Beste lezer.

Ik ben bezig met een bierlift project.

Als aansturing van de motor heb ik een frequentie regelaas, (Altivar 11) zo kan ik gemakkelijk de snelheden e.d. bepalen.

Momenteel heb ik hem zo ingesteld dat ik dmv 2 drukknoppen hem links of rechtsom kan laten draaien (Ingaan en uitgaan)

Nu wil ik die 2 drukknoppen vervangen door een klik aan klik uit systeem.

Op Aliexpress heb ik een remote relais gevonden.

Kan ik hem er zo tussen zetten? aangezien er natuurlijk wel een spanning word toegevoegt.

Dit apparaatje had ik gevonden.

http://nl.aliexpress.com/item/5V-DC-Universal-Remote-Control-Wireless-…

Om het even snel in jip en janneke taal uit teleggen wat ik nodig ben: Een draadloos systeem waarmee je dmv een afstandbediening aan de andere kan een verbinding kan maken en breken ( het drukknop effect)

[Bericht gewijzigd door Webstarr op (14%)]

Je Klik aan klik uit element moet een potentiaal vrij uitgangskontakt hebben (PVK) dan kun je die direkt op de plek van de huidige drukknoppen monteren.

Kan ik dat creeëren dmv weerstanden? Ik kan geen potentioeel vrije module vinden

De afstandbediening geeft als ik het goed lees, een uitgangsspanning van 0V of 5V met een max stroom van 10mA.
De Altivar heeft een schakelcontact nodig en er kan op de ingang 30V staan, dus veel te hoog voor de afstandbediening.
Er moet dus "iets" tussen.

Het kan heel eenvoudig met een transistor en een weerstand.
De Altivar heeft ook een 15V uitgang, hiermee kun je eventueel met een 7805 stabilisator de ontvanger voeden.

Het is niet echt moeilijk maar ik weet niet wat voor elektronica kennis je hebt maar ik wil als het nodig is een schema voor je tekenen en je verder op weg helpen.

Heb je de afstandbediening al in je bezit?

Bedankt voor je reactie!

Heb hem inderdaad nog niet binnen, als jij zegt dat het mogelijk is met dat setje dan bestel ik hem.

Kwa kennis van elektronica: met een goede uitleg kan ik alles wel klaarmaken. Ik vind het een prachtig vak dat fijne printplaat werk e.d. Dus vandaar dat ik ook met dit project ben begonnen. Een mooi leer procces

Heb hem inderdaad nog niet binnen

Je kunt ook een afstandbediening bestellen met 2 relais op de ontvanger.
Kun je rechtstreeks aansluiten!

Zoiets bijvoorbeeld.

Dat lijkt me dan het aller makkelijkst. De altivar heeft een 15v voeding aansluit punt zag ik, weerstand ertussen en hij heeft direct zijn 12voedinf, of zit ik verkeerd?

Ja, je zit verkeerd.

Een weerstand kan een lagere spanning maken, als je vantevoren precies weet hoeveel stroom je gaat gebruiken. Zo'n ding wat een relais aan of uit zet zal ZEKER niet een vantevoren te voorspellen stroom gebruiken....

Er is een makkelijk chipje, de 7812, die maakt van 15 of meer volt een nette 12V. Ideaal ding. De 7812 met een paar 100nF condensatoren en je hebt je 12V.

Of je bestelt ook een converter
Voor dat geld kun je zelf niet bouwen.

Vande week het project weer opgepakt, heb een afstand bediening die 2 relais schakelt, dus die kunnen nu ipv de drukknoppen hun dienst doen.

Ik heb er momenteel een losse 12v voeding aanhangen, en wil hem nu gaan voeden met de altivar dmv de LM7812, je had het over om een paar 100nf condensatoren toe te voegen.

Wat is de werking? En waar moeten ze tussen? Tussen de 15v lijn van de altivar of de 12v output die naar de ontvanger gaat?

Bierlift project?
Weet je, ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Behalve dan in een fabriek. Maar kan me niet voorstellen dat daar zo'n hobby-knutsel aan mag komen. Het zal dan wel iets thuis zijn.. maar daar kan ik me die freq-drive weer niet plaatsen.
Dus, mijn vraag is: Hoe ziet dat eruit.. een bierlift project?

