Hoeveel betalen voor gerestaureerde antieke radio

Het is al weer heel lang geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik zit hier met een antiek radio die ik al jaren heb, alleen met aux kabel doet ie wat maar verder niks.

ik ga hier niet aan beginnen dat te restaureren dus ik wil een kopen die al gemaakt is, dus met moderne elcos enzo.
hoeveel euro i dit? en waar kan je dit kopen?

eentje van dit soort model vind ik het mooist. die platte vind ik best wel lelijk net als die heel oude dingen enzo.
http://i.imgur.com/47Pt0m3.jpg

De radio op je foto is niet antiek, da's een gangbaar laat jaren '50 Philips toestel.

Meestal reken ik 20 euro voor een 'blinde' condensatorrevisie als er geen andere problemen zijn. Daarbij nog de waarde van de radio zelf (max 30 euro voor het model in je foto). Dan kom je rond de 50 euro uit.

Een en ander hangt een beetje van de restaurateur af. Henk van 't Kruis is een fantastische restaurateur en doet voor zover ik weet zowel optisch als elektronisch werk. Echt vakwerk en daar hoort ook een prijskaartje bij.

Waar te kopen? Plaats eens een gevraagd advertentie op www.gloeidraad.nl en www.buizenradioclub.nl met je wensen en je budget. Radio's zijn in overvloed te krijgen en voor 50 euro kom je héél ver met jaren 50 toestellen.

Daarnaast heb je ieder jaar in Emmen de Techno Nostalgica beurs waar je enorm veel kunt vinden.

Wat voor radio heb je nu? Misschien kan inruil interessant zijn.

Het is een b5x72a

Dat is fijn om te weten.
ik heb vroeger toen ik een kleine jongentje was deze gekocht en eerder nog een andere. maar restaureren is er nooit van gekomen. goedkoop was het maar dat word dan wel duur koop

Dus ik wil gewoon een keer meer uitgeven voor een goed werkende radio die dan ook weer veilig kan werken.

deze radio doet alleen via aux met een beetje dof geluid. verder is alleen de fm draad/touw aanwezig en er is aan een kant een gat in geboord.
verder 100% origineel.

https://www.youtube.com/watch?v=KtWZP2294zQ

inruilen zou mooi zijn. ik wil er het liefst minder dan 100 euro aan uitgeven.

EDIT: de radio moet wel fm hebben en het liefst volledig berijk van
88-108

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (41%)]

het zal toch maar voor minder als 10 jaar zijn nog, FM gaat eruit en wordt dab+. tegen die tijd weer alleen op aux bruikbaar :)

zal wel meevallen denk ik. was het vroeger niet zo dat analoog er ook uit zou gaan maar dat ik nu nog altijd analoog kan kijken?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (47%)]

Huh... heb jij nog een antenne op het dak, en dan straalverbinding naar... ja, naar wat?

TonHek
Ohh, via de kabel.

Jammer dat die radio zo mishandeld is...
Anders zou hij nog wel te repareren zijn. (nu mankeert er mechanisch al zoveel aan dat reparatie een grote en duurdere klus zou worden...)

Op 28 juni 2016 15:50:34 schreef testman:
het zal toch maar voor minder als 10 jaar zijn nog, FM gaat eruit en wordt dab+. tegen die tijd weer alleen op aux bruikbaar :)

offtopic;
Ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat de FM nog wel even aan blijft staan.
FM is wel EOL, maar DAB+ gaat het zeker niet worden.

Ontopic;
de reparatie van deze radio's is al snel te duur helaas. Voor de waarde in € hoef je het niet te doen, hooguit vanwege sentimentele redenen.

Ja die radio maakt mij eigelijk niet zo veel uit. ik wil gewoon een goeie werkende hebben.
als ik er nog wat geld voor kan krijgen of inruil is dat wel fijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]

Misschien dat je er op MP nog 10 euro voor krijgt of zo (voor iemand die een donor radio nodig heeft). Als je de buizen los verkoopt kon dat wel eens meer opleveren... :)

Ik heb een tijdje terug twee grote oude B&O boxen een half jaar lang op MP gehad voor 25 euro, bijna geen enkele respons.
Vervolgens de woofers en tweeters eruit gesloopt en die op MP gezet, en die waren (voor het dubbele bedrag) binnen een paar dagen verkocht...

Op 28 juni 2016 15:45:10 schreef 1marcelfilms:de radio moet wel fm hebben en het liefst volledig berijk van
88-108

Dat kan wel eens lastig worden, volgens mij gingen ze vroeger niet verder dan 104MHz.

De B5X72a gaat van 87.5 tot 100MHz. (hoewel er voor export soms afwijkende versies waren)

Nou vrienden ik zal een account maken op de genoemde forums.

gloeidraad forum heeft wel een aparte layout vind ik maar het is wel interessant. in de regels staat wel iets van dat het veilen niet is toegestaan? ik snap dit niet precies????

