Beste forum leden,

In mijn auto zat een origineel bose systeem. Dit werkte geheel door middel van glasvezel. Helaas was de headunit kapot en heb ik deze moeten vervangen door een niet origineel. Een originele headunit met glasvezel zou namelijk duurder worden als de auto zelf. De auto heeft voor en achter een linker en een rechterspeaker en voor en achter een center speaker. Verder is de auto uitgerust met een subwoofer. Helaas kwam in de originele situatie het signaal bij me versterker via glasvezel binnen. Nu heb ik dus weer zelf draden moeten trekken.

Tot zover is het allemaal goed gegaan. Alleen mijn vraag was nu hoe ik de centerspeakers moet aansluiten. Kan ik deze op gewoon samen met de subwoofer bij elkaar twisten allemaal. Ik ben een leek op het gebied van audio dus ik hoop dat iemand me iets verder kan helpen.

Ik zou de mid speaker lekker laten varen.

Zie er geen nut van verder als de rest gewoon nu werkt.

Zeker NIET aan de subwoofer zetten.

Mercedes S is niet echt een bestaand type auto (kan op tientallen modellen slaan, net als Philips Matchline of Sony Trinitron). Bij Mercedes begin je met een W en drie cijfers als typenummer. Bij reparatievragen hier op het forum is het vrij gebruikelijk om zoveel mogelijk informatie te geven. Al is het autotype niet eens zo relevant. Het is in dit geval belangrijker te weten om wat voor versterker het gaat zodat we kunnen nazoeken of- en hoe je daar een centerspeaker op kunt aansluiten.

Als dat inderdaad niet kan, is onaangesloten laten inderdaad de beste oplossing (eerst uitzoeken en dan pas versterker kopen waar dat kanaal wel opzit is een tip voor de volgende keer).

Waar ik wel benieuwd naar ben, of het niet handiger was om de originele op de sloop te halen. Als ze weten wat het is, is hij vast ook niet goedkoop maar je kan geluk hebben en het scheelt veel gepuzzel.

Duurder als de auto zelf is trouwens geen argument. Die fout maken mensen vaak met reparaties en onderhoud. Als ik noodzakelijk onderhoud aan m'n auto laat doen is een 240.000-beurt (met distributieriem) ook even duur of duurder dan wat ik voor de aanschaf betaald heb, maar de TCO is alsnog aangenaam laag vergeleken bij een nieuwere auto uit dezelfde klasse.

Met wat pech bezorg je jezelf en de volgende eigenaar in de toekomst een hoop ergernis door het nu zo op te lossen.

en kon de headunit niet gerepareerd worden dan? vaak is reparatie ook veel goedkoper dan gewoon vervangen.
mijn daily auto betaalde ik 5jaar terug slechts 200€. ik heb er echter een veelvoud van herstelingen in gestoken om die rijdend te houden.

we weten nu niet welke versterker je nu hebt, maar als die niet voorzien is voor center speaker, zou ik dat ook gewoon weglaten.
op de subwoofer uitgang komt normaal enkel lage tonen. zou je daar je center speaker bij aansluiten krijg je 2 problemen:
1) de centerspeaker gaat een hoop lage tonen krijgen waar die niet voor gebouwd is, met mogelijks een hoop gekraak tot gevolg.
2) als je 2 'verbruikers' aan elkaar hangt, trekken ze meer stroom. 2 speakers van 4ohm die je parallel zet, zal als gevolg geven dat de gezamelijke weerstand nog 2ohm is. als jouw versterker geen 2ohm aan kan (en er zijn er maar weinig die het wel aan kunnen), dan maak je die binnenkort ook kapot en mag je weer op zoek achter een andere

1 - Een subwoofer moet alleen lage tonen toegevoerd krijgen.

Hiervoor zou ik een luidspreker scheidingsfilter gebruiken uit een (2dehandse ?) luidspreker box. Waarbij ik opmerk dat een lagetonenspeaker uit een 2 of 3weg box iets anders is als een subwoofer. Je zou eigenlijk moeten weten wat de kantelfrekwentie is van die speaker.

Heb je 1 of 2 van die "subwoofer" speakers in de auto?

2 - Een center speaker moet een som van links en rechts toegevoerd krijgen.

Dit zou ik met weerstanden oplossen. Maar hoe dat moet is afhankelijk van hoe de bedrading in elkaar zit.

Vragen die je moet beantwoorden"

- heb je 1 of meerdere subwoofers?

- zitten de speakers aan het auto chassis met 1 van de aansluitingen of heb je 2 draden per speaker die NIET aan het chassis of aan andere speakers zitten?

- Heeft je huidige autoradio onderling gescheiden versterkers (brugversterkers) of zitten daar de massa's aan elkaar?