TonHek

trim.0F724CD4-ACD7-4479-8D34-2DA32A499B02.MOV

Hierbij n filmpje, Rechtsboven in de hoek gebeurd t

[Bericht gewijzigd door Webstarr op (12%)]

Afijn, heb ik filmpje 4 keer bekeken, terwijl ik naar de lucht rechtsboven zat te kijken. Het gebeuren is dus bij rechter hoek van het het terras....
Zoiets verwacht je in een studentenhuis o.i.d (wel even afstemmen met je beneden buurman). Wel apart vind ik :-)
Ik hoop dat je alles goed waterdicht hebt gemaakt, en op een aardlek hebt aangesloten.
En dan hebben we nu natuurlijk de foto's nodig van je huidige kastje met knoppen en de freq. regelaar. En of je het ook schematisch kan optekenen hoe het één en ander nu zit.

TonHek

Ik heb het filpje ook bekeken... meerdere veel meerdere keren...

Zal aan de kleur van men lokken liggen, maar ik zie de clou? niet

Mvg,

Eleen

Ik zie een paar bemodderde bakstenen een decimeter omhoog komen en weer terugzakken. (Zeker net een tsunami voorbij gekomen)
Maar wat het nut daarvan is en wat het met bier te maken heeft is volstrekt onduidelijk.

Ik heb een ABB(Automatische Bier Brenger), die luistert naar de naam Echtgenote :)

.

[Bericht gewijzigd door mel op (100%)]

Ik dacht dat t lampje wel moest gaan branden na t filmpje...

Dat gedeelte wat in de grond zit, zitten plateaus in, die stapel je vol met bier. Vervolgens laat je t apparaat weer in de grond zakken, de stenen liggen er boven op zodat het net lijkt alsof er niks onder zit. Bemoderde klinkers? Zeker geen ervaring jn bestrating maar dit heten gebakken klinkers,
Mooie reacties op verjaardagen ;)
Vervolgens pak ik het regel kastje erbij en kan ik het gebeuren weer uit de grond toveren.

Kwa waterdichtheid maak je maar geen zorgen, komt geen drup waterbij, en òòk grondwater maakt geen kans.

Het filmpje was nog een soort van prototype, heb nu een constructie die uiteindeijk een meter boven de grond uitsteekt, hoef je ook niet te bukken ;)

Tja, dan maakte ik het echt af. Geen AB, maar ik verwacht dat je wel een smartphone hebt, die kan ook als bediening gebruikt worden ;)

VB. http://www.instructables.com/id/WiFi-Internet-Controlled-Relays-using-…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (25%)]

Bliksem dat in natuurlijk nog veel mooier!

Van waar ben je ? hier zijn zaterdag daar wel spulletjes en suport te halen; Lichtmis https://www.circuitsonline.net/forum/view/133699

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (23%)]

Op 22 september 2016 09:32:54 schreef Webstarr:
Dat gedeelte wat in de grond zit, zitten plateaus in, die stapel je vol met bier. Vervolgens laat je t apparaat weer in de grond zakken, de stenen liggen er boven op zodat het net lijkt alsof er niks onder zit.

Heb je wel eens gevoeld hoe warm bakstenen worden als de zon erop schijnt en het buiten >30°C is?

Als ik een enkele keer bier drink dan toch liever uit de koelkast.

Soms is het de lol van een project, om dat het kan. de oppervlakte zal heet worden, maar de onderkant van de steen niet.

Deze module zou je kunnen gebruiken:
https://nl.aliexpress.com/item/ESP8266-5V-WiFi-relay-module-Things-sma…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (46%)]

Op 22 september 2016 10:06:57 schreef evdweele:
[...]Heb je wel eens gevoeld hoe warm bakstenen worden als de zon erop schijnt en het buiten >30°C is?

Als ik een enkele keer bier drink dan toch liever uit de koelkast.

Vandaar dat ik hem diep de grond in heb, En inderdaad het gaat om de lol van t project

Zaterdag inderdaad aanwezig bij lichtmis,