen mijn vrienden wel mensen die me kunnen helpen met de praktijk.

EDIT// schema gevonden in de link.

als de ingang laagimpedant is kan een zuigkring (seriekring) wat soelaas brengen. Nog een voordeel: is zeer snel gebouwd en getest.

groeten

Kris

Kris, de ingang is een emittor met een transfo voor. Daarvoor is de antenneaansluiting voor 300 ohm.

Ik dacht dat je de "staafantenne" bedoelde waartussen je de zuigkring wou plaatsen naar de ground. Die ingang zou laagohmiger moeten zijn. Hoe laagomhiger, hoe beter en hoe scherper hij zal filteren.

Een zuigkring naar massa werkt beter bij hoogohmiger ingangen.
Voor een laagohmige ingang is het gemakkelijker een sperkring in serie met de signaalweg te zetten.

In de ingang van de radio zit trouwens toch nog wat extra selectiviteit: met geel gemerkt heb ik een seriekring die de hele FM-band doorlaat (en dus nog wat erbuiten ook).

Eventuele extra filtering kan het beste ook op deze plaats, omdat de ingangsimpedantie daar redelijk bekend is.

Je hebt echter nog kans dat de vliegtuigsignalen rechtstreeks door de plastic kast naar de print 'binnenwaaien', en dus geen last zouden hebben van extra filtering.
Maar dat is eenvoudig te testen: is de vliegtuigstoring er ook zonder aangesloten antenne, dus ook met de spriet verwijderd?

Op 10 mei 2016 21:25:19 schreef Frederick E. Terman:
Een zuigkring naar massa werkt beter bij hoogohmiger ingangen.
Voor een laagohmige ingang is het gemakkelijker een sperkring in serie met de signaalweg te zetten.

aha, ik redeneerde als volgt : een seriekring met hoge serieweerstand heeft een lage Q en dus breed doorlaatgebied.

en toch gaat het in dit geval omgekeerd?

groeten

Kris

Met een zuigkring probeer je het ongewenste signaal kort te sluiten.
Dat gaat beter naarmate het punt waarop je dat doet, hoogohmiger is.
Met een weerstand van 100 ohm kun je wel een CD-uitgang kortsluiten, maar geen lichtnetfase.

Voor sommige knutselaars zou het goed te doen zijn de 'gele' componenten even los te nemen, en er een parallelkring, afgestemd op de storende frequentie, mee in serie te zetten.

+---Lp---+ 
--Ls---Cs---+        +---  Ls, Cs: bestaand (FM-band); 
            +---Cp---+     Lp, Cp: nieuw    (Airband).

--
Intussen, als je bedoelde dat de zuigkring laagohmige componenten zou bevatten (kleine L en grote C), dan heb je gelijk dat dan de Q ervan hoger is.

Op 10 mei 2016 22:15:49 schreef Frederick E. Terman:
Met een zuigkring probeer je het ongewenste signaal kort te sluiten.
Dat gaat beter naarmate het punt waarop je dat doet, hoogohmiger is.
Met een weerstand van 100 ohm kun je wel een CD-uitgang kortsluiten, maar geen lichtnetfase.

.

uiteraard Fet, daar zit de gedachtekronkel niet. Zat te denken maakt de antenneweerstand deel uit van de zuigkring of niet. maar aangezien je op dat punt weer aftapt maakt het geen deel uit van de zuigkring en heeft het geen invloed op hoe de zuigkring zich gedraagt. En dan is hoger weerstand erboven idd beter.

groeten

Kris

Gezien de opbouw van deze 40 jaar oude ontvanger knalt die sterke zender gewoon door alles heen. Maar het kan nooit kwaad die tip van FET te proberen om de spriet los te gooien. Druktoetsen gingen al snel kraken. Mooie radio met een goed geluid, dat wel.