wasmachine in kelder

Ik wil mijn wasmachine in de kelder zetten, op zolder gaat het niet i.v.m. te veel schudden tijdens het centrifugeren, de houten zoldervloer is te “flexibel,” zelfs een tegel helpt niet.
Nu is de afvoer een probleem, de afvoer buis zit 1,80 m boven de vloer.
De eerste vraag is:
Duwt de pomp dat omhoog en iets van een klep in de afvoer leiding lijkt mij noodzakelijk.
Alternatief is de wasmachine omhoog, maar meer dan 75 cm wordt moeilijk, maar dan houd ik slecht 1,15 cm over boven de verhoogde vloer over en dat zou misschien kunnen?
Graag jullie advies.

Hans

Machine laten afpompen in een bak met een dompelpomp met vlotter.
Deze pompt het water dan de afvoer in als het waterniveau hoog genoeg is.

je kan gewoon een tafel metsel met een paar van die grote beton snelbouwstenen. dan hoeft het water maar een goeie 80cm-1meter omhoog en dat lukt nog wel (collega zo opgelost).

verder kan je zelf iets verzinnen met een bak en een dompelpomp, of eens kijken naar een sani-broyeur (die kan zelf een toilet door een smalle afvoerbuis pompen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Ik zou de wasmachine laten afpompen in een bak iets boven de afvoer. Dan heb je verder niks extra's nodig en kan de afvoer ook niet naar de wasmachine gaan hevelen.

Volgens mij is de pomp van de wasmachine niet bedoeld om grote hoogtes te overwinnen. Volgens mij is 80cm (*) vanaf de vloer een redelijk normale hoogte voor een afvoer. Of ie een meter extra haalt betwijfel ik.

Ik ben het met diverse voorgangers eens dat dit een te preferen optie is: Als de wasmachine merkt dat hij het water van de vorige fase niet kwijt kan, dan blijft ie niet doorgaan. Worst case merkt ie dat ie de volgende fase verdomd snel weer vol met water zit.

Ik zou liefst in de handleiding van JOU wasmachine kijken wat ie kan. Als het daar niet instaat zou ik een paar "random" wasmachine handleidingen opzoeken om te kijken wat gebruikelijk is.

(*) Da's eigenlijk aan de hoge kant, maar het lijkt me een redelijke hoogte voor wat in de specs als maximum zou kunnen staan.

Edit: Toch even voor jou wat uitzoek werk verricht. Samsung site is een ramp om de handleiding te vinden. Alleen de quick usersguid is te vinden. Zoeken op het apparaat of jou apparaat+handleiding komt op de quikc usersguid uit met de FAQ: "Waar kan ik de handleiding vinden?" er onder. Anyway, van een ander apparaat staat er:

Samsung raad het gebruik van een standpijp met
een hoogte van 60-90 cm aan.

Verderop in de handleiding verandert de taal wat en worden de 60 en 90 cm eerder als harde minimum en maximum genoemd. Dus dat is op z'n minst "typisch voor een samsung".

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 augustus 2016 11:27:48 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi balth,

bij ons staat al 20 jaar een zanussi in de kelder, met een afvoer op 1.80 meter hoogte.

Heb een sokkel getimmerd uit zware balken van 50 cm hoog. De machine staat daarop, en pompt probleemloos naar de afvoer.

Nog nooit iets mis mee geweest.

When all else fails, there is always my big hammer...
maartenbakker

Golden Member

130cm is al flink minder dan 180cm en een 20 jaar oude Zanussi heeft geen slap magneetpompje maar een echte motoraangedreven pomp van een wattje of 100.

Kortom, grote kans dat de moderne Samsung dat niet gaat redden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou hem ook in een bak laten afpompen en deze bak op zijn beurt weer leegpompen met een dompelpomp+terugslagklep in de leiding net boven de pomp.
Het meest ideaal zou een opvangbak zijn waarin het water van een volledige wasbeurt past incl spoelingen past, maar indien dit niet gaat een kleinere opvangbak met een vlotter/hoog niveau detectie die de wasmachine afschakelt als het niveau te hoog wordt.
Normaal zal deze dan niet aanspreken(de dompelpomp zal hem immers leegpompen) maar wanneer deze het toch niet voor elkaar krijgt de bak optijd leeg te pompen heb je in ieder geval niet je keldervloer blank staan.

oude machines kreeg je idd wel zover dat ze 2x de machinehoogte konden pompen. dat is allang niet meer met de huidige magneetpompjes, die leveren geen druk om meer als de machinehoogte weg te kunnen pompen. als de pomplagers slecht worden kan die hoogte af nemen ook nog..

in een bak pompen welke weer in het riool pomp is het beste. neem wel een bak met deksel, gaat muggen en stank tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Zou een booster pomp in de leiding in combinatie met een terugslagklep niet effectiever zijn? Als je die door de voeding van de ingebouwde pomp activeert, heb je er m.i. geen omkijken aan en ook geen geknoei als her iets misgaat.

