Hallo,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in assembler met PIC 16F628A.
Nu kwam ik het volgende tegen:

Input RA1 (pin17)
Instelpot van 50k
Condensator van 100nF aan massa.
Zie ook de bijlage.

Is er iemand die mij vertellen kan hoe deze ingang met RC functioneert?
Ik begrijp dat de c geladen wordt, maar hoe en wat voor nivo krijgt de ingang dan?

Bedankt vast voor de uitleg.

Ze zullen dan de pin eerst wel op "digital out" zetten en er een '1' naartoe schrijven. Daarna maak je er een analoge input van zodat je het ontladen van de C kunt meten. Maar waarom dat zou moeten... geen idee.

Daar staat alles goed uitgelegd in de beginnerscursus deel5.

Waar heb je dit schema gevonden? Het ziet er onorthodox uit. Er kan wel een programma draaien die pin 17 bestuurt. Daarom kan ik er niks over zeggen.

Eerst C laden door uitgang hoog te maken, daarna door timer mee te laten lopen C beginnen te ontladen, op gegeven moment klapt bit analog comparator om (pollen). Instelling potmeter zorgt voor ontlaadsnelheid. Daaruit rolt een 8-bit (of minder of meer) waarde.
Lijkt sterk op hoe een NE555 werkt. Met die waarde kun je bijv. pulsbreedte PWM regelen.

Op 19 juni 2016 16:18:26 schreef RES:
Eerst C laden... waarde.

En waarom zou je die hele procedure niet gewoon in software maken?

Bedankt voor alle antwoorden.

Op 19 juni 2016 16:18:26 schreef RES:
Eerst C laden door uitgang hoog te maken, daarna door timer mee te laten lopen C beginnen te ontladen, op gegeven moment klapt bit analog comparator om (pollen). Instelling potmeter zorgt voor ontlaadsnelheid. Daaruit rolt een 8-bit (of minder of meer) waarde.
Lijkt sterk op hoe een NE555 werkt. Met die waarde kun je bijv. pulsbreedte PWM regelen.

Ik denk dat het in de software gedaan wordt. Het heeft te maken dat je de tijd kan instellen tussen uitgangen die hoog worden bij een start op Ra1 (logische 0) en daarna weer laag worden wanneer Ra1 weer hoog wordt(logische 1).

Zoiets kon ik eruit opmaken.

Dat had ik je in post 2 al verteld. Maar waarom? Wat is het nut?

[Bericht gewijzigd door flipflop op (47%)]

pinn 17 is RA0 niet 1

Dit kan je gebruiken als je geen analoog in hebt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (56%)]

Het nut zou moeten zijn dat je de snelheid tussen het random inschakelen van de output en het weer uitschakelen van de output (ook random) zou kunnen instellen met de potmeter.

Was gewoon nieuwsgierig hoe je zoiets afvangt in een PIC.

Op 19 juni 2016 16:49:02 schreef Shiptronic:
pinn 17 is RA0 niet 1

Dit kan je gebruiken als je geen analoog in hebt.

Ok, thanks.
Je hebt gelijk pin 17 is RA0

Device 16F628A
Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF, CP_OFF
All_Digital TRUE
Xtal = 4

Dim tijd As Word
Dim s As Byte

Clear

PORTA = %00000000
PORTB = %00000000
TRISB = %00000000
TRISA = %11111111

test:

s = Pot PORTA.0, 255
tijd = (s*2)+20

PORTB = %00000001
DelayMS tijd
PORTB = %00000000
DelayMS tijd

GoTo test

End

Hier heb je een voorbeeld.

Hoi Willie

Bedankt voor de code, ga het eens uitproberen.

Mvg

't is leuk dat het kan, maar is in de praktijk niet zinvol. Een moderne pin-compatible vervanger (16F1826) met A/D (en nog veel meer) is ook nog een stuk goedkoper...