Hallo ,

ik ben hier nieuw op het forum en heb enkele vraagjes .
Ik wil mijn Ledverlichting (12V) aansturen met logo 7 Maar dit is nieuw voor mij .
En heb volgende componenten al aangekocht.
Logo 7 , AM2-AQ (voor analoge uitgangen) , En ik heb ook een Ledtransfo regelbaar 0-10 volt.
Maar ik wil mijn ledverlichting automatisch laten dimmen en uitgaan .
BV: opgaan van 0-100% van 600-630 uur
uitgaan van 100-0 % 21.00-21.30 uur
tussen 6.30 uur en 21.00 uur blijven de leds op 100% branden .

Alvast bedankt voor jullie imput :-) .........Wil gewoon weten of ik goed begonnen ben :-).
Het programmeren zal nog andere koek worden :-)

Groeten
Franky1

Je hebt dus een real time klok nodig.
Is die beschikbaar in de Logo 7?

Weet je hoe je een analoge output moet aansturen?
Heb je al iets met de software gedaan?

Het is een beetje overkill hardware om enkel een lampje te dimmen .. maar het kan er prima mee.

Een Logo! heeft inderdaad een RTC, zelfs met zomer/wintertijd ondersteuning.
Zelf gebruikt in een slagboominstallatie die maar tijdens bepaalde uren open mag.

Bedankt alvast .
Denk dat in de logo 7 een RTC zit ..........En met de software nog niets gedaan :-(
Maar hoop er wel uit te komen :-)

Probleem is dat de Leds langzaam moeten dimmen van 100% naar 0 % in 20 minuten .
Ik moet een zonsopgang en ondergang kunnen simuleren met andere woorden .
Het is niet dat de leds in paar seconden van 100 naar 0 percent mogen gaan ,dit kan je met een gewone schakelklok ook !!

Heb nu zo een soort automatische leddimmer met schakelklok (TC420) werkt goed maar heel onbetrouwbaar na enige maanden en deze gaan snel stuk :-( ( made in china :-( )

En wil hier later als mijn Leds in orde zijn ,ook nog mijn temperatuur gaan mee regelen . en eventueel de luchtkwaliteit en luchtvochtigheid mee aansturen :-(.

Maar we zullen maar beginnen met het begin :-). en hopen dat ik het in orde krijg

Dat is goed op te lossen met een LOGO!
Voor de aansturing van analoge uitgangen moet je weten dat deze intern (in het programma) werken met een waarde van 0 tot 1000 1000 komt dan overeen met 10 Volt.
De AM2 module kan noauwelijos uitgangsstroom leveren, daar zul je waarschijnlijk een versterker oid tussen moeten zetten.
De LOGO AM2 is niet gemaakt om een eelktronische dimmer te "sinken" maar met een simpele weerstand is dit op te lossen.

Programmatechnisch kun je het oplossen door bv:
Een a-synchrone pulsgever pulsjes te laten maken
In een COUNTER block tel je deze pulsen. ( tot max 1000)
via de "verwijsfunctie" (reference) kun je de waarde van deze conter doorgeven aan bv een Mathematical block, die je dan weer aan de analoge uitgang maakt.
Door de snelheid van de a-synchrone pulsgever aan te passen kun je dus de snelheid van op en afregelen van de verlichting aanpassen aan je wensen.

Alvast bedankt voor de hulp ..........hier kom ik al veel verder mee .