Wèl zorgen door iets dat het hevelen tegenwerkt bijvoorbeeld zoiets als een 'snorkelpijpje met balletje', dat het systeem belucht zodra de pomp niet meer werkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Of er een fatsoenlijke pomp in zetten mocht de originele niet voldoen humpf hebben. 2 slangen draadjes zo moeilijk hoeft het niet te zijn, niksextra bak en dompelpomp.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik zou er geen pomp bijzetten op de machine elektronica zelf. een foutje en knal triac uit de besturing. bij vervanging moet de machine open om de pomp weer aan te passen en vervalt de garantie ook meteen. dompelpomp is standalone tenminste.. met extra vlotter kan idd de machine worden geschakeld zodat de boel niet onderloopt door een verstopping oid..

een oude latexemmer waar je 2 gaten in het deksel maakt met een patentrubber erin en je hebt al een bak voor de dompelpomp. dompelpomp hebben ze bij de aldi zelfs al..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 12 augustus 2016 18:14:43 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 augustus 2016 18:12:50 schreef testman:
ik zou er geen pomp bijzetten op de machine elektronica zelf. een foutje en knal triac uit de besturing.
[....]
een oude latexemmer waar je 2 gaten in het deksel maakt met een patentrubber erin en je hebt al een bak voor de dompelpomp. dompelpomp hebben ze bij de aldi zelfs al..

Wel eens van een relais gehoord? En dan bij voorkeur een solid state type :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

err

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 12 augustus 2016 22:40:26 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan zelf een systeem gaan bedenken met emmers en dompelpompen, maar er bestaan ook gewoon vuilwaterpompen. Bijvoorbeeld deze: http://www.sanibroyeur.info/products/index/show-product/lang/nl/type/a…

Spanning staat en stroom gaat!

De wasmachine in de kelder zetten is m.i. geen goed plan want de opvoerhoogte naar het riool is te groot. Met terugslagkleppen gaan werken heeft ook geen zin want de afvoerpomp is niet krachtig genoeg om die te openen en het water ook nog eens tot 1,8 meter op te pompen. Omdat het systeem volledig gesloten moet zijn is de kans op hevelen bijzonder groot en als dat gebeurt bijna niet te stoppen. Ik wil niet zeggen dat het niet zou kunnen maar dan moet er een bezinkput worden gegraven met daarin een pomp installatie die als de put bijna vol is het water naar de riolering pompt. Ik zou gaan voor versteviging van de houten zoldervloer als die stevig genoeg is en je weet waar de spanten zich bevinden dan een soort van bak maken en die voorzien van beton. In de bouwmarkten kunnen ze je vertellen hoe je een betonnen vloer aan kunt brengen.

Wel eens van een relais gehoord? En dan bij voorkeur een solid state type

Uiteraard en optocouplers, sdolid states enz. Kan allemaal. Maar ook ik zou dat niet doen.

Ik heb ook nieuwe samsung en dat ding doet het best goed. Maar het zou zo maar kunnen dat de alle motoren inclusief de pomp electronisch geregeld worden door fase aansturing.

Wasmachines moet tegenwoordig geruisloos enz zijn. Dat bereik je door motoren langzaam aan te laten lopen en minder vermogen te laten leveren als er minder vermogen nodig is. Deze regel elektronica is tegenwoordig zo goedkoop en betrouwbaar dat fabrikanten dat liever inbouwen dan relais. Relais zijn duurder en tegenwoordig ook niet heel betrouwbaar meer. Ook het bijschakelen van een relaisspoel aan een elektronisch geregelde motor gaat dus niet eenvoudig. De regeling kan in de war raken doordat de belasting anders wordt.

En half gare hobiisten zoals wij kunnen het solidstate idee wel voor elkaar krijgen. Het idee opzich is n.l. wel goed. Maar kan iemand die technisch minder skilled is dat ook? En wat als het inderdaad een meerfase motortje is?

Nog een punt: Waarom beweegt de wasmachine zo erg? Mijn oude (28jr) wasmachine bewoog op een bepaald moment erg. Af en toe een grote dreun en als je dan ging kijken was hij een meter opzij gesprongen. Nieuwe schokbrekers loste dat probleem op. Maar lawaaiig bleef het oude beestje. Ik heb nu een nieuwe samsung en die beweegt niet en zo goed als geen geen lawaai. Hij zoemt alleen een beetje. En dat terwijl hij een grotere trommel heeft en sneller centrifugeert. Misschien is de wasmachine wel defect en stopt het bewegen na reparatie. Dan hoeft de machine niet naar de kelder.

