[attachment=1]

Twee spelers met hetzelfde probleem, van de cd unit is de aandrijving kapot, doordat er twee tandwieltjes kapot zijn gegaan. Het gaat om type units uit een AK701/40 met WT010475B en CDC 552/20 met unit nr WT 011503b

HEt gaat om een donker tandwieltje van ongeveer 1 cm breed en een klein aandrijftandwielteje op dezelfde as die de aandrijving naar de aslens verzorgt. Weet iemand of deze tandwieltjes los leverbaar zijn en vervangbaar ?

dat zijn spelers uit ~1990 daar zul je origineel niks meer van vinden als sparepart. sowiso waren de lasers apart en het loopwerk vaker als 1 groter geheel in de service.

die lichtbruine tandwielen zijn een bekend probleem, zitten veelal nog in cassettedecks uit de 80's van philips. die dingen als ze nog goed zijn, gaan ineens na 1x opwarmen problemen geven ( leuk als je 2e hands een oud apparaat koopt en vlug test op locatie ). tanden worden ineens eraf geveegd als die warm worden. probleem met de weekmakers in het plastic. er zijn bij mijn weten geen vervangers voor, tenzij iets wat past op die plek uit een ander apparaat.

oa conrad heeft diverse losse tandwielen voor modelbouw, daar kun je met de maten van het oude tandwiel eens kijken voor een passende vervanger..

[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]

Jammer, want ik heb er dus twee...;( HAd ik nu maar een 3d printertje

er was een extra reden om in loopwerken 1 zo'n tandwiel gebruiken op bepaalde plekken. deze tandwielen waren erg zacht, en gaven dus geen bijgeluiden als deze draaien. ik heb in een cassettedeck eens zo'n tandwiel met wat huisvlijt uit een gewoon plastic tandwiel gemaakt, maar dat was goed te horen met spelen..

je kunt ook op marktplaats kijken voor een cd speler, staan er zat op..

Ga eens kijken bij oude cdrom en cd/rw spelers voor pc's van philips... die units zijn misschien wel meer gemaakt dan alleen voor die cd wisslaars..zie trouwens dat er wel setjes tandwielen te bestellen zijn op aliexpress en ebay...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (22%)]

een cdrom in een pc van 1990? ben bang dat je daar weinig in zult vinden. het loopwerk van een audio speler was erg groot voor een 5,25 drive van een pc. en er waren er toen nog geen dacht ik. toen was de 1,44 diskette nog de standaard..

je hebt meer kans op een andere wisselaar van die tijd. een erres of aristona bijv, kwamen uit dezelfde fabrieken.

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]

WT... is trouwens geen unitnummer, alleen maar een fabrieksaanduiding (Wenen) / datum of serienummer.

Testman geeft een prima uitleg over het hoe en waarom van die tandwieltjes.

CDROM-spelers bestonden vanaf 1985 dus alles kan maar ik verwacht geen passende tandwieltjes.

Uit de sloop zijn ze gaar of gaar aan het worden. Je zou eens op mfbfreaks.com kunnen lezen in het gloeiendegeletandwielenpesttopic, daar zijn ook mensen bezig met gieten en printen van cassettedecktandwieltjes.

Aan de andere kant is dit misschien een toepassing waar een hardplastic wieltje niet echt kwaad kan, dat maakt het wel makkelijker te vinden.

Ik zie dat er veel setjes tandwielen, soms wel 75 stuks voor robotica worden aangeboden....op Ebay enzo, voor bijna niks paar euro. De asjes zijn 1,5 en 2 mm alleen is de tanding anders...

Is het een enkel of een dubbel tandwiel? En hoeveel tandjes zitten er exact op. En wat is de exacte diameter? (2x indien dubbel).

De module is dat uit te rekenen. En daar zal op gezocht moeten worden om iets te vinden.
Ik heb hier ook nog wel de nodige zooi liggen maar zonder de tandwiel gegevens kun je niks.

Het zijn twee enkele tandwielen de kleine wit met 14 tanden heb ik echt nodig om een speler weer goed te krijden, de diametervan het asgat daarvan is dus 2 mm (van de as dus heb begrepen dat het gat dan 1,9 moet zijn om m goed te laten klemmen, maarrr er zit een gleufje in de as dus het gat kan ook nog kleiner zijn... het was ook een zacht tandwiel volgens mij...rood maar ook totaal vergaan bij beide spelers door de weekmakers dus in het plastic en de verraderlijke smeerpasta..). De totale diameter is klein van het tandwiel en weet ik dus helaas niet maar het is dus een klein aandrijftandwiel, die andere zachte rode heb ik nog goed van de andere speler. Zie ook de foto waar op de as van het rode zachte tandwiel dus de overbrenging moet komen naar de as van de laserlens.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (31%)]

je kunt niet een kleine snaaroverbrenging proberen?

Als je van beide nog een goed exemplaar hebt, kun je proberen er een siliconenmal van te maken en daar een nieuwe in te gieten.
Wordt vaak met onderdelen gedaan, maar een tandwiel is lastig omdat de as exact recht moet zitten, anders gaat de boel wiebelen...

Op mfbfreaks.com is ook een CAD-tekenaar actief, dat is de enige remedie als je geen intact voorbeeld hebt. Er wordt daar geexperimenteerd met gieten en printen. Frezen ben ik er nog niet tegengekomen.

Ik heb een paar wisselaars in de grote stapel staan, ik kan (tegen de tijd dat ik die afgegraven heb) eens kijken of daar dezelfde tandwielen inzitten. Ik zal ze in elk geval niet aanzetten voordat ik gekeken heb.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (71%)]