Fasekabel detecteren met een stroomtang?

Hallo,

ik heb een Smappee gekocht (energiemonitor om via app je ganse stroomverbruik in kaart te brengen) en moet eerst 1 of 3 klemmen plaatsen op het apparaat (afhankelijk als je 1 of 3 fasenetwerk hebt).
Over de kabelleiding van de zonnepanelen (eigenlijk de omvormer)die in je zekeringkast toekomt moet er ook 1 klem komen, dus komt het bij mij neer op 4 klemmen (ik vermoed dat ik 3 fasenetwerk heb). De klemmen moeten op de fase komen, volgens de handleiding op bruin, zwart en grijze kleur. Er staat bij: Zeker niet de blauwe (nulleider) of de aarding.

Nu heb ik enkele problemen:
1) het is/was al een heel oude zekeringkast waarvan ik vermoed dat de kleuren die toekomen niet conform de huidige kleurcodering is (ik kan het niet zien omdat de zekeringkast vlak tegen de meterkast staat en kabels zitten in een grote koker).
Omdat je de zekeringen er kan uit trekken en vooral omdat er een keuring nodig was na het installeren vd zonnepanelen is er een nieuwe moderne zekeringkast geplaatst (erboven). Alle kabels voor de diverse zekeringen werden met kabels doorgelust naar de nieuwe kast, maar probleem is dat voor de fases alles in een dikke bruine kabel is doorgelust. Ik kan dus niet op kleur voortgaan (alles bruin). Wat ik dus zie is: 6 bruine kabels en 1 aardingskabel die naar de nieuwe zekeringkast lopen. Ik vraag me nu af: wat kunnen ze zijn? Omdat het 6 kabels zijn mag ik dus (veronderstel ik) concluderen dat ik zeker 3 fasen heb. Daarnaast een nulleider, is samen 4. Wat kunnen de 2 andere kabels zijn?

2) Belangrijkste vraag eigenlijk: hoe kan ik meten welke de fasen zijn. Kan ik dat met een stroomtang meten?

Mvg,
Peter.

Filmpje over Smappee (monitor je elektriciteitsverbruik, zonnepanelen, water en gas):
https://www.youtube.com/watch?v=Q4FHDWr00xk
Of: http://www.smappee.com/be_nl/energiemonitor

Jinny

Golden Member

Foto, mijn glazen bol is ter reparatie, en mijn kristallen bol is gestolen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een paar foto's van de situatie zegt meer dan 1000 woorden. Het kunnen ook 6 groepen zijn van dezelfde fase. Een bruine nulleider lijkt me geknoei van de bovenste plank.

En gewoon proberen? De groep met 2 zolderlampjes is misschien geen smappee waardig en de wasdroger is zo gevonden, lijkt me.

'k Weet niet als je veel aan de foto zal hebben, maar hier is ie.
Onderaan zie je een stuk van de oude zekeringkast (die dichtgemaakt is). De grijze kabels links zijn de doorlussing van alle zekeringen naar de nieuwe kast die boven de oude staat (net niet in beeld).
http://www.on5us.be/images/kabels.jpg

Jinny

Golden Member

Goed, ongelovelijke prutsers dus, en -dit- wordt in Belgïe goedgekeurd?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een paar foto's meer kost niets extra hier ;) Type aardlek, meter, hoofdschakelaar, dat zegt iets over 3 fase of niet.

Trouwens.. smappee: €620 voor gas+elektra+solar monitoring? Dat is pittig!

Ik heb een simpele spanningstester met LCD schermpje en die geeft een aardige indicatie in welke draad prik zit (fase) en in welke niet, gewoon door de tip tegen de isolatie te houden.

zoiets: https://www.abc-led.nl/webshop/led-controllers-aansturing--connectors/…

Maar dan ben je er nog niet, geloof ik.

K7Jz,
ik ben van plan om de nieuwe kast te openen en er een foto van te nemen maar zie dat vanavond niet meer zitten. Morgen komen de foto's.