Zelf zou ik in elk geval de tussentank met dompelpomp en vlotter kiezen. Naar mijn idee het simpelste met de minste kans op storingen.

Op 13 augustus 2016 12:01:25 schreef Ex-fietser:
[...]

.... Nieuwe schokbrekers loste dat probleem op. Maar lawaaiig bleef het oude beestje. Ik heb nu een nieuwe samsung en die beweegt niet en zo goed als geen geen lawaai. Hij zoemt alleen een beetje. En dat terwijl hij een grotere trommel heeft en sneller centrifugeert. ....

dat deed onze vorige wasmachiene ook, heel het bovenverdiep trilde ervan (beton gewelven).
uiteindelijk is de trommel gesneuveld door gare lagers.
onze nieuwe machine daarentegen is heel stil en beweegt amper. en vroeg me ook al af hoe dat komt.
de machiene begint eerst langzaam op toeren te gaan, stopt dan, draait eens de andere kant uit, probeeert opnieuw sneller te gaan....
ik vermoed dat die telkens meet hoeveel onbalans er in de was zit en dat corrigeert. eens alles in balans, gaat die pas echt hard centrifugeren.

er zit gewoon een hoop electronica in die voorkomt dat de machiene hard gaat trillens door onbalans

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

voor wat ik in het service manual van mijn machine zag, maakt de centrifugestand 3 stappen in dat deel van het programma. eerste 2 maal zijn op laag toeren, 400rpm en 900rpm, tussenin even stoppen en balanceren en pas daarna gaat de machine naar max toerental toe voor 3 minuten aaneen. dat kan niet meteen, want met al het water nog erin zou de trommel gaan klapperen als een gek..

hier stonden 2 machines op een verhoging van 38mm multiplex en dat werkte goed. echter werd het steeds vaker brommen tijds centrifugeren omdat die verhoging tegen de muur stond. de plaat klemzetten hielp niet. tot ik van M10 draadstang een diagonale steun maakte tussen de voorpoten van de verhoging. sindsdien hoor ik het centrifugeren niet meer.

ik heb wel wat kennissen waar de wasmachine van de buren prima hoorbaar is bij hun in huis, dat is ook gare trommellagers en schokbrekers..

wat ook kan tegenwerken is bij veel machines de ene verende poot van de machine. als de vloer oneven is of er staat teveel gewicht op ( droger ) dan werkt die poot niet en gaat juist wiebelen tijdens centrifugeren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat het vastzetten van de wasmachine betreft gaat het vaak fout, men denkt dat de wasmachine waterpas moet staan maar dat is niet zo. De wasmachine moet vast op de vloer staan. De stelvoeten mogen niet te ver uitgedraaid worden omdat het gewicht van de machine dan niet goed verdeeld wordt. Wat vaak gebeurt is dat de stelvoeten te ver uitgedraaid worden en dan rust het hele gewicht op vier draadeinden van zeg 10 millimeter doorsnee en daardoor wordt het kabinet van de wasmachine instabiel en met wat pech gaat die nog van zijn plek af ook.

Beste allemaal,
Sorry voor de late reactie, harddisk crash, intussen weer nieuwe in de pc gezet.

Dank jullie voor het meedenken er zijn vele meningen en ideen.
Op pompen tot 1.80 zou wel of niet kunnen.
een afvoerbak met dompelpomp en vlotter is een goed idee maar wel bewerkelijk om het goed te maken en iets meer kans op storingen.

Ik ga toch voor de verhoging in de kelder van 60 tot 70 cm, dan hoeft er maar 110 cm "opgepompt" te worden.
De afvoer komt dan in de afvoer van de keuken(alleen de wasbak) die dan weer op de hoofdrioolbuis uitmond.

Als dat niet zou lukken kan ik altijd nog uitwijken naar de opvang bak met aparte pomp/vlotter installatie en afvoer.

Nogmaals allen bedankt voor het meedenken

Hans

ik zou het eerst even proberen, machine vol water laten lopen en dan op pompen zetten met de slang ruim boven de machine gehouden. de machine kan dat miss nog net aan, maar er komt veel minder water uit de slang. de pomptijd kan dan ook te kort zijn waardoor de machine zijn programma niet goed kan doen. probeer ook een keer met heet water pompen uit de machine, dat maakt bij een magneetpomp vaker verschil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Aansluiting wel boven op maken! zodat de boel niet kan hevelen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

testman
bedankt voor dit advies ik zal eerst kijken hoe `hoog` de pomp kan komen.

Shiptronic.
Dank, ik had daar al aan gedacht

Hans