Geluidsversterking

Ik was bezig met een geluidschip voor mijn zoon:
http://www.budgetronics.eu/data/mediablocks/HK637%201%20t-m%205.pdf

Deze werkt helemaal prima in combinatie met een kleine speaker.

Nu kreeg ik het verzoek van een kennis om zo'n chip voor zijn oldtimer scooter te gebruiken (als geintje). Nu heb ik het probleem dat zo'n scooter nogal wat lawaai maakt, en de speaker er bovenuit moet komen. De scooter heeft een accuspanning van 6 volt (ipv de gebruikelijke 12 volt).

Ik ben zelf al uren bezig geweest met diverse transistors en op amp chips, maar zonder enig resultaat.

Op de geluidsuitgang van de chips staat bij het produceren van geluid een spanning van ca. 0,7Volt. Het lukte mij helaas niet om de stroom de meten. Zelfs op de laagste stand gaf de multimeter nog 0 aan.

Welke vorm van versterking kan ik hier het beste gebruiken transistor, op amp, of...?

Wie kan mijn een hint geven voor de juiste onderdelen?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het uitgangsvermogen is beperkt doordat de voedingsspanning beperkt is. Zelfs zonder verliezen over halfgeleiders mee te rekenen zul je bij de helft van de voedingsspanning (6V= ipv 12V=) slechts een kwart van het vermogen kunnen bereiken.

Tip1: gebruik dezelfde chip, die ken je al, maar zet er een extra vermogensversterker achter.

Tip2: voor de probleemstelling "batterijvoeding, veel herrie gewenst, geluidskwaliteit minder relevant" zag ik lang geleden in de Elektuur een schema van een balansversterker, in de trant van een buizeneindtrap, met als uitgangstrafo een netspanningstrafo. Zoiets zou moeten kunnen aangepast worden voor voeding met 6V= maar ik heb geen idee waar het schema nog te vinden zou zijn. Iemand?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het belangrijkste zit hem in de keuze van de luidspreker. Een PA hornspeaker heeft voor een beperkt frequentiegebied een enorm hoog rendement, en is daarbij geschikt voor de omstandigheden buiten. Kies er een van 4 Ohm. Meer vermogen is vanuit zo een lage spanning al snel veel lastiger.

Met een simpele TDA7052 op 6V denk ik dat dat al heel overtuigend kan zijn.

Bedankt voor de tips! Ik heb de tda even gegoogled en er kwamen gelijk al wat (voor mij) goed leesbare schakelingen naar voren.

Ook zal ik even kijken of ik het elektuur artikel ergens op kan snorren.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De suggestie van @Aart onderschrijf ik graag. Misschien zelfs twee zo'n hoorntoeters al dan niet met elks een eigen eindtrap? Als het echt véél herrie moet zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

je kan ook een boost converter icm bluetooth versterker gebruiken,dan is het meteen draadloos (kabeltjes raken alleen maar in de knoop) 2X50 Watt is een bak lawaai

Ik ga eerst voor een tda chip. Mocht het geluid nog niet hard genoeg zijn, dan is een boost converter een goede mogelijkheid. Thanks :-)

Eerst maar is het geluid aan de praat krijgen, maar bluetooth is natuurlijk wel een leuk idee.....

Edit: Bluetooth bordje even bekeken op Ebay. Ziet er wel erg goed uit hmmmmm.

[Bericht gewijzigd door rvd_72 op dinsdag 24 mei 2016 08:35:31 (15%)

Door wachttijden op onderdelen en tijdsgebrek heeft het projectje een tijdje stil gestaan. Gisteren en vandaag vol goede moed het project opgepakt, maar ik kom niet verder.

Het probleem: ik wil geluid uit een chip met verschillende geluidjes versterken. Het gaat om deze:
http://www.budgetronics.eu/data/mediablocks/HK637%201%20t-m%205.pdf

In de spec. sheet wordt gebruik gemaakt van een enkele NPN transistor. Door de transistor te variëren heb ik al een redelijk geluidsniveau gehaald, maar nog niet genoeg. De beste resultaten heb ik bereikt met een S8050 transistor (hoogste geluidsniveau, zonder vervorming). Als ik een redelijk grote losse speaker aansluit, zie je de speaker gedurende de afspeeltijd van het geluidje omhoog komen, maar het geluidsniveau blijft een beetje achter.

Versterking met een chip zoals de LM386 (ik heb verschillende geprobeerd), lukt van geen kant. Bij de LM386 is het geluid zacht en sterk vervormd. Bij een andere chip zoals de module PAM8403 krijg ik helemaal geen geluid.

Na een tijd op Google heb ik de volgende vraag:

Kan het zijn dat de chip een pwm signaal gebruikt, die voor versterking omgezet moet worden naar een analoog signaal?

Of doe ik simpelweg iets fout met de LM386? Was overigens volgens spec. sheet aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 8 juni 2016 23:14:18 (0%)

Arco

Special Member

Ik neem aan dat een LM386 gewoon moet werken. Ingang wel via een condensator gekoppeld?
De chip zal wel iets van ADPCM gebruiken om geheugen uit te sparen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco ik heb de lm386 volgens spec sheet aangesloten. Geprobeerd met en zonder condensator tussen 1 en 8.

http://www.hobby-hour.com/electronics/lm386-200.gif

Voor de condensators bij de speaker heb ik een 220uF elco en een 47nF keramische condensator gebruikt. Deze waarden wijken iets af van de spec sheet.

Geen condensator op de ingang. Wat is jouw advies over de waarde van deze condensator?

Met de informatie dat het zou moeten werken, ben ik verder aan de slag gegaan. Ik heb een 100nF op de input gezet, en het geluid wordt steeds beter.

Hier mijn bevindingen:
* de geluidskwaliteit is goed op een 6 Ohm losse speaker. Op een 4 Ohm speaker is het niet om aan te horen.
* zowel de geluidskwaliteit, als het geluidsniveau is lager dan versterking met een transistor (ook met een 10uF condensator tussen 1 en 8)
* ik zal vanavond eens kijken of een combinatie lm386 en transistor mogelijk is.

Arco

Special Member

Condensator aan ingang is noodzakelijk om de DC nivo's te scheiden. 100nF of 220nF zal wel voldoen.
Heb je al getest of de versterker zelf goed is? (door er een zwak audiosignaal op te zetten?)
Ook geen al te zware luidspreker nemen, daar is een LM386 niet voor gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 9 juni 2016 13:08:13 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco de 100nF condensator maakt een wereld van verschil. Nog bedankt voor de tip! Wel vreemd dat eea beter werkt op de "zware" speaker dan op de zwakke.

Arco

Special Member

De luidspreker moet wel een klankkast hebben, anders komt er bijna geen geluid uit, zeker niet uit een los klein speakertje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een klankkast zal zeker helpen. Dank je voor de tip.

Inmiddels is eindelijk mijn TDA7052 binnen (helaas verkeerd verpakt, waardoor de pootjes geheel verbogen zijn :-( )

1 tda is verloren gegaan. Gelukkig één kunnen redden. De TDA geeft tot nu toe het beste resultaat.