Weet niet hoe je aan het bedrag van 620 euro komt maar ik heb beslist zoveel niet betaald.

mvdk

Golden Member

Fasen uitmeten doe je met een voltmeter, niet met een stroomtang.
Omdat met een multimeter op je fasedraden meten eigenlijk een beetje gevaarlijk is, gebruiken vakmensen (als ze verstandig bezig zijn) een tweepolige spanningstester. Maar alla, koop bij de hardewarenwinkel een multimeter, de kosten daarvan vallen in het niet bij de kosten van dat besparingstoestel. Stel het ding in op een spanningsbereik van 500V, overtuig je ervan dat ie niet als ohmmeter of amperemeter staat geschakeld, want dan heb je bij het aanraken van de spanningvoerende delen onmiddellijk directe uitlezing (display in je voorhoofd gebrand). Meet dan de fasedraden, onderling, en ten opzichte van nul en aarde. Alleen als je 3 keer 400Volt kan meten tussen drie draden, heb je vermoedelijk een driefasenaansluiting.

Edit: K7Jz heeft de prijzen van alle drie de apparaatjes, dus voor alle producten, bij elkaar geteld. Dan kom je op 617 euro.
http://www.smappee.com/be_nl/eshop/monitors.html

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 26 juli 2016 22:59:52 (10%)

korte bruine geleiders valt nog mee, kwam laatst een krachtstroom gevoedde ymvk 7g2,5 tegen waar alle aders zwart waren, opgelast naar een 16mm2 kabel. kabel ging 50 meter verder het dak op waar een grote gasheater mee gevoed werd..

evengoed ziet er dit niet erg netjes uit, losse aders van de ene naar de andere kast

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Heel waarschijnlijk gaat het hier over een oud krachtnet met 230V over de fases en dus zonder neuter. Bij een 380-400V krachtnet is de neuter altijd blauw, hoe oud die ook mag zijn.
Je zal dus telkens 2 draden door elk meetblokje moeten halen, maar let wel dat het per blokje de geleiders zijn die in de oude doos gelikt zijn, dus telkens dezelfde fase samen erdoor. In de software van dat speeltje zal wel aangegeven moeten worden over welke fasespanning het gaat. Dat ding meet niet eens de spanning en waarschijnlijk ook niet de cosF. Het meetresultaat zal dan ook bedenkelijk zijn.

Meet een voor een de spanning tussen die 6 draden. Tussen 4 draden zal je 400 of 230V meten, tussen 2 nul volt. Dat is een paar. Zoek wel eerst uit of dit een 3x230V net is (In Limburg bestaan geen 3x230V netten).

Op 26 juli 2016 23:05:39 schreef jerome:
Dat ding meet niet eens de spanning en waarschijnlijk ook niet de cosF. Het meetresultaat zal dan ook bedenkelijk zijn.

Toestel meet spanning via de netstekker, is niet erg nauwkeurig (fasen kunnen onderling een andere spanning hebben), maar als speeltie OK. Meet ook arbeidsfactor (tenminste volgens fabrikant) niet alleen cos φ. Klopt ook wel denk ik, toestel meldt namelijk de polariteit van de netstekker.

Flukso, een veelgebruikte concurrent in Belgie, meet inderdaad enkel VA, zelfs niet eens de spanning. Die is gewoon een constante. Toestel heeft ook niet de bedoeling om nauwkeurig verbruik te meten, eerder een gedragswijzing te veroorzaken.

Op 26 juli 2016 22:28:05 schreef Jinny:
Goed, ongelovelijke prutsers dus, en -dit- wordt in Belgïe goedgekeurd?

Estethiek maakt geen deel uit van een AREI-keuring, is ook geen veiligheidsfactor. 3 bruine draden? Vermoedelijk een 3x230V net. Zitten wel niet in een buis en m.i. is dat een ernstige inbreuk.

Ziehier de foto's van de (nieuwe) zekeringkast.
Ik veronderstel dat ik 3 fasenetwerk heb en dat de aanduiding ervan op foto3 juist is?
Kan je aan de hand van de foto en hoe ze verbonden zijn met de differentieelschakelaar de 3 andere bepalen? Of moet je ze uitmeten om zeker te zijn?
Foto1:
http://on5us.be/images/z1.jpg

Foto2:
http://on5us.be/images/z2.jpg

Foto3:
http://on5us.be/images/z3.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 juli 2016 23:05:39 schreef jerome:
Bij een 380-400V krachtnet is de neuter altijd blauw, hoe oud die ook mag zijn.

