Hoi,
ik heb een probleem met mijn monitor ik woon namelijk dicht bij een hoogspannings mast en nu trilt mijn beeld van mijn monitor verschrikkelijk overdag heb ik er weinig last van maar zodra het donker word begint de ellende wat kan ik doen om er voor tezorgen dat ik zo min mogelijk last heb van die mast.??

bvd

Ik zelf zou denken aan metalen/aluminium platen, duurdere monitoren hebben die aan de binnenkant van de behuizing zitten. Of mischien een anders scherm nemen TFT oid.

De goedkoopste test is je monitor eens in een metalen kast plaatsen en kijken of het over is.

de monitor is het type lg f900p en die is aluminium behuist
maar ik zal morgen wel even proberen of ik wat kan maken van alu platen heb nog wel wat in de schuur.

Probeer (software matig dus) eens om de refresh-rate van je monitor te verhogen/verlagen, vaak helpt dit al. Anders idd goed afschemen met ijzeren platen (deze natuurlijk wel aan de gnd hangen, anders heeft het nog weinig nut denk ik)

Refresh lijkt me een goed begin. Goed kans dat je op 100 Hz zit, waardoor het heel gevoelig wordt voor 50- en 100 Hz velden.

Ehh, klinkt maybe bot, maare, ik zou verhuizen. Dit is geen geintje, maar wonen bij een hoogspanningsmast die zoveel invloed heeft KAN niet gezond zijn.

onderzoek heeft dit trouwens al jaren terug uitgewezen.

Hier heb ik dus af en toe ook last van. Het is niet altijd en de ene keer is het erger dan de ander. Ik heb der ongever 1 dag in de week last van. Alleen het vreemde is dat de andere monitoren en apparatuur der geen last van hebben. Ik denk gewoon dat hier iemand zit te zenden.
Dan trilt mijn beeld horizontaal, net zoals je je mobiel derbij houd.

Edit:
toenet ging die weer even...

mijn monitor draait op 85hz bij hogere resolutie vertraag ik het trillen alleen maar en word het scherp en dan weer onscherp etc. zoals ik nu lekker zit tetikken heb ik nerges last van het is net zoals Bhz-robert zegt het is de ene dag erger als de andere. ik zie dat mijn monitor aan de onderkant helemaal van alminium is mischien kan ik daar gewoon een aarde draad aan vast knopen en die gewoon op mijn aarde draad in de meterkast aansluiten.

nou weg gaan wel even vogelen

als ik me kamer ventilator aanzet, staat aan andere kant van de kamer(3 meter van me pc af) dan valt me HD telkes uit en gaat weer aan, alsk die ventilator uitzet hebk geen last:P

Experiment: wikkel eens een spoeltje van wat draad dat je toch niet gebruikt. Ga ermee onder een HV mast staan en meet hoeveel spanning je op het spoeltje hebt. Neem ook een tl buis mee, die licht op als je eronder staat.
Misschien kan je zo lekker illegaal een nachtlampje laten branden :P

Zo kun je zelfs volstrekt -legaal- nachtlampjes laten branden. Als je er dicht genoeg op woont heb je wel kans dat je zo'n ding aankrijgt, eventueel met een paar meter losse draad eraan ;)

De onderkant van mijn monitor is alminium en heb daar een aarde draad aan vast gemaakt en aan mijn pc en die draden komen uit in de meterkast op een aardblokje en nu lijkt het erop dat ik geen last heb
maar goed we wachten rustig af de avond is nog jong :P

Op 29 augustus 2004 01:03:05 schreef funzzy:
Hoi,
ik heb een probleem met mijn monitor ik woon namelijk dicht bij een hoogspannings mast en nu trilt mijn beeld van mijn monitor verschrikkelijk overdag heb ik er weinig last van maar zodra het donker word begint de ellende wat kan ik doen om er voor tezorgen dat ik zo min mogelijk last heb van die mast.??

Heb je niet toevallig een halogeen bureaulamp (met trafo) vlakbij je monitor staan? En dat het dus helemaal niet komt door de hoogspanningsmast.

Op 29 augustus 2004 20:10:32 schreef Marcel:
[...]