Eens met maartenbakker, een oude auto alleen maar repareren voor bedragen onder de marktwaarde is zonde. Zeker bij een mooie S-klasse (liefhebbersauto/toekomstige klassieker/youngtimer) moet je alles netjes en origineel houden, dat mag best eens een paar duizend euro kosten. Voor iets als de radio die je voor 80 euro vervangt door zo'n discoschermpje is dat wel wat zuur maar uiteindelijk hou je een prachtig mooie wagen. De kosten per maand zullen toch al niet weinig zijn.

Ik zou zeker het originele kapotte onderdeel proberen te laten herstellen (via Vraag & Aanbod hier op het forum.) Je had namelijk een mooi 5.1 surround systeem en nu heb je er een links/rechts radio ingezet?

Totdat je daar meer helderheid over hebt zou ik het even laten bij de de standaard links en rechts speakers, center en sub mag je zeker niet bij elkaar knopen, dat klinkt nergens naar en mogelijk gaan de radio, versterker en/of speakers er stuk van.

Op 2 augustus 2016 08:03:51 schreef joopv:

2 - Een center speaker moet een som van links en rechts toegevoerd krijgen.

Hier maak je een foutje.
De sommatie van het linker en rechter kanaal geeft als gevolg een surround kanaal.

Hoe kom je daar bij?

Misschien bij kunsthoofd stereofonie, maar niet bij normale stereofonie.

Toch wel joopv

Sinds de introductie van de surroundspeakers pak hem beet 20 jaar geleden.
Werd het surroundkanaal gemaakt door de (surround) speakers tussen de plus van het linker kanaal en de plus van het rechter kanaal te hangen.
Dat paartje speakers (meestal aangesloten via cinch) stonden in serie en hadden doorgaans een impedantie van 16 Ohm.
Maar dat was vroeger.

Het huidige centerkanaal, bevat voornamelijk stem geluid, iets wat nagenoeg weg valt bij die sommatie.
Het center kanaal is doorgaans een aparte track op de DVD, vandaar de keuze tussen stereo weergave of multichannel.

Voor films leuk.

Bij muziek erger ik me groen en geel aan de geknutselde surround beleving...het klinkt nergens naar.

Doe mij maar stereo, wat ook voor de meeste films goed genoeg is ipv geknutseld surround uit bose of jvc melkpakjes

Dat kan ook nooit klinken....

Op 2 augustus 2016 20:26:34 schreef Gadget_inc:
.... speakers tussen de plus van het linker kanaal en de plus van het rechter kanaal te hangen.

Als je een speaker tussen de plussen van links en rechts hangt komt er een verschilsignaal van L en R uit die speaker, geen optelling (sommering). Dat heeft overigens ook niks met surround te maken.

Een center kanaal zoals de topicstarter dat wil hebben maak je het simpelste door met weerstanden L + R te sommeren (bij elkaar op te tellen). En niet door het verschilsignaal te nemen.

Op 2 augustus 2016 20:40:51 schreef High met Henk:
Bij muziek erger ik me groen en geel aan de geknutselde surround beleving...het klinkt nergens naar.

Mocht je ooit in de buurt zijn dan moet je maar eens komen luisteren. Ik denk dat je met een andere mening naar huis gaat :)

Maar dit is allemaal zwaar offtopic. In die auto van de topicstarter ligt geen surround systeem (stereo met een center speaker er bij is geen surround).

Toch heeft Gadget wel een punt: de center speaker in oude surround installatie bevatte 2 luidsprekers (of iig 2 spoelen) waarvan 1 op de linker en 1 op de rechter stond.

Als je een echter center aansluiting met 1 speaker hebt, zat er een som versterkertje in als pre amp en een seperate eindversterker.
Hetzelfde geintje kun je uithalen volgens mij met een monoblock eindversterker in een auto...

En JoopV wellicht heb je gelijk, maar de surround setjes die in in de winkel hoor of in de gemiddelde huiskamer hoor klinken waardeloos en in vrijwel elke cinema met surround erger ik me groen en geel... Doe mij maar een ouderwetse cinema, geen Pathé(tic) of Metropolis

Aansturen van de centerspeaker kan inderdaad alleen goed gaan als je een dsp of analoge "processor" hebt die het juiste signaal kan samenstellen uit links en rechts. Dat deed voorheen de Bose versterker.
Nou zijn die processors er niet veel, en ze zijn ook redelijk prijzig.
Zou 'm dus maar gewoon weglaten.

en een gebrugde amp ertussen? of het eerder door mij geopperde monoblock (okee, lastig om 1 te vinden die full range is) is dat geen optie?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (49%)]