Toch oppassen in Nederland: tot 1970 was de nul ('neuter') rood. Blauw werd in driefasensystemen gebruikt voor L3; fase dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 juli 2016 10:59:50 schreef peter_b:

Foto3:
http://on5us.be/images/z3.jpg

links komen de 3fases binnen op de differentiaal schakelaar. onderaan gaan deze verder in die witte rail naar alle zekeringen (bij de zekeringen vertrek je bovenaan weer naar de verbruikers).

de rechtse bruine kabels die jij "3phases" gelabeld hebt, gaat ook richting verbruikers volgens mij.

ik zie nergens een neuter, dus verdenk een oud 3x230V net

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als die installatie gekeurd is zou daar een eendraadsschema van moeten bestaan. Is normaal voldoende om de juiste draden te vinden. Is inderdaad 3x230V. Moet je softwarematig instellen in het toestel. Oudere FW versions hebben een bug voor dit type net. Neem aan dat je dit heel recent hebt aangekocht.

PS. Niet relevant. Foto is niet helemaal duidelijk maar deze 6 "bruine, blote" draden zou in de regio waar ik woon zo goed als zeker afgekeurd worden.

Jinny

Golden Member

Vaag dat er allemaal C in zit, verwacht ik in een huisinstallatie niet...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 27 juli 2016 12:26:31 schreef Jinny:
Vaag dat er allemaal C in zit, verwacht ik in een huisinstallatie niet...

Jij hebt het blijkbaar niet zo op Belgische regels :) Nochtans niets verkeerd met die C-automaten, zelfs nog heel dure Teco's

Op 27 juli 2016 12:09:54 schreef New Beetle:
Moet je softwarematig instellen in het toestel. Oudere FW versions hebben een bug voor dit type net. Neem aan dat je dit heel recent hebt aangekocht.

FW-versions en recent toestel, bedoel je daar die Smappee mee?
Smappee is vorige week aangekocht. Art. dat erop vermeld staat: 'monitor-e2' Er staat geen versie bij.

Op 27 juli 2016 12:41:52 schreef peter_b:
[...]

FW-versions en recent toestel, bedoel je daar die Smappee mee?
Smappee is vorige week aangekocht. Art. dat erop vermeld staat: 'monitor-e2' Er staat geen versie bij.

Ja, recent toestel is geen probleem.

Op 27 juli 2016 12:26:31 schreef Jinny:
Vaag dat er allemaal C in zit, verwacht ik in een huisinstallatie niet...

C mag ook gewoon in NL. Zelfs D mag.

Opgeruimd, wat is dat?

Erg simpel, er staat 3x230V, dus elke ader is een fase, er is geen neuter doorgevoerd in de kast.

Ik heb alle 6 dikke bruine kabels uitgemeten tov elkaar en tov massa.
Tov elkaar staat er telkens 230V behalve 0V op de plaatsen die ik in de foto hieronder heb geplaatst.

Tov de massa meet ik op alle 6 de kabels 130V.

Welke moet ik nu als de fasekabels beschouwen? Deze op de differentieelschakelaar (kabel 1,2 en 3) of deze op de blok ernaast (kabel 4,5 en 6)?

Foto:
http://on5us.be/images/0V.jpg

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op foto 2 zie ik onderaan de aarde aansluiting.
Dat moet anders.
2 draden onder 1 klem mag zo niet.
En die 10 qmm uit gevlochten verdiend geen schoonheidsprijs.

En je kast is aan de onderzijde wel heel erg open.
Het is verstandig dit af te sluiten.
Denk ook aan een onfortuinlijke muis die behoorlijk wat schade aan kan richten in zon kast.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Welke moet ik nu als de fasekabels beschouwen? Deze op de differentieelschakelaar (kabel 1,2 en 3) of deze op de blok ernaast (kabel 4,5 en 6)?

Als het goed is zit er in zo'n kast een lijst met codes, een z.g. groepsverklaring. Kijk daar eens op.
Als de installatie werkelijk gekeurd is, moet er ergens zo'n lijst zitten.
Misschien opgevouwen weggestopt.

Edit: Wat is de aansluitwaarde van de installatie ? Ik bedoel de waarde van de hoofdzekeringen, de hoofdpatronen, of misschien, de waarde van de hoofdautomaat ? De contractwaarde van de maatschappij ?
Ik zie een diff van 63A, daarnaast een 4 polige automaat van 40A. Is het niet gewoon zo, dat de draden van de meter/huisaansluiting aan de bovenkant van die 40A automaat zitten, en dan van onder naar de bovenkant van de links daarvan geplaatste 63A diff. lopen ?
Zit er nog ergens buiten deze toch wel mooie kast een hoofdschakelaar, of heeft die 40A automaat die functie ?

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 27 juli 2016 15:53:11 (44%)