Heb je niet toevallig een halogeen bureaulamp (met trafo) vlakbij je monitor staan? En dat het dus helemaal niet komt door de hoogspanningsmast.

idd ik heb zoiets door mijn active pc boxjes
iets te dichtbij en mijn beeld begint te trillen

Heb ik ook, als ik mijn bureaulamp aanzet, maakt mijn wekkerradio lawaai(zoemt) en trilt het beeld van de wekkerradio.

Op 29 augustus 2004 11:11:55 schreef ledlover:
illegaal een nachtlampje laten branden :P

illegaal ???, wie gooit er hier zijn energie weg,
je mag toch een emmer buiten zetten om het op te vangen.

Een gloeilamp in de microgolfoven steken werkt ook :p

Op 29 augustus 2004 08:49:34 schreef High met henk:
onderzoek heeft dit trouwens al jaren terug uitgewezen.

Uhhh, nee hoor! Net als bij de GSM masten, er is nog niet bewezen dat niet-ioniserende straling schadelijk is voor de gezondheid

Ze doen wel onderzoek naar het thermisch effect hiervan

(info van grotendikken)

Op 30 augustus 2004 14:22:42 schreef Evil Aedolon:
[...]
Uhhh, nee hoor! Net als bij de GSM masten, er is nog niet bewezen dat niet-ioniserende straling schadelijk is voor de gezondheid

Ze doen wel onderzoek naar het thermisch effect hiervan

(info van grotendikken)

er is wel degelijk onderzoek geweest en het is inmiddels al bewezen dat hoogspannings masten straling afgeven die bij lange bloodstelling gevaarlijk kan zijn

Bron : Discovery Channel America

STRALING ? in de vorm van "Ioniserende straling" ? Welke straling is dat dan ? Waarom gaan we dan niet gewoon terug naar de oertijd of heel dikke 110VDC lijnen

De bron die grotendikken heeft is toch iets betrouwbaarder dan discover america

Ik hoorde het net toevallig bij "denk tijdens de lunch als henk" (ja dat is een spelletje op de radio, en ja van die henk komt ook mijn nick af)
enfin genoeg geluld nu over dat.

daar was een stelling dat mensen onder hoogspanningsmasten vaker kanker krijgen. Bleek dusniet waar er schijnt inderdaad miljoenen euro's aan onderzoeknaar geweest te zijn, maar ze hebben het nooit aan kunnen tonen. Heb ik me blijkbaar vergist. Ik dacht echt dat ik dit een aantal jaren terug gehoord had.

Het is idd een magnetische straling en geen ioniserende straling, maar bij een fysiotherapeut gebruiken ze ook magnetische strling om je beter te maken, maar bij overmatig gebruik kun je volgens mij er ook slechter van worden. Das zo'n beetje bij alles, overmatig eten, overmatig bewegen enz. enz. you name it en als het overmatig is is het per definitie bijna al slecht

voor de schadelijke effecten en toegestane limietwaarden wil ik graag verwijzen naar het ICNIRP.
Het probleem met die monitor is dat het elektromagnetische veld dat opgewekt wordt rond de kabels van de hoogspanningsmast interfereren met je monitor.
Hier is NIKS tegen te doen( afscherming van 50Hz magnetische velden vergt een behoorlijke dikke afscherming), behalve dan de afstand te vergroten.
Koop in dit geval gewoon een TFT monitor of ga verhuizen :-P

Op 30 augustus 2004 14:44:52 schreef High met henk:
maar bij een fysiotherapeut gebruiken ze ook magnetische strling om je beter te maken,

Ik neem aan dat je hiermee inductieverhitters bedoelt die werken op 27MHz.
De bedoeling hiervan is het weefsel van binnenuit te verwarmen, zodat de doorbloeding beter wordt.
Bij een betere doorbloeding van het weefsel kan het lichaam het weefsel beter onderhouden en herstellen.

hmm ik heb geen idee hoe het werkt, volgens mijn zus en haar baas met magnetische velden: maare HOE & WAT?? geen idee, dat moet je niet vragen aan een fysiotherapeut :)