Op 28 juni 2016 18:01:29 schreef Arco:
De B5X72a gaat van 87.5 tot 100MHz. (hoewel er voor export soms afwijkende versies waren)

het is niet enorm belangerijk dit. het zou wel fijn zijn.
verder ook AM en korte golf zou ook wel leuk zijn. \

ik wou altijd al een radio repareren maar bij deze die ik heb zitten de onderdelen wel heel krap op elkaar.

Electrisch repareren zal nog wel te doen zijn, om hem mechanisch weer in 'huiskamerstaat' te brengen is een stuk meer werk... ;)

Met "veilen" bedoelt men daar dat loven en bieden op een aangeboden item niet is toegestaan.
De verkoper stelt een prijs vast waarvoor het artikel wordt verkocht.
(Wat er achterlangs via e-mail gebeurt kan niemand natuurlijk controleren...)

ik wou altijd al een radio repareren maar bij deze die ik heb zitten de onderdelen wel heel krap op elkaar.

Dan heb je nu een mooi oefenproject.
In modernere radio's zitten de componenten nog véél dichter op elkaar dan in deze oude.
En in de staat waarin hij verkeert is hij toch niets waard, dus leef je uit :-)

Wat je met die radio ook kunt doen, is naar een reparatiedag van de NVHR gaan. Dan kan je er met je neus bovenopzitten en dus bijleren als je toestel, waar niet eens heel veel aan zal mankeren, wordt gerepareerd. Arbeidsloon wordt niet in rekening gebracht, onderdelen geloof ik wel. Reken op een paar condensatoren en misschien wat slechte schakelcontacten. Buizen zelf (in dit toestel zitten geen echt bijzondere trouwens, dus meer los opbrengen dan het toestel zelf zal wel niet) gaan meestal veel langer mee dan je op het eerste gezicht zou denken. Met een beetje geluk zitten er in dit model al veel mosterdcondensatoren (MKT, polyester) die practisch niet stukgaan, wat het totaal aantal onderdelen dat gemiddeld bij een succesvolle reparatie vervangen moet worden, al fors reduceert.

Ik heb net even op internet gezocht en je ziet op zon foto alleen maar oude mensen ik weet niet of ik mij daar wel op mijn gemak bij voel haha snap je :#

mosterdcondensatoren zijn dat deze? http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=18868&t=1
Die zitten er niet in, alleen maar van die zwarte teer potten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]

Dan is het wat meer werk, want er zijn altijd wel een paar teerknollen die je zonder meer moet vervangen en nog een paar die ook niet al te best meer zijn. Mosterdcondensatoren zijn inderdaad de types op de foto die je linkt, hoewel ze in de begintijd (rond het bouwjaar van je toestel, vandaar dat ik hoopte dat ze daar al in zouden zitten) ook groen konden zijn inplaats van mosterdkleurig.

De NVHR heeft overigens minstens aan handvol enthousiaste jeugdleden. Of die ook op de reparatiedagen komen, weet ik niet maar op de beurzen zie je ze wel lopen en spreek ik ze zo nu en dan (ik zit zelf kwa leeftijd tussen jeugd en gemiddeld in, veel leden rond mijn leeftijd zouden ook wel reparatiewerk willen doen op zulke dagen maar hebben het te druk met hun dagelijkse baan). Ook zijn de bezoekers van de reparatiedagen waarschijnlijk gemiddeld ook wel jonger dan de reparateurs. Voordeel van oudere mensen is dat ze er vaak minder een haastklus van maken en dat je van ernaast zitten juist meer kunt leren dan van een jonger iemand.

Nog een voordeel: als je jong bent wordt je er meestal des te hartelijker om ontvangen. Je komt mensen tegen die net dat dingetje extra voor je doen. Juist omdat de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Zondag 28 augustus is er weer een NVHR reparatie- en taxatiedag in Driebergen, en op zaterdag 17 september een normale beursdag.
http://www.nvhr.nl/frameset.htm?&ContentFrame zie de Agenda.

Op 1 juli 2016 19:19:31 schreef Henry S.:
Zondag 28 augustus is er weer een NVHR reparatie- en taxatiedag in Driebergen, en op zaterdag 17 september een normale beursdag.
http://www.nvhr.nl/frameset.htm?&ContentFrame zie de Agenda.

\

Ik zal er misschien wel zijn. ik heb al wel ge oevend met deze radio
ondanks dat ik een andere heb gekocht een hele mooie.

Alleen nog een probleem met de FM maar dat is waarschijnlijk gerelateerd aan dit http://www.circuitsonline.net/forum/view/107794